F. v.: Konsernsjef i Kverneland Bil Helge Ellingsen, daglig leder i Geely-importøren Christian Stenbo og konsernsjef i Gill Gruppen Leif Madsberg.
F. v.: Konsernsjef i Kverneland Bil Helge Ellingsen, daglig leder i Geely-importøren Christian Stenbo og konsernsjef i Gill Gruppen Leif Madsberg.

Geely inn i store forhandler-grupperinger i Norge

Gill Gruppen går «all in» med Geely, etablerer 36 forhandlerpunkter og får med seg Kverneland på en strategisk satsing.

Publisert

- Vi lanserer Geely i det norske markedet til påske neste år, sier Christian Stenbo til Bilbransje24.

Han er administrerende direktør i Gill-selskapet Autoindustri AS, som har importen av Geely til Norge.

Vårt mål er å selge opp mot 3000 Geely fra påske og ut året

Christian Stenbo

- Vårt mål er å selge opp mot 3.000 Geely fra påske og ut året. Det mener vi er realistisk.

- Får vi til det, vil dette være en sunn forretning både for oss og våre forhandlere allerede i første driftsår, sier han.

Samarbeid med Kverneland Bil i hovedstads-regionen

I hovedstadsområdet skal importøren bygge forhandler-representasjon for Geely sammen med Kverneland.

- Vi etablerer et joint venture som skal eies 50 prosent av Gill Gruppen og 50 prosent av Kverneland Bil, sier Leif Madsberg til Bilbransje24.

Han er konsernsjef i Gill Gruppen.

- Den første forhandleren etablerer vi på Rud i Bærum, i de tidligere lokalene til Berg Auto, sier Madsberg.

Toppsjef Helge Ellingsen i Kverneland Bil sier at samarbeidet med Gill Gruppen blir strategisk viktig og interessant for forhandlerkjeden.

- Vi skal være en partner med Gill Gruppen på alle de fremtidige lokasjonene til Geely i hovedstadsregionen, sier Ellingsen.

Det er foreløpig ikke bestemt hva selskapet skal hete.

- Skal Kverneland Bil på Alnabru i Oslo være forhandler for Geely?
- Nei, det blir i første runde et servicepunkt, sier Ellingsen.

Han legger til at planene for den videre ekspansjonen av Geely-forhandlere i Oslo-området så langt ikke er lagt.

- Dette er noe vi må komme tilbake til, sier Kverneland-sjefen.

Nettverket

Fra lanseringen av Geely, som skal skje rundt påske, har importøren fått med seg totalt åtte eksterne forhandlergrupperinger (se kart i bunnen av artikkelen) som skal representere Geely rundt om i Norge.

I tillegg kommer de egeneide forhandlerne til Gill Gruppen, samt joint-venture samarbeidet mellom Gill Gruppen og Kverneland.

Disse blir Geely-forhandlere:

Bil i Nord (9 lokasjoner)

Bilpaviljongen (1)

Bilplaneten (1)

Bilservice (5)

Gill Gruppen (4)

Gumpen (4)

Kverneland Bil (2)
Kverneland Bil/Gill Gruppen (1)

Laastad & Co (2)

Okkenhaug Bil (5)

SandeGruppen (2)

Vi har ikke aktivt rekruttert MG-forhandlere, men vi har heller ikke ekskludert dem

Christian Stenbo

- Rundt halvparten av forhandlerne representerer også MG. Det har vært viktig for oss å få med forhandlere som er i stand til å håndtere både MG og Geely på en god måte om de skal representere begge merkene, sier Stenbo.

Hos oss er det en tradisjonell forhandler-kontrakt som gjelder. Vi har ingen agentmodell

Christian Stenbo

- Vi har ikke aktivt rekruttert MG-forhandlere, men vi har heller ikke ekskludert dem, legger han til.

Foreløpig står deler av Vestland fylke (tidligere Sogn og Fjordane), Møre og Romsdal samt tidligere Finnmark fylke uten Geely-representasjon fra påske. På sikt kommer det også en bredere/tettere representasjon i og rundt hovedstaden.

Moderate krav

Stenbo sier at importøren stiller moderate krav til forhandlerrepresentasjon.

- Hos oss er det en tradisjonell forhandler-kontrakt som gjelder. Vi har ingen agentmodell.

- Hvem blir samarbeidspartnerne på finansiering og forsikring?
- Finans er DNB, på forsikring er det Gjensidige og Enter, sier Stenbo.

På nyåret starter produksjonen av en oppgradert facelift-utgave av Geely Geometry C.

Importøren kunne fått biler i år, men da uten viktig utstyr som DAB+.

- Bilen kommer med to forskjellige batteristørrelser. De endelige prisene har vi på nyåret. Vi ser blant annet på Hyundai Kona som en viktig konkurrent.

- I dagens marked med noe usikre konjunkturer tror vi dette er en bil som vil treffe markedet godt i Norge, sier Christian Stenbo.