Anders Espelund er daglig leder i Nettbil.
Anders Espelund er daglig leder i Nettbil.

Kraftig vekst for Nettbil

Salgskanalen er i ferd med å bli en betydelig kilde til brukte biler for forhandlerne.

Publisert

Det siste året har antall solgte biler og forhandlere som er tilknyttet Nettbil økt kraftig.

- Hittil i år har vi solgt 1.750 biler.

Det sier daglig leder Anders Espelund til Bilbransje24.

Han er en av tre de gründerne som i 2017 lanserte tjenesten, med en ide om at bruktbilsalg til forhandlere kunne gjøres bedre enn løsningene som da var tilgjengelig i markedet.

De første 11 ukene av 2021 har Nettbil solgt rundt 150 biler pr uke.

- Til samme tid i fjor hadde vi solgt 970 biler, legger Espelund til.

Det tilsvarer en vekst på 80 prosent i år.

De første 11 ukene av 2021 har Nettbil solgt rundt 150 biler pr uke. De samme ukene i fjor lå antallet på rundt 90.

I 2019 solgte Nettbil drøyt 3.000 biler. I fjor ble det rundt 6.000. Med dagens salgstakt går det mot 8.000 biler på årsbasis i 2021.

<em>De tre gründerne Eirik Thorsen (t.v.), Anders Espelund og Thomas Hage eier fortsatt 10,9% hver av Nettbil AS.</em>
De tre gründerne Eirik Thorsen (t.v.), Anders Espelund og Thomas Hage eier fortsatt 10,9% hver av Nettbil AS.

Flere forhandlere

For ett år siden var det 1.100 bilforhandlere som var tilknyttet Nettbils løsning.

- I dag er det rundt 1.450 forhandlere som kan legge inn bud på bilene, sier Espelund.

- Vår forretningside er å forenkle salg av bruktbil for alle som ikke ønsker å selge bilen sin selv, og samtidig gjøre det enklere for forhandlere å få tak i biler for gjensalg.

- Vi er veldig godt fornøyde med veksten vi har hatt det siste året, konkluderer gründeren.

Aller og Schibsted

I april 2018 kom Aller Media inn på eiersiden (67 %) og Nettbil ble tilført betydelig vekstkapital. I desember 2019 ble det kjent at Schibsted overtok aksjene fra Aller Media.

I september 2020 varslet Konkurransetilsynet at de ikke ville godkjenne Schibsteds overtagelse og i desember kom avgjørelsen: Schibsted ble pålagt å selge aksjene i Nettbil, fordi tilsynet mente at oppkjøpet ville svekke konkurransen i brukbilmarkedet på nett.

Schibsted er uenig i Konkurransetilsynets vurdering og har påklaget avgjørelsen til Konkurranseklagenemda.

Det er ventet at Konkurranseklagenemda vil komme med sin avgjørelse i løpet av våren.