Stor usikkerhet i BOS-nettverket
(Foto: Odd Erik Skavold Lystad)

Stor usikkerhet i BOS-nettverket

Nyheten om at Bertel O. Steen overlater forhandlerutviklingen i Nord-Norge til tre forhandlergrupperingene har skapt stor uro i hele nettverket av frittstående forhandlere av konsernets merker.

Bilbransje24

Denne saken ligger åpent tilgjengelig i en begrenset periode.
Ønsker du et 14-dagers uforpliktende prøveabonnement på Bilbransje24?

Les mer her.

Det er temmelig nøyaktig tre år siden Kia, Mercedes-Benz og Peugeot-forhandler Teknisk Bureau i Tromsø fikk oppsigelse som Peugeot-forhandler. En oppsigelse gitt av daværende Peugeot-sjef Thorbjørn Myrhaug. Han er i dag konserndirektør med ansvar for hele Bertel O. Steen Detalj, en jobb han overtok etter Marius Hayler ved årsskiftet.

Frem og tilbake er like langt.

I november 2016 år ble oppsigelsen trukket tilbake og Teknisk Bureau var tilbake til start. Nå, snaut to og halvt år senere, er plutselig Teknisk Bureau blitt en strategisk viktig samarbeidspartner for BOS. Det samme er Alta Motorsenter og Nordvik-gruppen blitt. De tre forhandlerne i hvert sitt fylke har nemlig blitt betrodde forhandlere for bilgiganten i Lørenskog utenfor Oslo. Ære være de tre for den tilliten de er vist, men hva med resten av det frittstående forhandlernettverket?

Bertel O. Steen har langt på vei seg selv å takke for den situasjonen de nå har havnet i.

Faktum er at nå er det mange frittstående forhandlere som frykter for sin fremtid. Bilbransje24 er kjent med at en rekke forhandlere nå snakker sammen og uttrykker stor frykt for hva fremtiden vil bringe, og hva deres bedrifter egentlig er verdt.

Enkelte av forhandlerne i Nord-Norge er nå svært skuffet og forbannet etter at de med ultrakort varsel fikk melding om at tre navngitte forhandlergrupperinger i det tre nordligste fylkene nå sitter med alle kortene. I praksis har BOS nærmest utradert verdiene til en del av forhandlerne i nord.

Måten Bertel O. Steen har håndtert dette på er langt fra noe eksempel til etterfølgelse. Usikkerhet skaper frykt, og frykt kan på sin side skape handlingslammelse, eller i alle fall noe i nærheten av det. Det er ingen tjent med. Verken forhandleren selv, kundene, samarbeidspartnere eller importøren.

Bertel O. Steen har langt på vei seg selv å takke for den situasjonen de nå har havnet i. For utenforstående virker det ikke som om konsernet noensinne har hatt noen strategi for hvordan de skal strukturere opp sitt forhandlernettverk.

Unntaket er BOS Detalj. De har tydelig kommunisert at de i større utstrekning enn tidligere skal være såkalte «bilhus» hvor alle, eller i alle fall de fleste, av konsernets bilmerker skal inn.

De siste årene har BOS for første gang fått en stor frittstående forhandlergruppering inn i sitt nettverk. Mobile er landets desidert største forhandlerkonsern for både Citroën og Opel. Hvordan en slik forhandlergruppering skal behandles i den fremtidige forhandlerstrukturen til BOS, kjenner trolig bare ledelsen og styret i konsernet til.

Uansett. Å spre usikkerhet i nettverket i den store transformasjonen som bilbransjen nå gjennomgår, er neppe særlig smart.

Bilbransje24

Denne saken ligger åpent tilgjengelig i en begrenset periode.
Ønsker du et 14-dagers uforpliktende prøveabonnement på Bilbransje24?

Les mer her.

Til toppen