Kommentar: Jon Emil Furuseth, Stena Recycling
Foto: Steinar Aasen, Kunnskapsbyen Lillestrøm
- Batteri-retur har skapt frustrasjon — slik skal vi løse det
KOMMENTAR: Om kort tid vil norske bilimportører måtte håndtere titusenvis av kasserte elbilbatterier årlig. Da trenger vi en solid og velfungerende returordning, skriver Jon Emil Furuseth.
Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.
Den norske bilbransjen står overfor et veiskille når det
gjelder håndtering av brukte elbilbatterier.
Med innføringen av EUs nye
batteriforordning blir det nå pliktig medlemskap i et produsentansvarsselskap
for høyenergibatterier.
Dette initiativet, som Autoretur (BIL - Bilimportørenes Landsforening)
har tatt, er både nødvendig og positivt for å sikre en strukturert,
miljøvennlig og kostnadseffektiv returordning.
Uklare regler har skapt usikkerhet
Usikkerheten rundt håndtering, transport og kostnader skaper frustrasjon i bilbransjen
Jon Emil Furuseth
Vi i Stena Recycling mottar stadig henvendelser fra
biloppsamlere som har brukte elbilbatterier liggende som har vært utsatt for
brann eller kollisjon, og som ikke kan selges.
Manglende retningslinjer og
uklare ansvarsforhold gjør at batterier hoper seg opp, og usikkerheten rundt
håndtering, transport og kostnader skaper frustrasjon i bransjen.
Det er både
en sikkerhetsrisiko og en økonomisk byrde for biloppsamlere at farlige
EV-batterier blir liggende, og den nye produsentansvarsordningen vil
forhåpentligvis gi nødvendige retningslinjer og avklare ansvarsforhold.
En helhetlig løsning for EV-batterier
Nå etableres Europas første anlegg for håndtering av brukte elbilbatterier på Ausenfjellet utenfor Oslo
Jon Emil Furuseth
For å møte de nye kravene og den forventede veksten i
returvolumet av elbilbatterier, etableres nå Europas første anlegg for
håndtering av brukte elbilbatterier på Ausenfjellet utenfor Oslo.
Dette
anlegget vil tilby en helhetlig løsning for diagnostisering, reparasjon,
gjenbruk og materialgjenvinning. I prosjektet ligger det også midler fra ENOVA.
En slik tilnærming gjør det mulig å maksimere verdien av
hvert enkelt batteri ned til cellenivå.
De batteriene som fortsatt har
nytteverdi, kan ombrukes i andre sammenhenger, mens de som har nådd slutten av
sin levetid (EOL), blir materialgjenvunnet på en mest mulig bærekraftig måte.
Med dette på plass, vil bilimportørene ha tilgang til en komplett og
kostnadseffektiv løsning for batterihåndtering.
Spesialkompetanse og kapasitet
For å sikre en trygg og effektiv håndtering av
elbilbatterier er spesialkompetanse avgjørende.
De siste årene har Stena
Recycling investert betydelig i ekspertise innen logistikk og transport av
elbilbatterier, ADR-kompetanse for sikker håndtering, dybdekunnskap innen
diagnostisering og gjenbruk, samt ekspertise innen kjemi og batteriteknologi.
En slik kombinasjon av erfaring og kunnskap er nødvendig for å håndtere de
store returvolumene som er forventet i årene fremover.
Samarbeid for en velfungerende returordning
Etableringen av produsentansvarsselskapet «Autoretur
Battery Recycling» er et viktig skritt for å sikre at bilbransjen tar
ansvar for hele livssyklusen til elbilbatteriene.
Det er avgjørende at
produsentansvarsselskapet inngår samarbeid med aktører som har nødvendig
kapasitet, kompetanse og infrastruktur for å sikre en velfungerende
returordning.
Ved å velge partnere som allerede har etablert løsninger for
gjenbruk og materialgjenvinning, kan bilbransjen være trygg på at
returordningen både blir miljømessig bærekraftig og økonomisk effektiv.
En fremtidsrettet løsning
Om kort tid vil bilimportørene måtte håndtere titusenvis av
kasserte elbilbatterier årlig.
Norge trenger en solid og velfungerende
returordning som sikrer at disse håndteres på en måte som både er økonomisk og
miljømessig forsvarlig.
Det er viktig at produsentansvarsselskapet samarbeider med
aktører som har nødvendig ekspertise, infrastruktur og erfaring for å møte
denne utfordringen.
Slik kan bilbransjen sikre at fremtidens returordning blir
både effektiv og bærekraftig.