Fra venstre: Styreleder Leif Madsberg, daglig leder Jan Kåre Holmedal og finansdirektør Anders Aksnes.

2020-resultat i særklasse: Drømmestart for MG-importøren

På drøyt 10 måneder gikk omsetningen fra null til nær en milliard. Allerede i sitt første driftsår har importselskapet Norwegian Mobility Group levert et overskudd det lukter svidd av.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi har ikke spesielt høy margin på bilene, men det handler om volum og med 3.700 stykker på ett år blir det penger av det.

Det sier styreleder Leif Madsberg til Bilbransje24, idet han legger 2020-regnskapet for Norwegian Mobility Group (NMG) på bordet i et «korona-sikkert» møterom på Skytta.

Verken han, daglig leder Jan Kåre Holmedal eller finansdirektør Anders Aksnes legger skjul på at de er stolte over hva selskapet har fått til i sitt første år som MG-importør.

Resultatet tilsvarer nær 30.000 kroner pr. nye MG registrert i 2020.

Med god grunn, for tallene han og folkene i MG-organisasjonen leverer, gir allerede eierne nok til salt i grøten, og vel så det:

Omsetningen ble på 995 millioner kroner. Driftsresultat og resultat før skatt ble 109 millioner.

Det ga en resultatmargin på 11,0 prosent.

Som en kuriositet tilsvarer resultatet nær 30.000 kroner pr. nye MG registrert i 2020. Til sammenligning var «stykkresultatet» for Harald A. Møller (import, før elimineringer) snaut 16.000 kroner.

Etter at eierne har tatt ut 25 millioner i utbytte, er egenkapitalen ved utgangen av året på 70 millioner. Selskapet har ikke rentebærende gjeld.

Oppskriften

- Vi planlegger ikke for at marginene vil ligge på dette nivået fremover, sier Anders Aksnes

Finansdirektør Anders Aksnes tiltrådte i januar. Som sine to kollegaer er han godt fornøyd med resultatmarginen på 11 prosent i fjor.

- Ambisjonen er naturligvis at marginene også skal være bra fremover, men vi planlegger ikke for at de vil ligge på det nivået, sier Aksnes.

Madsberg, som tidligere har vært finansdirektør i Gill Gruppen, sier de har et sterkt fokus på kostnader og effektiv drift. Det å drive «lean» er alfa og omega.

- Gjør vi det, samtidig som vi får opp volum, vil det avleire seg i bunn. Det er liksom ikke vanskeligere enn det, sier Madsberg. I teorien, legger han til.

Importør i «tolvte time»

Den første kundebilen ble levert 5. februar og ambisjonen var å selge 2.000 stykker i løpet av 2020. Resultatet ble 3.720 og den norske importøren sto for halvparten av MGs salg i Europa i fjor.

I år utvides porteføljen til tre modeller og Holmedal sier at de «ikke utelukker» at de kan utlevere 5.000 biler.

At NMG skulle bli importør for det kinesiske bilmerket til Norge, kom overraskende på de fleste og ble først avklart en liten måned før det sto 2020 på kalenderen.

- Vi gjorde et grundig arbeid med å vise MG hvordan dette kunne fungere, sier styre-leder Leif Madsberg.

- Vi ble forespurt tidligere i 2019, men da så vi ikke helt hvordan forretningsmodellen skulle fungere. Så ble det gjort noen endringer og tilpasninger fra MG, som gjorde at vi kunne regne det hjem, sier Madsberg.

- Vi kom nok inn i tolvte time, men fikk da anledning til å være med i anbudskonkurransen. Vi gjorde et grundig arbeid med å vise MG hvordan dette kunne fungere her, sier han.

Argumentene falt åpenbart i god jord hos MG, som også hadde vært i dialog med andre danske og norske aktører.

Derfra gikk det fort i svingene og i desember 2019 ble importavtalen signert. Det skjedde hos Birger N. Haugs forhandler på Økern i Oslo.

- Avgjørende kombinasjon

- Var det primært som en finansiell kraft at Carl Einar Haug og Fekjan Invest kom på banen?
- Nei, ikke først og fremst. Vi har importerfaringen, mens Birger N. Haug-systemet har solid forhandler- og elbilerfaring.

- Det er liten tvil om at dette var viktige argumenter overfor MG. Vårt inntrykk er at det var den kombinasjonen som førte fram til at valget falt på oss, sier Holmedal.

Vårt inntrykk er at det var den kombinasjonen som førte fram til at valget falt på oss.

Jan Kåre Holmedal

Madsberg legger til at dette var et oppsett de viste MG fra første dag i prosessen. Formelt gikk Fekjan Invest inn som 49 prosent eier i selskapet våren 2020. I mars i år ble andelen økt til 50 prosent.

Birger N. Haug er med sine forhandlere i Oslo-området også en viktig distributør. Til sammen sto disse for rundt 25 prosent av MG-salget i Norge i fjor.

- I Gill Gruppen har man sett nødvendigheten av å bli en større enhet. Det er helt avgjørende for å skape slagkraft. Det å kunne samarbeide med noen, som det vi har fått til med Fekjan Invest, vil det helt sikkert bli mer av i bransjen fremover, sier Madsberg.

Effektiv «rigg»

NMG har så langt ingen ansatte. Lønnskostnader (bokført totalt 7,5 millioner i 2020) er viderefakturert fra konsernselskap. Andre tjenester kjøpes av konsernselskapet Gill Support. Totalt er posten «andre kostnader» på 23 millioner i fjor..

Madsberg sier de fortsatt skal ha denne strukturen i NMG, men at de nå vil flytte over ansatte til selskapet.

- NMG vil få samme «rigg» som de andre bilmerkeselskapene i Gill Gruppen. Det dreier seg om merkeansvaret, salgsansvaret, kanskje en produktperson, teknisk og en daglig leder. Alle kring-tjenester kjøpes gjennom Gill Support, dersom man finner det konkurransedyktig.

- Det er ikke noe fasit for bransjen, men for oss er dette en effektiv måte å drive på og gir oss stor grad av fleksibilitet. Det har også vist seg å være bra når vi har tatt nye merker, sier han.

Tro mot forhandlerrollen

Jan Kåre Holmedal angrer ikke ett sekund på at de valgte en tradisjonell distribusjonsmodell for MG.

Med et nytt elbilmerke kunne NMG valgt bort tradisjonell distribusjon gjennom forhandlere, og i stedet gått for direktesalg av bilene. Det gjorde de ikke, og Holmedal sier han aldri var i tvil.

- Det viste seg å være et helt riktig valg, slår han fast.

- Forhandlerne har gjort en formidabel innsats. Det har vært helt avgjørende for å håndtere en så rask vekst. Vi er veldig fornøyde med denne måten å distribuere på og har ingen planer om å endre på det.

- Når det er sagt har vi, som alle andre, et potensial for forbedring. Blant annet kan vi bli bedre på digital kommunikasjon og det er også mye å hente i effektivisering i logistikk-kjeden, sier Holmedal.

Cashflow

- Hva har vært de største utfordringene med å gå fra null til en milliard på så kort tid?
- Det har utvilsomt vært utfordringer! Men det som økonomisk har vært en viktig faktor er at vi fikk bra betingelser fra produsenten. Rent cashflow-messig kom vi ikke i noe skvis, sier Madsberg.

Kontantstrømmen i virksomheten har vært positiv fra dag en.

Leif Madsberg

- Så gikk salget helt fra starten av bedre enn vi forventet, uten stopp. Det gjorde at kontantstrømmen i virksomheten har vært positiv fra dag en. Og da er det straks enklere å få til ting.

- Vi opplever at vi har et veldig godt samarbeid med produsenten og hovedkontoret i Amsterdam. Det gjør jobben enklere for oss, legger Holmedal til.

- Bilbransjens elitedivisjon

Foruten eierne Carl Einar Haug og Nils Petter Gill består styret i NMG av Leif Madsberg og Birger Skjellvik.

- Eierne og styret er en betydelig ressurs i dette selskapet. Her sitter det mye bilkompetanse, sier Madsberg.

- De ser de lange linjene, men er samtidig raske til å ta beslutninger. Jeg opplever også at styret gir Jan Kåre den arbeidsroen han trenger i hverdagen.

- Jeg vil ikke nøle med å beskrive disse som elitedivisjonen i bilbransjen, sier Madsberg.

- Sulteforet

I dag er entusiasmen tydelig, men det har ikke bare vært lystige tider ved importkontoret på Skytta.

Med kraftig sviktende volumer for Subaru har organisasjonen de siste årene gjennomgått flere runder med nedbemanning.

- I en oppstartfase som vi har vært med MG har ikke alle systemer og rutiner vært på plass. Det har vært nødvendig å improvisere for å finne løsninger, sier Madsberg.

- De kunne ha reagert annerledes, men organisasjonen har nok vært «sulteforet» og ønsket å vise til resultat.

- Jeg er mektig imponert over de ansatte. Alle har virkelig gjort en innsats og vist en utrolig vilje til stå på. Uten unntak, sier Leif Madsberg.