ID.4 er Volkswagens desidert mest populære modell så langt i år. To av tre VW-registreringer i år er en ID.4 eller ID.4 GTX.

Hekneby: Ingen nye fossilbiler fra Volkswagen i Norge etter 2023

Neste år blir det siste året hvor Volkswagen selger bensin-, diesel- og hybridbiler i Norge.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra 1. januar 2024 skal Volkswagen utelukkende selge hel-elektriske personbiler i Norge.

Det bekrefter Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby under et arrangement på Arendalsuka som pågår nå.

Til Tek.no tidligere i dag sa Hekneby at moms-innføring på elbiler forsinker elektrifiseringen av bilparken, og at han nå ønsker at hele bilbransjen setter mer ambisiøse mål enn hva som er forespeilet fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

- Bare 18 prosent av bilparken er fullelektrisk i dag, og når vi skal se fremover må vi se på hva det målet skal være, sier han til Tek.no.

Han viser til en rapport fra TØI som sier at bilparken ville vært 50 prosent elektrifisert innen 2036 med dagens elbil-insentiver. Elbil-momsen forsinker derimot dette til 2042, ifølge TØI.

- Vi tenker at det ikke er realistisk å få gjort noe med vedtaket om momsen, og det respekterer vi.

- Samtidig tenker vi at vi skal være offensive, med et mål om at mer enn halvparten av personbilparken skal være nullutslippsbiler i 2040.

Nå ønsker Hekneby og Harald A. Møller å få med politikere, interesseorganisasjoner og kolleger i bilbransjen

- Da har vi sjanse til å nå det målet, sier han.

Så langt i år har Volkswagen en elbil-andel på 81 prosent - et tall som sannsynligvis hadde vært høyere om leveringssituasjonen var normal.

I løpet av august har Volkswagen også klatret forbi Tesla på registreringsstatistikken, og er per 14. august det største merket i Norge.