Gjensidige går inn i Spense: Vil bli «the way to pay» i bilbransjen

- Løsningen til Spense har potensial til å revolusjonere kundereisen for bil og service, sier adm. direktør Daniel Frøyland i Gjensidige Mobility Group om hvorfor forsikringsgiganten har valgt å investere i teknologiselskapet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Gjensidige går inn som strategisk investor og samarbeidspartner for teknologiselskapet Spense.

Det skriver selskapene i en melding i dag.

Investeringen i Spense gjøres av Gjensidige Mobilty Group, som jobber med innovative mobilitetstjenester og fungerer som en skaleringshub for nye konsepter i Gjensidige-konsernet.

Spens leverer betalingsløsninger som integreres med bilforhandlernes systemer.

- Gjensidiges tjenester skal være tilgjengelige der kundene er, sier adm. direktør Daniel Frøyland i Gjensidige Mobility Group.

Satser på mobilitetstjenester

- Gjensidiges tjenester skal være tilgjengelige der kundene er, og det blir mer og mer digitalt, sier Daniel Frøyland, adm. direktør i Gjensidige Mobility Group.

- Vi er imponert over den løsningen Spense har utviklet.

- Den har potensial til å revolusjonere kundereisen for bil og service, og vi ser store gevinster for både sluttkundene og bilbransjen. Derfor går vi nå inn som investor og støttespiller for Spense, sier Frøyland.

Avtalene mellom Gjensidige og Spense innebærer at Gjensidige blir en strategisk minoritetsaksjonær i Spense og går inn i styret.

Samtidig inngår partene en kommersiell samarbeidsavtale for å utvikle markedet for Spense.

«The way to pay» i bilbransjen

- Med vår løsning vil en verkstedkunde få en enkel oversikt og kunne levere og hente bilen når han eller hun vil, alt håndtert via mobilen, sier adm. direktør Jonas Lisgård i Spense.

Vi ønsker å være bilbransjens bestevenn og integrasjonspartner

Jonas Lisgård, Spense

- Kundene kan bruke sine foretrukne betalingsmåter, inkludert å utsette betalingen helt eller delvis. Løsningen gjør det mulig å tilby tilleggstjenester, som tilbud på forsikring.

- Dette er et enormt marked, både i Norge og internasjonalt. Bare ettermarkedet for bil er anslått til rundt 1.000 milliarder dollar på verdensbasis. Vårt ubeskjedne mål er å etablere Spense som «the way to pay» i bilbransjen, sier Lisgård.

Blant Spens' kunder og samarbeidspartnere er Porsche, Skoda og Cupra samt forhandlersystemer som Incadea, Helios, Vitec og Norbits.

- Vi ønsker å være bilbransjens bestevenn og integrasjonspartner, sier Jonas Lisgård.

Skalerer opp

Spense har rekruttert flere medarbeidere med erfaring fra betalingsformidling, kundeinteraksjon og bilbransjen, senest Lars Vangen Jordet, som blant annet har ledet bilvirksomheten til FINN.no og vært adm. direktør i Schibsted Vekst.

- Vi har samlet et sterkt team, og investeringen fra Gjensidige gjør at de virkelig kan sette fart på utviklingen av Spense, sier Klaus-Anders Nysteen.

Han er styreleder i Spense.

- Samarbeidsavtalen er også svært viktig. Gjensidige har en knallsterk posisjon i bilmarkedet i Norge og Norden. - Denne posisjonen kombinert med satsingen på mobilitetstjenester gjennom Gjensidige Mobility Group gjør dem til en drømmepartner for oss, sier Nysteen.

Om Spense

Er et teknologiselskap med fokus på å effektivisere driften til sine kunder, som i hovedsak er bilforhandlere og verksteder. Selskapet tilbyr en integrert betalingsløsning som gjennom kobling med fagsystemer i bilbransjen og ulike betalingsløsninger, digitaliserer en rekke manuelle prosesser, bidrar til økt likviditet samt skaper en digital kundereise tilpasset kundens behov for betalingsvalg. Selskapet ble etablert i 2020 og har i dag rundt 200 kunder.