Stort fall i antall skadetakster
(Foto: Trygve Larsen)

Stort fall i antall skadetakster

En større aktør i bilskadebransjen melder om nær halvering av antall takster.

- Vanligvis utfører vi omkring 70 takster i uken, men nå er takten nede på 45 takster ukentlig.

Det sier Trond Furuli, daglig leder for Skade og Lakk AS i Fredrikstad.

Bedriften sysselsetter til vanlig to personer på full tid til å utføre takster, men nå er etterspørselen vesentlig redusert.

- Vi ser også at antall kundehenvendelser også er begynt å gå ned.

Har arbeid ut måneden

Så langt har ikke Skade og Lakk sendt ut noe permitteringsvarsel.

- Jeg er forsiktig optimist, og vil gjøre alt jeg kan for at vi skal unngå permisjoner. Slik det ser ut i øyeblikket kan vi kjøre med full kapasitetsutnyttelse ut mars måned. Hva som så skjer vet vi ikke, sier Furuli.

Bedriften har tatt kontakt med alle som skal ha bilen på verkstedet denne og neste uke, og forsikret dem om at verkstedet er åpent som vanlig.

- I dag skulle vi ha inn 16 biler, men det var bare en som ikke kom, på grunn av karantene, sier Furuli.

Den lave aktiviteten i samfunnet vil før eller siden slå inn i bilskadebransjen.

- Nå kjører folk mindre, og dermed blir det også færre skader, sier Trond Furuli.

Har to uker på seg

Fredrik Lervik, daglig leder i Star Bilskade.

Daglig leder Fredrik Lervik i Star Bilskade i Grenland sier at det nå er merkbart færre henvendelser.

- Vi har utført færre takster i dag enn en vanlig mandag. Det er full fart nå og i 2 uker frem i tid. Hvis det ikke kommer jobb etter dette må en jo se på permitteringer.

- Dette er noe vi må ta stilling til når den tid kommer, sier Lervik.

Han mener at det ikke er stor grunn til bekymring i øyeblikket.

- Vi skal ligge på ca 2 uker med planlagte jobber! Så det er ikke kritisk pr i dag, sier Fredrik Lervik.

Vil analysere situasjonen

- I løpet av uken vil vi forsøke å få ut tall som viser utviklingen i antall takster som blir utført i DBS, sier Arne Solum.

Han er fagdirektør motor i Finans Norge som eier og drifter skadetakseringssystemet DBS.

- Vi klarer kanskje ikke å få ut helt eksakte tall, men en trendlinje som viser utviklingen, sier Solum.

Til toppen