Robin Østby er direktør på personmarkedet hos KLP.
Robin Østby er direktør på personmarkedet hos KLP.

Større bilambisjoner hos KLP

Med tydelig satsing mot en kraftig voksende del av markedet skal KLP kapre flere bilkunder i år.

- Vi har lansert en skreddersydd forsikring for elbilkunder.

Det sier Robin Østby, som er direktør på personmarkedet hos KLP.

Finansselskapet er størst på pensjoner, med ansatte i kommune- og helse-Norge som sin primærkundegruppe. Likevel var det ingen av selskapene innen bilforsikring som hadde større prosentvis vekst i sin bilportefølje enn KLP i 4. kvartal i fjor.

- Bilforsikring et viktig satsingsområde og vi har stor tro på at de gode veksttallene fra i fjor vil fortsette utover i år, sier han.

KLPs mål er at 20 prosent av deres primærkundegruppe skal bli forsikringskunder.

- Vi ser på bil som en viktig inngang for nå målet på øvrige forsikringer.

Ifølge Østby er det bakgrunnen for at selskapet nå har lansert en egen elbilforsikring.

Nå har vi muligheten til å prise enda skarpere mot de segmentene vi ønsker å vokse i.

Robin Østby

Ikke «lokkepriser»

- Det vi har gjort er å fjerne noen av de dekningene som ikke er relevante for biler uten forbrenningsmotor og lagt til elementer som er tilpasset elbilene, sier han.

- Det gjelder for eksempel skader på batteri, elmotor, ladekabel eller veihjelp hvis man går tom for strøm.

- Konkurransen om elbilkundene har handlet mye om aggressiv prising?
- Vi har ingen introduksjonstilbud som et stunt for å vokse. Vår tilnærming er å ha relativt stabile priser med et produkt som er tilpasset elbileiere, svarer Østby.

Robin Østby er direktør på personmarkedet hos KLP.

Østby innrømmer at markedet for forsikring av elbiler er krevende. Det gjelder ikke minst utviklingen i skadefrekvens.

- Vi følger nøye med og ser at nysalgspremien til selskapene er på vei opp, men at mange nok fortsatt holder litt an på elbilene.

- KLP er ikke noe unntak fra de andre. Det er store volumer på elbil nå, og denne forsikringen er en av flere aktiviteter vi setter i gang for å ta vår del, sier han.

- Kan prise skarpere

Østby sier KLP har jobbet lenge med en ny biltariff, som ble tatt i bruk på nyåret.

- Her priser vi risiko enda bedre, basert på flere data. Erfaringen så langt er at dette treffer bra mot nye kunder.

- Det gir mulighet til å prise enda skarpere mot de segmentene vi ønsker å vokse i, sier Robin Østby.

Til toppen