F. v.: Digitalansvarlig Andrè Rømcke, eier/daglig leder i AutoIn Gruppen Harald Rømcke og daglig leder i Autofrakt Geir Inge Johansen.

Slik blir AutoIns nye gigant-anlegg i Røyken

Logistikk- og PDI-senteret, med en prislapp på mer enn 120 millioner, etableres bare et steinkast fra anleggene til Birger N. Haug og Bilias nye outlet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Mye er kommet på plass, nå mangler egentlig bare bygget, sier Harald Rømcke til Bilbransje24.

Han er eier og daglig leder AutoIn Gruppen, som i 2017 kjøpte den 25 mål store tomta, som ligger i innkjøringen til Røyken Næringspark i Asker.

Ladestasjoner for nærmere 60 biler er allerede på plass på tomten til det nye logistikk-senteret.

Et stykke lenger opp i veien ligger bruktbil- og klargjøringsanlegget til Birger N. Haug og Bilias nye outlet (åpner snart). Der skal Bilia også etablere en ny enhet for bilskade samt bil-demontering, som etter planen vil være operativ på nyåret.

- Tegningene er nå til godkjenning og vi regner med å være i gang med byggingen i løpet av første kvartal neste år, sier Rømcke.

Klart til «innrykk»

Bygget, som får en grunnflate på drøyt 2.200 kvm og tre plan, ventes å stå ferdig i løpet av 2023.

Her skal AutoIn og Autofrakt levere er bredt spekter av tjenester knyttet til frakt, klargjøring, småskadeutbedring, dekkhotell, lagring og mye mer, ifølge AutoIn-sjefen.

Området er klart til bruk for lagring av biler. Det er allerede godkjent som toll-lager med inngjerding og overvåking.

Harald Rømcke

- Vi vil tilby «komplett håndtering» av bilene, fra produsent eller forhandler i Europa og helt fram til sluttkunden i Norge. AutoIn investerer nå betydelig i omfattende IT-systemer, som er helt nødvendig for å sikre effektiv logistikk og å gi kundene den beste brukeropplevelsen, sier Rømcke.

- For eksempel er vi godt i gang med å utvikle en løsning målrettet mot profesjonelle bilflåte-kunder og deres sluttbrukere («b2b2c»). Denne vil gi realtidsinnsikt med relevant sporing, og vil ha mulighet for integrasjon med andre systemer.

Mye av infrastrukturen rundt anlegget er allerede opparbeidet. Vann og avløp er på plass og det samme er ladestasjoner for nærmere 60 biler. Bortsett fra der bygget skal oppføres er hele tomta i prinsippet «klar til innrykk».

På denne tomten bygger AutoIn det nye anlegget. Parkeringsområdet har allerede fått belegningsstein, og den røde containeren markerer hvor selve bygget skal stå.

- Belegget som er valgt gjør dette til et ryddig og rent område for lagring og håndtering av rundt 700 biler ute, i tillegg til et hundretalls på vei gjennom systemet inne i anlegget, sier AutoIn-sjefen.

- Området er allerede godkjent som toll-lager med inngjerding og overvåking. Det er klart til bruk for lagring av biler, og vi kan på kort tid etablere en terminal for Autofrakt med det meste av de øvrige tjenestene, med unntak av det man må ha verksted for, sier han.

One stop shop - og gjerne mer

Innredningen av det nye anlegget styres av en prosjektgruppe, som i tillegg til Rømcke selv består av digitalansvarlig André Rømcke og daglige leder i Autofrakt Geir Inge Johansen.

- I logistikksenteret skal AutoIn Bilskade og Autofrakt etablere en «one stop shop» for ny og brukte biler, sier Johansen.

- Dette blir et energieffektivt og fleksibelt bygg med mange muligheter. For eksempel bygger vi topp moderne fasiliteter for sjåførene av bilfrakterne våre.

- Autofrakt er et av satsningsområdene fremover og med gode arbeidsforhold tiltrekker vi oss de beste sjåførene, så dette er en klar vinn-vinn. Vi har gjort oss mange tanker om hvordan vi best kan legge til rette for det her, sier Johansen.

Andrè Rømcke understreker at de også ønsker andre komplementære aktører velkommen til det nye anlegget.

- Den «tjenestepakken» dette logistikksentret vil tilby, er det ikke mange som kan levere i markedet i dag, oppsummerer Rømcke.