Anders Espelund er daglig leder i Nettbil.
Anders Espelund er daglig leder i Nettbil.

Kraftig vekst for Nettbil

Salgskanalen er i ferd med å bli en betydelig kilde til brukte biler for forhandlerne.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det siste året har antall solgte biler og forhandlere som er tilknyttet Nettbil økt kraftig.

- Hittil i år har vi solgt 1.750 biler.

Det sier daglig leder Anders Espelund til Bilbransje24.

Han er en av tre de gründerne som i 2017 lanserte tjenesten, med en ide om at bruktbilsalg til forhandlere kunne gjøres bedre enn løsningene som da var tilgjengelig i markedet.

De første 11 ukene av 2021 har Nettbil solgt rundt 150 biler pr uke.

- Til samme tid i fjor hadde vi solgt 970 biler, legger Espelund til.

Det tilsvarer en vekst på 80 prosent i år.

De første 11 ukene av 2021 har Nettbil solgt rundt 150 biler pr uke. De samme ukene i fjor lå antallet på rundt 90.

I 2019 solgte Nettbil drøyt 3.000 biler. I fjor ble det rundt 6.000. Med dagens salgstakt går det mot 8.000 biler på årsbasis i 2021.

<em>De tre gründerne Eirik Thorsen (t.v.), Anders Espelund og Thomas Hage eier fortsatt 10,9% hver av Nettbil AS.</em>
De tre gründerne Eirik Thorsen (t.v.), Anders Espelund og Thomas Hage eier fortsatt 10,9% hver av Nettbil AS.

Flere forhandlere

For ett år siden var det 1.100 bilforhandlere som var tilknyttet Nettbils løsning.

- I dag er det rundt 1.450 forhandlere som kan legge inn bud på bilene, sier Espelund.

- Vår forretningside er å forenkle salg av bruktbil for alle som ikke ønsker å selge bilen sin selv, og samtidig gjøre det enklere for forhandlere å få tak i biler for gjensalg.

- Vi er veldig godt fornøyde med veksten vi har hatt det siste året, konkluderer gründeren.

Aller og Schibsted

I april 2018 kom Aller Media inn på eiersiden (67 %) og Nettbil ble tilført betydelig vekstkapital. I desember 2019 ble det kjent at Schibsted overtok aksjene fra Aller Media.

I september 2020 varslet Konkurransetilsynet at de ikke ville godkjenne Schibsteds overtagelse og i desember kom avgjørelsen: Schibsted ble pålagt å selge aksjene i Nettbil, fordi tilsynet mente at oppkjøpet ville svekke konkurransen i brukbilmarkedet på nett.

Schibsted er uenig i Konkurransetilsynets vurdering og har påklaget avgjørelsen til Konkurranseklagenemda.

Det er ventet at Konkurranseklagenemda vil komme med sin avgjørelse i løpet av våren.