Ny kontrollinstruks fra 1. mars - dette blir endringene i PKK
Her er de viktigste endringene som innføres for kontroll av lette kjøretøy.
Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Fra 1. mars gjelder ny kontrollinstruks for PKK.
De vesentligste endringene for kontroll av lette kjøretøyer er:
- Det skal ikke anføres 2-er feil hvis motorlampen lyser på en bensindrevet person eller varebil som er førstegangsregistrert før 2002. For dieseldrevne biler må kjøretøyet være førstegangsregistrert for 2007.
- Det tillates inntil 50 prosent rust på anleggsflaten på begge sider av bremseskivene på bakhjulene. For bremseskivene på foraksel er kravet fortsatt maksimalt 25 prosent rust på begge sider.
Fra og med 1. august 2022 gjelder i tillegg:
- Krav til testing av kokepunkt på bremsevæske. Laveste godkjente kokepunkt er 150 grader Celcius.
Det innføres også noen endringer for kontroll av mobilkran og traktor.
- Fornuftige endringer
Avdelingsleder for drift og utvikling i NBF, Knut Martin Breivik mener endringene i kontrollinstruksen er fornuftige.
- Hvor mye rust som tillates på bremseskiver er en vesentlig endring, men jeg tror ikke dette vil ha noen betydelige sikkerhetsmessige aspekter, sier han.
- Resultatet er at det blir noen færre spørsmål etter PKK, og spesielt fra elbileiere. Alt i alt er dette fornuftig, sier Breivik.
Forklarende video
Se tilgjengelige PKK-kurs her
Kurs- og kompetanseleverandøren Promeister Academy har jevnlig kurs for PKK-kontrollører.
De har laget en video som forklarer de viktigste endringene. Den kan du se her: