Gjør comeback: General Motors etablerer seg i Norge

Den amerikanske bilgiganten har tatt de første skrittene for etablering i det norske markedet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

General Motors har etablert seg med et aksjeselskap i Norge, General Motors Norway AS. I slutten av oktober i fjor ble dette selskapets formål endret til:

«Kjøp og salg av kjøretøy og tilhørende deler, kjøretøyleasing, kjøretøydeling, mobilitetstjenester i Norge, inkludert gjennom utstillingslokaler, e-handel, digital teknologi og over-the-air-tilkobling, og alt som står i forbindelse med dette.»

Kontaktperson og styreleder i selskapet er Dirk Kumbrink. Han er CFO for General Motors Europe, som har sitt europeiske hovedkontor i Zurich.

I tillegg sitter Thomas Pfromm i selskapets styre. Han er forretningsutvikler for GM i Europa.

GM i Europa

Etter at Opel og Vauxhall ble solgt til Stellantis i 2017 har GM vært fraværende på det europeiske markedet, med noen små, enkeltvise unntak for Cadillac XT4 og Chevrolet Corvette-modellene.

I mai i fjor uttalte GM-toppsjef Mary Barra at de ser mot Europa igjen, denne gang med elektriske øyne.

De siste årene har GM investert tungt i elektrifisering av bilparken, og merker som Chevrolet, Cadillac og GMC – sistnevnte med undermerket Hummer – kan være aktuelle for et europeisk marked hungrig på elektriske crossovere og SUV-er.

Det er ikke kjent hvordan GM ønsker å etablere seg i Europa, men det er spekulert i om det kommer til å skje med en direktesalgs-modell slik vi kjenner det fra Tesla, Nio og Polestar, eksempelvis – kanskje med partnere på salg (agenter) og servicemarked.

Showroom i Oslo Sentrum

Etter det Bilbransje24 har grunn til å tro skal GM i Norge etablere showroom for biler i Nedre Slottsgate 21 i Oslo.

Dette lokalet er nær hjørnet av Nedre Slottsgate og Karl Johans gate, og ligger midt i «indrefileten» når det gjelder eksponering mot store folkemasser i hovedstaden.

Beliggenheten er på nivå med Nio House i Karl Johans gate 33, samt Lucid i Karl Johans gate 16.

Ifølge tegningene fra arkitekten blir showroomet i to etasjer, gateplan og etasjen over. Hver av etasjene er på rundt 350 kvadratmeter, noe som gjør at det totale arealet for GMs nye showroom blir på i underkant av 700 kvadratmeter brutto.

Hvilke bilmerker som skal inn i bygget vites ikke.

Utformingen av lokalene tyder på at GM ikke er opptatt av at det «fylles med flest mulig biler», men at det heller skal være et lokale for merkevarebygging og historiefortelling.

Omfattende endringer

I dag inneholder lokalene en McDonald's-restaurant, og lokalene er godkjent som serveringslokale. Nå søkes dette omregulert til «bilutstillingslokale for el-biler».

Den eksisterende heisen i lokalet skal rives, og som erstatning skal det etableres en ny «løfteplattform» mellom første og andre etasje.

I forbindelse med omreguleringen ønsker arkitekten også å gjøre endringer på fasaden, deriblant etablere en mulighet for å kunne kjøre elbiler ut og inn av lokalet.

Det presiseres at Nedre Slottsgate 21 ikke står på byantikvarens «gule liste», og at det dermed er mulig å gjøre de nødvendige fasadeendringene.

Taust fra GM og gårdeier

Bilbransje24 har gjort gjentatte forsøk via telefon og e-post på å få en kommentar til planene fra General Motor Europe, men så langt har det europeiske hovedkontoret ikke svart på henvendelsene.

Sigurd Stray er daglig leder for Nedre Slottsgate 21 AS, selskapet som eier bygningen. Han vil overfor Bilbransje24 ikke si hvem som er leietager i bygget.

- Vi er bundet av konfidensialitets-avtaler som gjør at jeg nå ikke kan si noe om hvem som skal inn i dette bygget, sier Stray.