F. v.: Knut Øvernes, Morten Fløisvik og Børge Liavik.

Santander-topper går til Imove: - Bytter ut dress og slips med hettegenser

Abonnements-tjenesten Imove henter tre toppledere fra Santander, og rigger seg for lansering i flere land neste år.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Imove har rekruttert tre toppledere fra finansieringsselskapet Santander Consumer Bank.

Knut Øvernes, Børge Liavik og Morten Fløisvik har arbeidet sammen i over 20 år, både i GE Money Bank og i Santander.

- Imove er veldig stolt over å ha etablert seg som en ledende plattform i grensesnittet bil, teknologi og finans. Det at vi klarer å tiltrekke oss profiler som Knut, Morten og Børge er vi veldig stolte av, sier Hans Kristian Aas, administrerende direktør i Imove.

Nå teller Imove rundt 60 ansatte, og skal åpne nytt kontor i Stavanger.

På med hettegenser

Knut Øvernes har til nå vært øverste leder for Santander i Norge, i tillegg til å være kommersiell direktør for Norden.

Nå skal han bytte dress og slips med hettegenser:

- Det gjør jeg først og fremst fordi jeg elsker utfordringer, sier han.

- Teamet og selskapskulturen i et oppstartsselskap er veldig forfriskende, legger Øvernes til.

- Vanskelig å si nei

Morten Fløisvik har ledet den nordiske enheten for forretningsutvikling i Santander, og har lang erfaring med nye digitale produkter og nettløsninger for bilfinansiering.

- Imove kom med en pakke det var vanskelig å si nei til; et utrolig spennende produkt og et team med store ambisjoner om å utnytte teknologi og nye forretningsmodeller, sier Fløisvik.

Når alt kommer til alt handler det om å skape gode kundeopplevelser, og da tror jeg min erfaring fra finans og teknologi er gode byggeklosser, sier han.

- Midt i blinken

Tredjemann i rekrutterings-offensiven til Imove er Børge Liavik. Han har vært kommersiell direktør i Santander, med ansvar for digitale tjenester og «open banking».

- Å komme inn på hovedkontoret til imove er som om trå inn i en framtidsverden av dashbord og grafer! For en med et digitalt hode som meg er dette midt i blinken, sier Liavik.

- Jeg liker i tillegg utfordrerposisjonen til et lite teknologiselskap som Imove, hvor man ikke har noen eksisterende forretningsområder å beskytte. Det betyr at man mye lettere kan innovere og faktisk skape verdi for kundene, sier han.

6-7 nye land neste år

- Utover ren finansiell ekspertise, besitter de også et unikt kontaktnettverk innenfor bilindustrien som Imove ønsker å nyte godt av når tjenesten nå skal ut i Europa, sier Imove-sjef Aas.

Imove sin egen bilabonnementstjeneste er i dag operativ i Norge og Sverige, og lanseres etter planen i Nederland i løpet av 1-2 måneder.

- Deretter står ytterligere 6-7 europeiske land for tur i 2022.

Nye eiere og nye millioner

Imove fikk i sommer en av Europas største markedsplasser, Autoscout24, inn på eiersiden.

I denne kapitalrunden hentet Imove til sammen 160 millioner kroner fra nye og eksisterende investorer, hvor 130 millioner gikk inn som ny kapital i selskapet.

Ingen av de større aksjonærene gikk, men noen, deriblant Frydenbø som var tidlig inne, solgte seg noe ned.

Sammen med AutoScout24 kom også det norske venturefondet Norselab og det statlige klimafondet Nysnø med på eiersiden. Hedin Automotive, som allerede var inne som aksjonær i Imove, tok sin del av emisjonen og opprettholdt dermed sin eierandel.