Nettverksdirektør Snorre Skeie i Circle K.

- Er i rute til 10-dobling av ladekapasiteten

Circle K investerer i nye løsninger for å omgjøre bensinstasjonskjeden til energistasjoner.

Merk at denne artikkelen er over fem år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Circle K har en ambisjon om å doble antall lokasjoner, firedoble antall hurtigladere og tidoble ladekapasiteten innen midten av 2020.

- Dette målet er vi i rute med å nå.

Det bekreftet nettverksdirektør Snorre Skeie i Circle K på et «etter jobben-seminar» i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) i går.

Energiselskapet har i lengre tid samarbeidet med Grønn Kontakt og Tesla. I fjor høst etablerte de også samarbeid med ladeselskapet Ionity.

Circle K bygger nå opp et omfattende nettverk med hurtigladere, på egne ladestasjoner og gjennom partnerne.

- Vi ser det enorme behovet for ladestasjoner i årene framover. Skal dette kunne dekkes på en hensiktsmessig måte er vår filosofi at alle må bidra med litt, sa Skeie.

I tillegg til å bygge ut ladekapasitet på energistasjonene har de lansert Circle K Charge; et konsept som blant annet tilbyr ladebokser installert i privatboliger, borettslag eller på arbeidsplasser.

Lukker ikke hydrogen-døren

På OFV-seminaret var også Steffen Møller-Holst, markedsdirektør for bærekraftig energiteknologi i SINTEF.

Han la fram forskningsinstituttets vurderinger av fordeler og ulemper med flere energikilder, med fokus på batterielektrisitet og hydrogen.

Møller-Holst mente hydrogen i mange tilfeller er et bedre - og rimeligere - alternativ enn batterielektrisitet, særlig for tyngre kjøretøyer.

Markedsdirektøren pekte på utfordringen med etablering av infrastruktur, og var tydelig på at dette må være på plass før bilene kommer til markedet. Han mente kostnadene ikke burde avskrekke.

Han viste til SINTEF-studier som har beregnet at utbygging av 1.100 stasjoner for levering av hydrogen vil koste rundt 12 milliarder kroner.

Circle Ks nettverksdirektør avviste ikke at de vil kunne levere hydrogen fra sine energistasjoner.

- Vi er etterspørselsdrevet, så dette følger vi med på, sa Skeie.

- Vår utfordring er areal. Vi må hele tiden vurdere hvordan vi best mulig kan utnytte den begrensede plassen på våre stasjoner. I øyeblikket er det behov for å levere elektrisitet.

- Så Cicle K har ikke sagt nei til hydrogen, vi har bare ikke sagt ja.