Kommentar: Karl Morten Dalen, GBD-Grønvolds Bildemontering

Fv: Tom Grønvold og Karl Morten Dalen

- Innfør panteordning for elbil-batterier

Mens andre aktører mottar statlig støtte for resirkulering av batterier, får bil-demonteringsselskapene, som er ansvarlige for innsamling og levering, ingen kompensasjon. Denne skjevfordelingen kan ikke fortsette, dersom systemet skal fungere bærekraftig og effektivt, skriver Karl Morten Dalen i denne kommentaren.

Publisert

Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.

Elbilbil-batterier - hvem tar ansvar når produsentansvaret kommer?

Norge har i mange år ledet an i overgangen til elektriske kjøretøy gjennom omfattende subsidier og avgiftsfritak, noe som har ført til en betydelig andel elbiler i nybilsalget.

Selv om denne satsingen har vært vellykket, har myndighetene ikke fulgt opp med tilstrekkelig infrastruktur for resirkulering av elbilbatterier når de når slutten av sin levetid.

Med EUs nye regulering som trer i kraft i 2025, overføres produsentansvaret til bil-demonteringsselskaper, noe som kan medføre betydelige økonomiske og logistiske utfordringer hvis det ikke etableres støtteordninger fra myndighetenes side.

Bakgrunn

Bildemonterings-selskapene forventes å levere batteriene gratis til gjenvinningsanleggene, noe som gir en skjevfordeling av kostnadene i verdikjeden.

Karl Morten Dalen

Norge har gjennom subsidier og insentiver oppnådd en ledende posisjon innen elektrifisering av bilparken vår, og elbiler dominerer nå nybilsalget.

Til tross for denne suksessen, har det vært mangelfull oppfølging fra myndighetenes side når det gjelder å bygge opp en robust infrastruktur for resirkulering av elbilbatterier. Dette er spesielt kritisk når batteriene ikke lenger har gjenbruksverdi.

EUs batteriforordning fra 2025 overfører produsentansvaret for håndtering av brukte elbilbatterier til bil-demonteringsselskaper, som må sikre forsvarlig resirkulering. Dette vil innebære betydelige kostnader, spesielt for skadede eller høyrisiko batterier.

Problemstilling

Fra 2025 vil bil-demonteringsselskaper i Norge bli ansvarlige for å håndtere elbilbatterier i tråd med EUs nye krav.

Dette innebærer at de må bære kostnadene for sikker resirkulering av batterier som kan være skadede eller utgjøre en risiko.

Dette er utfordrende, ettersom mange av disse aktørene kjøper bilene fra forsikrings-selskaper til høye priser uten noen form for kompensasjon for kostnadene ved avhending av batterier som ikke kan gjenbrukes.

Økonomi og skjevfordeling

I Norge har Batteriretur AS, som delvis eies av Norsk Hydro, en dominerende posisjon i markedet for resirkulering av høyenergibatterier.

Gjennom samarbeidet med Northvolt i selskapet Hydrovolt har de mottatt betydelig statlig støtte fra blant annet Enova for å etablere et gjenvinningsanlegg i Fredrikstad. Dette anlegget har kapasitet til å behandle flere 10-talls tusen batterier årlig, og de utvunne materialene selges videre til industriell bruk eller brukes i Northvolts Produksjon.

En mer rettferdig fordeling av subsidier og støtte er nødvendig for at hele systemet skal fungere bærekraftig og effektivt

Denne støtten gir økonomiske fordeler til disse aktørene, mens bil-demonteringsselskapene, som er ansvarlige for å samle inn og levere batteriene, ikke mottar noen kompensasjon.

De forventes å levere batteriene gratis til gjenvinningsanleggene, noe som gir en skjevfordeling av kostnadene i verdikjeden. En mer rettferdig fordeling av subsidier og støtte er nødvendig for at hele systemet skal fungere bærekraftig og effektivt.

Eksisterende initiativer

ZERO, en norsk miljøorganisasjon, har gjennomført prosjektet «Hele bilen til null» som jeg var deltager i, fremhever behovet for en helhetlig tilnærming til elbilens livssyklus. 

Prosjektet involverer samarbeid med bilbransjen, forsikringsselskaper og andre aktører for å utvikle gjenbruks- og resirkuleringsløsninger som sikrer at elbiler er bærekraftige både i bruk og ved slutten av sin levetid.

Uten økonomisk støtte og regulering kan vi risikere at useriøse aktører forsøker å kvitte seg med batterier på ulovlige og miljøskadelige måter.

Til tross for at bil-demonteringsselskaper har vist vilje til å bidra til løsninger, som gjenbruk i form av salg av batterier for energilagring, ev-konvertering etc., er mangel på økonomisk støtte og klare retningslinjer en hindring som kan føre til økonomiske tap og utfordringer knyttet til lagring av batterier uten kommersiell verd.

Konsekvenser av manglende tiltak

Uten økonomisk støtte og regulering kan vi risikere at useriøse aktører forsøker å kvitte seg med batterier på ulovlige og miljøskadelige måter.

Hvis kostnadene ved sikker avhending er for høye og ikke kompenseres, kan mange bil-demonteringsselskaper bli tvunget ut av markedet eller ende opp med lagre av batterier som representerer en miljø- og sikkerhetsrisiko spesielt med tanke på hensyn til brannfaren.

Forslag til løsning

For å sikre en bærekraftig og effektiv løsning, foreslår vi innføring av en panteordning for elbilbatterier, tilsvarende den støtten som i dag gis for resirkulering av campingvogner og lastebiler (5 250 NOK per enhet).

Vi foreslår vi innføring av en panteordning for elbilbatterier, tilsvarende den støtten som i dag gis for resirkulering av campingvogner og lastebiler

Dette vil gi bil-demonteringsselskaper kompensasjon når de rapporterer til myndighetene om at batteriene har blitt sendt til resirkulering og ikke til gjenbruk. Ordningen kan kontrolleres effektivt med dagens etablerte systemer i Miljødirektoratet sin rapporteringsmodell.

Denne tilnærmingen vil bidra til å dekke kostnadene for trygg avhending og resirkulering, spesielt for batterier med lav gjenvinningsverdi.

Ved å innføre en panteordning kan vi fordele eksisterende subsidier mer rettferdig, noe som vil motivere flere aktører til å delta i en bærekraftig resirkuleringsprosess som dekker hele bilens livssyklus

Konklusjonen min er at Norge har alle forutsetninger for å være en ledestjerne innen sirkulær økonomi for elbilbatterier, men det krever handling nå. ellers risikerer vi en alvorlig miljømessig og økonomisk utfordring i fremtiden.

Om Grønvolds Bildemontering (GBD)

Selskapet ble etablert i 1992, og har i dag et delelager på ca 5.500 kvadratmeter på en 23 mål stor tomt utenfor Brumunddal sentrum. Delelageret teller over 68.000 indekserte og søkbare bildeler, som gjør GBD til en av Norges største leverandør på brukte bildeler.

GBD er landets største mottaker av forsikrings-kondemnerte skadebiler. Selskapet demonterer og gjenvinner rundt 2.000 forsikringsbiler i året Totalt gjenvinner GBD rundt 3.000 biler hvert år.