Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER

Kommentar: Jon Emil Furuseth, Stena Recycling

- Batteri-retur har skapt frustrasjon — slik skal vi løse det

KOMMENTAR: Om kort tid vil norske bilimportører måtte håndtere titusenvis av kasserte elbilbatterier årlig. Da trenger vi en solid og velfungerende returordning, skriver Jon Emil Furuseth.

Publisert

Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.

Den norske bilbransjen står overfor et veiskille når det gjelder håndtering av brukte elbilbatterier.

Med innføringen av EUs nye batteriforordning blir det nå pliktig medlemskap i et produsentansvarsselskap for høyenergibatterier.

Dette initiativet, som Autoretur (BIL - Bilimportørenes Landsforening) har tatt, er både nødvendig og positivt for å sikre en strukturert, miljøvennlig og kostnadseffektiv returordning.

Uklare regler har skapt usikkerhet

Usikkerheten rundt håndtering, transport og kostnader skaper frustrasjon i bilbransjen

Jon Emil Furuseth

Vi i Stena Recycling mottar stadig henvendelser fra biloppsamlere som har brukte elbilbatterier liggende som har vært utsatt for brann eller kollisjon, og som ikke kan selges. 

Manglende retningslinjer og uklare ansvarsforhold gjør at batterier hoper seg opp, og usikkerheten rundt håndtering, transport og kostnader skaper frustrasjon i bransjen.

Det er både en sikkerhetsrisiko og en økonomisk byrde for biloppsamlere at farlige EV-batterier blir liggende, og den nye produsentansvarsordningen vil forhåpentligvis gi nødvendige retningslinjer og avklare ansvarsforhold.

En helhetlig løsning for EV-batterier

Nå etableres Europas første anlegg for håndtering av brukte elbilbatterier på Ausenfjellet utenfor Oslo

Jon Emil Furuseth

For å møte de nye kravene og den forventede veksten i returvolumet av elbilbatterier, etableres nå Europas første anlegg for håndtering av brukte elbilbatterier på Ausenfjellet utenfor Oslo.

Dette anlegget vil tilby en helhetlig løsning for diagnostisering, reparasjon, gjenbruk og materialgjenvinning. I prosjektet ligger det også midler fra ENOVA.

En slik tilnærming gjør det mulig å maksimere verdien av hvert enkelt batteri ned til cellenivå.

De batteriene som fortsatt har nytteverdi, kan ombrukes i andre sammenhenger, mens de som har nådd slutten av sin levetid (EOL), blir materialgjenvunnet på en mest mulig bærekraftig måte.

Med dette på plass, vil bilimportørene ha tilgang til en komplett og kostnadseffektiv løsning for batterihåndtering.

Spesialkompetanse og kapasitet

For å sikre en trygg og effektiv håndtering av elbilbatterier er spesialkompetanse avgjørende.

De siste årene har Stena Recycling investert betydelig i ekspertise innen logistikk og transport av elbilbatterier, ADR-kompetanse for sikker håndtering, dybdekunnskap innen diagnostisering og gjenbruk, samt ekspertise innen kjemi og batteriteknologi.

En slik kombinasjon av erfaring og kunnskap er nødvendig for å håndtere de store returvolumene som er forventet i årene fremover.

Samarbeid for en velfungerende returordning

Etableringen av produsentansvarsselskapet «Autoretur Battery Recycling» er et viktig skritt for å sikre at bilbransjen tar ansvar for hele livssyklusen til elbilbatteriene.

Det er avgjørende at produsentansvarsselskapet inngår samarbeid med aktører som har nødvendig kapasitet, kompetanse og infrastruktur for å sikre en velfungerende returordning.

Ved å velge partnere som allerede har etablert løsninger for gjenbruk og materialgjenvinning, kan bilbransjen være trygg på at returordningen både blir miljømessig bærekraftig og økonomisk effektiv.

En fremtidsrettet løsning

Om kort tid vil bilimportørene måtte håndtere titusenvis av kasserte elbilbatterier årlig. 

Norge trenger en solid og velfungerende returordning som sikrer at disse håndteres på en måte som både er økonomisk og miljømessig forsvarlig.

Det er viktig at produsentansvarsselskapet samarbeider med aktører som har nødvendig ekspertise, infrastruktur og erfaring for å møte denne utfordringen.

Slik kan bilbransjen sikre at fremtidens returordning blir både effektiv og bærekraftig.