Xpeng G3 er foreløpig eneste modell fra det kinesiske merket i Norge, men sedanen P7 er rett rundt hjørnet. Bildet er fra Star Autocos forhandler på Lørenskog.
Xpeng G3 er foreløpig eneste modell fra det kinesiske merket i Norge, men sedanen P7 er rett rundt hjørnet. Bildet er fra Star Autocos forhandler på Lørenskog.

Xpeng «tar en Polestar» - rigger seg for egne showroom

Xpeng skal etablere rene, egeneide showroom i flere norske byer, og det parallelt med at Motor Gruppen har etablert forhandlere i de samme byene. Samtidig oppbemannes det i den norske Xpeng-organisasjonen.

Publisert

- Det er konkrete planer om å etablere et rent showrom for Xpeng i Oslo sentrum, sier Rune Gjerstad til Bilbransje24.

Gjerstad er ansvarlig for all bilimport i Motor Gruppen som også inkluderer Xpeng, gjennom selskapet XBI Norge AS.

<span class="italic" data-lab-italic_desktop="italic">- Vi som importør mener det er positivt med en «Brand Store» i Oslo, sier importsjef Rune Gjerstad i Motor Gruppen.</span>
- Vi som importør mener det er positivt med en «Brand Store» i Oslo, sier importsjef Rune Gjerstad i Motor Gruppen.

- Vi som importør mener det er positivt med en «Brand Store» i Oslo, og det foreligger også planer om å etablere tilsvarende showrom i Stavanger, Bergen og Trondheim, sier han.

- Hva er årsaken til at man ønsker å gjøre det?
- Det må nesten Xpeng si mer om selv, men faktum er at Norge er brohodet for en bredere etablering av Xpeng på det europeiske markedet, sier Gjerstad.

Bekreftes av Xpeng

- Vi er stolte og glad for å ha med Motor Gruppen/XBI på importørsiden. De har mange dyktige forhandlere i Norge, og vårt primære fokus er nå at vi jobber sammen for å gjøre disse butikkene klare for Xpeng.

Det sier Maren Hornseth til Bilbransje24. Hun er ansvarlig for sosiale medier og PR for Xpeng Motors (Norway) AS, produsentens egen organisasjon i Norge..

- Det ligger i planene at vi skal åpne Xpeng showroom i Norge, bekrefter Hornseth.

- Når og hvor dette vil være er under evaluering og ikke bestemt enda, legger Hornseth til.

Norge er absolutt et marked som vil bidra godt til etableringen i andre europeiske land i form av læring og tilbakemeldinger fra kunder og markedet

Maren Hornseth, Xpeng Motors (Norway) AS

- Vil Xpeng Motors Norway fungere som støtteorganisasjon for eventuelle etableringer i andre europeiske land?
- Det norske markedet er hele utgangspunktet for Xpengs virksomhet utenfor Kina, og er akkurat nå det viktigste markedet i Europa, sier Hornseth.

- Norge er absolutt et marked som vil bidra godt til etableringen i andre europeiske land i form av læring og tilbakemeldinger fra kunder og markedet.

- Utover det vil Xpeng Motors Norway først og fremst fokusere på det norske markedet og sørge for at kundene vil få en god kjøreopplevelse med Xpengs biler, sier Hornseth.

<span class="italic" data-lab-italic_desktop="italic">17 forhandlerpunkter er på plass i Xpeng-kartet.</span>
17 forhandlerpunkter er på plass i Xpeng-kartet.

17 forhandlere

Så langt har den norske Xpeng-importøren fått på plass totalt 17 forhandlere, hvorav to er Star Autocos egne forhandlere i Lørenskog og Bodø. 12 er rene Motor Forum-forhandlere. I tillegg er Øyans Bil i Sandefjord (51 prosent eiet av Motor Forum Larvik), Bilforum Follo (51 prosent eiet av Motor Forum) og Bilcentrum i Trondheim forhandlere.

Samtlige forhandlere har fra tidligere representasjon for ett eller flere av Motor Gruppens merker.

- Ut fra forhandlerkartet ser det ut som om det mangler en rekke viktige salgsområder i Norge som eksempelvis Tromsø, Haugesund, Arendal og Tønsberg?
- Det finnes mange spennende lokasjoner, og de du nevner her er interessante, sier Gjerstad.

- Den langsiktige planen med Xpeng er at vi skal ha på plass betydelig flere forhandlere enn det vi ser i dag. Jeg kan ikke være helt konkret på antallet.

- Vil det utelukkende være forhandlere som allerede representerer et eller flere av Motor Gruppens merker?
- Nei, ikke nødvendigvis. Nå har i så mange merker at det kan være steder som rett og slett ikke har kapasitet til å ta inn Xpeng i tillegg til de merkene de allerede har.

- Hvilkens tidsramme har dere for en ytterligere utvidelse av Xpeng-nettverket?
- Nye forhandlere kan komme veldig fort. Dette er noe vi jobber med nå, sier Gjerstad

Han legger til at oppstartskostnadene for å bli Xpeng-forhandler er svært moderate.

- Jeg vil ikke si noe om investeringsrammen for forhandlerne annet enn at den foreløpig er liten. Xpeng jobber for fullt med å definere hva som skal være de fremtidige forhandlerkravene for Europa, sier Rune Gjerstad.

Xpeng-organisasjonen oppbemanner

Samtidig som Motor Gruppen jobber med forhandlerkartet, gires det opp i den egeneide Xpeng-organisasjonen i Norge.

Per i dag har de seks ansatte. Det skal økes til 20 i løpet av året, ifølge Hornseth.

- Hvilke funksjoner/roller skal det ansettes folk i?
- Vi er i dialog med dyktige kandidater på tvers av avdelinger i organisasjonen, sier Hornseth.