Tesla Model Y kan krones til 2022-kongen, med XX markedsandel alene. Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq følger etter på statistikkene.

Registrerings-året 2022: Her er vinnerne, rekordene og høydepunktene

En rekke registrerings-rekorder ble slått i 2022 - noen med hårfine marginer - men års-rekorden fra 2021 blir stående. Verken BMW, Skoda eller Hyundai har noen gang registrert flere biler enn i fjor.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

174.329 personbiler

Det er fasiten for antall registreringer i hele 2022.

Det er 1.947 biler (1,1 prosent) bak rekordåret 2021 - som endte på 176.276 personbiler.

Det ble likevel satt flere rekorder i 2022, blant annet:

  • Desember 2022 ble det registrert 39.497 nye personbiler og aldri før har det blitt registrert flere personbiler i en enkeltmåned. Den forrige rekorden var i mai 1986.
  • Tesla Model Y slo registreringsrekorden til Volkswagen Boble fra 1969, og er nå enkeltmodellen med flest registreringer i løpet av et år med 17.356 biler.
  • BMW gjør sitt beste år volummessig noen sinne. 14.037 biler er 918 biler mer enn forrige rekordår i 2017. November ble merkets største enkeltmåned med drøyt 2.200 biler - helt til også den rekorden ble smadret i desember: 3.587 biler.
  • Skoda gjør sitt beste registreringsår med hårfin margin: 9.886 biler er 3 promille bedre enn forrige rekord i 2021.
  • Hyundai slo sin registreringsrekord fra 2021, og endte 2022 med å bikke 9.000 registreringer for første gang i historien. Søstermerke Kia slo også sin egen 2021-rekord: 5.614 er 97 biler foran.
  • Også Porsche gjør sitt beste registreringsår. 2.251 biler slår 2021-rekorden med drøyt 200 biler. Markedsandelen på 1,3 prosent er også den høyeste Porsche har hatt i Norge.

Andre høydepunkter i 2022:

  • Tesla på merketoppen - 12,2 prosent markedsandel
  • Volkswagen på andreplass - 11,6 prosent markedsandel
  • Tesla Model Y største modell - 10,0 prosent markedsandel alene
  • Audi var bare 29 biler unna sin egen 2021-rekord
  • Største bruktimport-måned på over 20 år - 3.862 biler i desember
  • 38 av de 50 største modellene helelektriske
  • MG største kinesiske merke - 2,4 prosent markedsandel
  • Elbilandel på 79,3 prosent - 64,5 prosent i 2021

Bruktimport-boost i desember

Det ble importert 3.861 brukte personbiler i desember, som er 2.399 flere enn samme måned i fjor (164 %).

Desember er den største bruktimport-måneden på over 20 år. Vi må helt tilbake til juli 2022 for å finne et høyere antall bruktimporterte biler: 4.011 personbiler.

Av de 3,861 bruktimporterte bilene i desember, var Kia størst med 546 biler, foran Audi (465), Hyundai (403), Mercedes-Benz (280) og Volvo (261).

Totalt for 2022 er antallet 18.513 bruktimporterte biler, som er 1,3 % flere enn i 2021.

Antall eierskifter av brukte personbiler var 37.772, som er 1.523 flere enn desember i fjor (4,2 %). I hele 2022 endte antall eierskifter på 513.291 (- 2,8 %)

Se utviklingen for bruktimport og eierskifter lengre ned i saken.

Se merke- og modellstatistikk fra OFV her:

En av tre 2022-Mercedeser i desember

Nesten en tredel av alle registreringene til Mercedes-Benz skjedde i desember.

Med 3.218 biler i årets siste måned endte merket på 10.500 biler og 6,0 prosent markedsandel i 2022.

Det er nest beste året for Mercedes noen gang, bare så vidt slått av 2017 (10.625 biler og 6,7 % markedsandel).

Den heftige desember-innspurten gjorde også at Mercedes hoppet foran Audi i 2022, med drøyt 200 biler.

Audi klarte så vidt ikke å nå opp til tallene fra 2021. For der registreringene endte på 10.355 biler, måtte de i 2022 se at tallet ble 10.326.

En av fem med stempelmotor

Med 6,7 prosent markedsandel er ble 2022 året med den laveste bensin- og diesel-andelen noen gang.

Av dette sto de ikke-hybridifiserte bensinbilene for 3,6 prosent, mens dieselbilene utgjorde 3,1 prosent.

Samler vi alle personbiler med en eller annen form for forbrenningsmotor, ble den samlede markedsandelen 20,7 prosent. Da inkluderer vi også ladbare og ikke-ladbare hybrider.

Av de 50 mest registrerte modellene i fjor var hele 38 helelektriske modeller. I tillegg er Volvo XC40 og Renault Megane i hovedsak elektriske, selv om det også er registrert ladbare hybrid-varianter av modellene.

Toyota vant varebil-kampen

I 2021 måtte Toyota se seg slått av Volkswagen i kampen om førsteplassen på varebil-statistikken. Nå kan de krone seg med tittelen som varebil-kongen 2022.

Det har vært en tett kamp om varebil-seieren i år, men med 6.118 biler tok Toyota 21,6 prosent av markedet, med Volkswagen på en solid andreplass (5.894 biler, 20,8 % markedsandel).

På tredjeplass endte Mercedes-Benz (17,8 % markedsandel), mens Ford tok fjerdeplassen (11,7 %).

Totalt endte varebilregistreringene på 28.309 biler i 2022, en nedgang fra 32.292 varebiler (- 12,3 %) i 2021.

-

MG størst fra Kina

Kinesiske merker sto i desember for 8,9 prosent av registreringene. Samlet i 2022 endte de kinesiske merkene på 7,1 prosent markedsandel.

For 2022 totalt er det MG som er størst (4.240 biler), med BYD (2.655), Hongqi (2.086) og Nio (1.135) på de neste plassene.

Deretter følger Maxus (976 biler), Xpeng (703), Voyah (396), DFSK (84) og JAC (23).

-

-

-

-

-

-

-