Kommentar: Karl Morten Dalen, GBD-Grønvolds Bildemontering
Fv: Tom Grønvold og Karl Morten Dalen
- Innfør panteordning for elbil-batterier
Mens andre aktører mottar statlig støtte for resirkulering av batterier, får bil-demonteringsselskapene, som er ansvarlige for innsamling og levering, ingen kompensasjon. Denne skjevfordelingen kan ikke fortsette, dersom systemet skal fungere bærekraftig og effektivt, skriver Karl Morten Dalen i denne kommentaren.
Karl Morten Dalen, daglig leder i GBD-Grønvolds Bildemontering, avd. Ringsaker
Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.
Elbilbil-batterier - hvem
tar ansvar når produsentansvaret kommer?
Norge har i mange år ledet an i overgangen til elektriske
kjøretøy gjennom omfattende subsidier og avgiftsfritak, noe som har ført til en
betydelig andel elbiler i nybilsalget.
Selv om denne satsingen har vært
vellykket, har myndighetene ikke fulgt opp med tilstrekkelig infrastruktur for
resirkulering av elbilbatterier når de når slutten av sin levetid.
Med EUs nye regulering som trer i kraft 2025, overføres
produsentansvaret til bil-demonteringsselskaper når de selger deler fra et
høyenergibatteri, noe som kan medføre økonomiske og logistiske utfordringer
hvis det ikke etableres støtteordninger fra myndighetenes side.
Bildemonterings-selskapene forventes å levere batteriene gratis til gjenvinningsanleggene, noe som gir en skjevfordeling av kostnadene i verdikjeden.
Karl Morten Dalen
Bakgrunn
Norge har gjennom subsidier og insentiver oppnådd en ledende
posisjon innen elektrifisering av bilparken vår, og elbiler dominerer nå
nybilsalget.
Til tross for denne suksessen, har det vært mangelfull oppfølging
fra myndighetenes side når det gjelder å bygge opp en robust infrastruktur for
resirkulering av elbilbatterier. Dette er spesielt kritisk når batteriene ikke
lenger har gjenbruksverdi.
EUs batteriforordning fra 2025 overfører
produsentansvaret for håndtering av brukte elbilbatterier til bil-demonteringsselskaper,
som må sikre forsvarlig resirkulering. Dette vil innebære betydelige kostnader,
spesielt for skadede eller høyrisiko batterier.
Problemstilling
Fra 2025 vil bil-demonteringsselskaper i Norge bli
ansvarlige for å håndtere elbilbatterier i tråd med EUs nye krav.
Dette
innebærer at de må bære kostnadene for sikker resirkulering av batterier som
kan være skadede eller utgjøre en risiko.
Dette er utfordrende, ettersom mange
av disse aktørene kjøper bilene fra forsikrings-selskaper til høye priser uten
noen form for kompensasjon for kostnadene ved avhending av batterier som ikke
kan gjenbrukes.
Økonomi og skjevfordeling
I Norge har Batteriretur AS, en dominerende posisjon i
markedet for resirkulering av høyenergibatterier.
Gjennom samarbeidet med Northvolt i selskapet Hydrovolt som
delvis eies av Norsk Hydro, er det tildelt betydelig statlig støtte fra blant
annet Enova for å etablere et gjenvinningsanlegg i Fredrikstad. Dette anlegget
har kapasitet til å behandle flere 10-talls tusen batterier årlig, og de
utvunne materialene selges videre til industriell bruk eller brukes i
Northvolts Produksjon.
En mer rettferdig fordeling av subsidier og støtte er nødvendig for at hele systemet skal fungere bærekraftig og effektivt
Denne støtten gir økonomiske fordeler til disse aktørene,
mens bil-demonteringsselskapene, som er ansvarlige for å samle inn og levere
batteriene, ikke mottar noen kompensasjon.
De forventes å levere batteriene
gratis til gjenvinningsanleggene, noe som gir en skjevfordeling av kostnadene i
verdikjeden. En mer rettferdig fordeling av subsidier og støtte er nødvendig
for at hele systemet skal fungere bærekraftig og effektivt.
Eksisterende initiativer
ZERO, en norsk miljøorganisasjon, har gjennomført prosjektet «Hele bilen til null» som jeg var deltager i, fremhever behovet for
en helhetlig tilnærming til elbilens livssyklus.
Prosjektet involverer
samarbeid med bilbransjen, forsikringsselskaper og andre aktører for å utvikle
gjenbruks- og resirkuleringsløsninger som sikrer at elbiler er bærekraftige
både i bruk og ved slutten av sin levetid.
Uten økonomisk støtte og regulering kan vi risikere at useriøse aktører forsøker å kvitte seg med batterier på ulovlige og miljøskadelige måter.
Til tross for at bil-demonteringsselskaper har vist vilje
til å bidra til løsninger, som gjenbruk i form av salg av batterier for
energilagring, ev-konvertering etc., er mangel på økonomisk støtte og klare
retningslinjer en hindring som kan føre til økonomiske tap og utfordringer
knyttet til lagring av batterier uten kommersiell verd.
Konsekvenser av manglende tiltak
Uten økonomisk støtte og regulering kan vi risikere at
useriøse aktører forsøker å kvitte seg med batterier på ulovlige og
miljøskadelige måter.
Hvis kostnadene ved sikker avhending er for høye og ikke
kompenseres, kan mange bil-demonteringsselskaper bli tvunget ut av markedet
eller ende opp med lagre av batterier som representerer en miljø- og
sikkerhetsrisiko spesielt med tanke på hensyn til brannfaren.
Forslag til løsning
For å sikre en bærekraftig og effektiv løsning, foreslår vi
innføring av en panteordning for elbilbatterier, tilsvarende den støtten som i
dag gis for resirkulering av campingvogner og lastebiler (5 250 NOK per enhet).
Vi foreslår vi innføring av en panteordning for elbilbatterier, tilsvarende den støtten som i dag gis for resirkulering av campingvogner og lastebiler
Dette vil gi bil-demonteringsselskaper kompensasjon når de rapporterer til
myndighetene om at batteriene har blitt sendt til resirkulering og ikke til
gjenbruk. Ordningen kan kontrolleres effektivt med dagens etablerte systemer i
Miljødirektoratet sin rapporteringsmodell.
Denne tilnærmingen vil bidra til å dekke kostnadene for
trygg avhending og resirkulering, spesielt for batterier med lav
gjenvinningsverdi.
Ved å innføre en panteordning kan vi fordele eksisterende
subsidier mer rettferdig, noe som vil motivere flere aktører til å delta i en
bærekraftig resirkuleringsprosess som dekker hele bilens livssyklus
Konklusjonen min er at Norge har alle forutsetninger for å
være en ledestjerne innen sirkulær økonomi for elbilbatterier, men det krever
handling nå. ellers risikerer vi en alvorlig miljømessig og økonomisk
utfordring i fremtiden.
Om Grønvolds Bildemontering (GBD)
Selskapet ble etablert i 1992, og har i dag et delelager på ca 5.500 kvadratmeter på en 23 mål stor tomt utenfor Brumunddal sentrum. Delelageret teller over 68.000 indekserte og søkbare bildeler, som gjør GBD til en av Norges største leverandør på brukte bildeler.
GBD er landets største mottaker av forsikrings-kondemnerte skadebiler. Selskapet demonterer og gjenvinner rundt 2.000 forsikringsbiler i året Totalt gjenvinner GBD rundt 3.000 biler hvert år.