Pickupen R1T er en av to personbilmodeller Rivian har vist frem. SUV-en R1S, som deler plattform og teknologi, er den andre.
Pickupen R1T er en av to personbilmodeller Rivian har vist frem. SUV-en R1S, som deler plattform og teknologi, er den andre.

Rivian: Nærmer seg Norge

Nå jobbes det på spreng i kulissene for å berede grunnen for det nye amerikanske bilmerket.

Publisert

Rivian blir trolig det neste amerikanske bilmerket som gjør sitt inntog i det norske markedet.

- Jeg kan bekrefte at vi kommer til Norge, sier en sentralt plassert kilde i Rivian til Bilbransje24.

Kilden vil ikke si noe om når, ei heller om hva slags setup Rivian vil ha i det norske markedet.

Søkte etter lokaler

I mai i år var Rivian gjennom den norske avdelingen til CBRE på jakt etter en næringseiendom på inntil 6.000 kvadratmeter beliggende mellom Oslo og Drammen, ifølge en artikkel på bilnettstedet Broom.no.

CBRE er et selskap som har spesialisert seg på finne leietagere og utleiere av næringseiendommer til ulike bransjer.

Bilbransje24 har vært i kontakt med CBRE, som ikke ønsker å kommentere saken.

Har snakket med flere

Representanter for Rivian har hatt kontakt med flere tilbydere av næringseiendommer i Norge.

Den amerikanske bilprodusenten har også hatt dialog med tilbydere av ulike servicemarkedstjenester i det norske markedet.

Rivian er i disse dager i ferd med å ansette folk både i Tyskland, Nederland og Storbritannia

Etter hva Bilbransje24 forstår er det i alle fall ett eller muligens flere investormiljøer i Norge som har vært i kontakt med Rivian for å melde sin interesse. Disse har så langt ikke fått noen konkrete svar på sine henvendelser.

Ifølge Rivian har de gjennom flere omganger hentet totalt rundt 100 milliarder norske kroner i kapitalutvidelser. Den siste runden med kapitalutvidelser skjedde nå i juli, hvor Rivian hentet drøyt 25 milliarder kroner.

Rivian er i disse dager i ferd med å ansette folk både i Tyskland, Nederland og Storbritannia, noe som kan tyde på at en inntreden i disse markedene vil skje tidligere enn i Norge.

Blant stillingene som lyses ut er det en rekke stillinger relatert til bilskade og service, i tillegg til homologiseringsansvarlig for Europa og flåte-ansvarlig.

<span class="italic" data-lab-italic_desktop="italic">Rivian omtaler seg selv som en teknologi- og livstilsmerkevare - hvor friluftsliv står sentralt.</span>
Rivian omtaler seg selv som en teknologi- og livstilsmerkevare - hvor friluftsliv står sentralt.

Dette er Rivian

Rivian ble opprinnelig etablert i 2009, og har de siste årene jobbet parallelt med to store prosjekt: Personbilene R1S og R1T (henholdsvis en SUV og en pickup), og elektriske varebiler.

Etter planen skal Rivian begynne de første kundeleveringene av R1T nå i september, i første rekke i USA.

Varebilene har vekket nysgjerrighet i USA, hvor Amazon har bestilt 100.000 biler for pakkedistribusjon og hjemlevering. Amazon er også en av Rivians investorer, og har spyttet inn rundt syv milliarder kroner i elbil-selskapet.

Bilprodusenten har også et tett samarbeid med Ford, som har investert omtrent fem milliarder kroner.