- Bilforhandlerne er blant de mest sårbare bedriftene

Birger Skjellvik, styreleder i NBF

- Bilforhandlerne er blant de mest sårbare bedriftene

Inntjeningen fra nye biler er allerede sterkt redusert, men nå rammes også både servicemarkedet og bruktbilomsetningen dramatisk, mener NBFs styreleder Birger Skjellvik.

Bilforhandlerne er blant de mest sårbare bedriftene i situasjonen vi har nå med koronaviruset.

- Bilforhandlerne er ekstra sårbare i en situasjon som denne, fordi de har mye kapital bundet opp i sine lagerbeholdninger som raskt kan tape seg i verdi. Inntjeningen fra nye biler er allerede sterkt redusert, men nå rammes også både servicemarkedet og bruktbilomsetningen dramatisk, sier Birger Skjellvik.

- Da risikerer forhandlerne å miste også de andre benene de står på, og trenger all den hjelp og støtte de kan få, også fra sine importører.

Bilimportørene stiller i sine forhandleravtaler konkrete krav som en forhandler i deres nettverk må oppfylle for å representere hvert bilmerke.

- Det kan bli ekstra krevende for en forhandler i en periode å til enhver tid overholde alle forpliktelsene som ligger i deres forhandleravtale. Jeg er sikker på at den enkelte importør allerede er spesielt oppmerksom på dette. Det kan blant annet dreie seg om krav til demobiler, lager av nye biler og deler – og kanskje spesielt betalingsbetingelsene for disse, sier Birger Skjellvik

- Sikker på at vi kommer oss igjennom dette

NBFs styreleder har opplevd mange opp- og nedturer i bilbransjen gjennom årene, og han er helt sikker på at bransjen også kommer seg igjennom denne.

- Når det verste sjokket har lagt seg, og vi begynner å få litt med oversikt over situasjonen, er det viktig at vi igjen får et fungerende marked. Fortsatt er ikke hele Norge i karantene eller smittet, og det er helt trygt å besøke verksteder og bilforhandlere for de som fortsatt har mulighet til det.

I forhold til bilforhandlernes likviditet har han også en bønn til Regjeringen og partiene på Stortinget:

- Vi setter stor pris på de tiltak som allerede er besluttet iverksatt av Stortinget. Bilforhandlerne er dog fortsatt forpliktet til å innbetale engangsavgift på nye biler som tidligere, og dette kan nå bli mer krevende enn tidligere. Derfor har også vi, som Bilimportørenes landsforening, bedt om utsettelse for betaling av engangsavgiften inntil videre med umiddelbar virkning, avslutter Birger Skjellvik.

Om man rekker en grundig behandling av dette innen torsdag når det er neste forfall vil bare tiden vise.

Til toppen