F. v.: Konsernsjef i Kverneland Bil Helge Ellingsen, daglig leder i Geely-importøren Christian Stenbo og konsernsjef i Gill Gruppen Leif Madsberg.

Geely inn i store forhandler-grupperinger i Norge

Gill Gruppen går «all in» med Geely, etablerer 36 forhandlerpunkter og får med seg Kverneland på en strategisk satsing.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi lanserer Geely i det norske markedet til påske neste år, sier Christian Stenbo til Bilbransje24.

Han er administrerende direktør i Gill-selskapet Autoindustri AS, som har importen av Geely til Norge.

Vårt mål er å selge opp mot 3000 Geely fra påske og ut året

Christian Stenbo

- Vårt mål er å selge opp mot 3.000 Geely fra påske og ut året. Det mener vi er realistisk.

- Får vi til det, vil dette være en sunn forretning både for oss og våre forhandlere allerede i første driftsår, sier han.

Samarbeid med Kverneland Bil i hovedstads-regionen

I hovedstadsområdet skal importøren bygge forhandler-representasjon for Geely sammen med Kverneland.

- Vi etablerer et joint venture som skal eies 50 prosent av Gill Gruppen og 50 prosent av Kverneland Bil, sier Leif Madsberg til Bilbransje24.

Han er konsernsjef i Gill Gruppen.

- Den første forhandleren etablerer vi på Rud i Bærum, i de tidligere lokalene til Berg Auto, sier Madsberg.

Toppsjef Helge Ellingsen i Kverneland Bil sier at samarbeidet med Gill Gruppen blir strategisk viktig og interessant for forhandlerkjeden.

- Vi skal være en partner med Gill Gruppen på alle de fremtidige lokasjonene til Geely i hovedstadsregionen, sier Ellingsen.

Det er foreløpig ikke bestemt hva selskapet skal hete.

- Skal Kverneland Bil på Alnabru i Oslo være forhandler for Geely?
- Nei, det blir i første runde et servicepunkt, sier Ellingsen.

Han legger til at planene for den videre ekspansjonen av Geely-forhandlere i Oslo-området så langt ikke er lagt.

- Dette er noe vi må komme tilbake til, sier Kverneland-sjefen.

Nettverket

Fra lanseringen av Geely, som skal skje rundt påske, har importøren fått med seg totalt åtte eksterne forhandlergrupperinger (se kart i bunnen av artikkelen) som skal representere Geely rundt om i Norge.

I tillegg kommer de egeneide forhandlerne til Gill Gruppen, samt joint-venture samarbeidet mellom Gill Gruppen og Kverneland.

Disse blir Geely-forhandlere:

Bil i Nord (9 lokasjoner)

Bilpaviljongen (1)

Bilplaneten (1)

Bilservice (5)

Gill Gruppen (4)

Gumpen (4)

Kverneland Bil (2)
Kverneland Bil/Gill Gruppen (1)

Laastad & Co (2)

Okkenhaug Bil (5)

SandeGruppen (2)

Vi har ikke aktivt rekruttert MG-forhandlere, men vi har heller ikke ekskludert dem

Christian Stenbo

- Rundt halvparten av forhandlerne representerer også MG. Det har vært viktig for oss å få med forhandlere som er i stand til å håndtere både MG og Geely på en god måte om de skal representere begge merkene, sier Stenbo.

Hos oss er det en tradisjonell forhandler-kontrakt som gjelder. Vi har ingen agentmodell

Christian Stenbo

- Vi har ikke aktivt rekruttert MG-forhandlere, men vi har heller ikke ekskludert dem, legger han til.

Foreløpig står deler av Vestland fylke (tidligere Sogn og Fjordane), Møre og Romsdal samt tidligere Finnmark fylke uten Geely-representasjon fra påske. På sikt kommer det også en bredere/tettere representasjon i og rundt hovedstaden.

Moderate krav

Stenbo sier at importøren stiller moderate krav til forhandlerrepresentasjon.

- Hos oss er det en tradisjonell forhandler-kontrakt som gjelder. Vi har ingen agentmodell.

- Hvem blir samarbeidspartnerne på finansiering og forsikring?
- Finans er DNB, på forsikring er det Gjensidige og Enter, sier Stenbo.

På nyåret starter produksjonen av en oppgradert facelift-utgave av Geely Geometry C.

Importøren kunne fått biler i år, men da uten viktig utstyr som DAB+.

- Bilen kommer med to forskjellige batteristørrelser. De endelige prisene har vi på nyåret. Vi ser blant annet på Hyundai Kona som en viktig konkurrent.

- I dagens marked med noe usikre konjunkturer tror vi dette er en bil som vil treffe markedet godt i Norge, sier Christian Stenbo.