Richard Storevik er leder for Fellesforbundets avdeling 5.
Richard Storevik er leder for Fellesforbundets avdeling 5.

Kommentar: Richard Storevik, Fellesforbundet

- Bilbransjen tøyer strikken til den er i ferd med å ryke

KOMMENTAR: En av årsakene til at dagsing er et lite brukt virkemiddel, kan være at mange tror en må ta til takke med det tilbudet som ligger i bordet, skriver Richard Storevik i Fellesforbundet i denne kommentaren.

Publisert

Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.

Som Bilbransje24 skrev om, gjennomfører 79 fagorganiserte ansatte hos Bertel O. Steen Bergen nå en gå sakte-aksjon, nå inn i tredje uke.

Vi kunne sist uke lese Hans Tore Hagland sine kommenterer hvor han karaktiserer konflikten som uvanlig og at en kan telle på en hånd hvor mange som bruker virkemidlet. Jeg undres om dette kommer av at det historisk alltid har vært rettferdig fordeling mellom kapital og arbeidskraft.

At det er lite brukt, kan det være mange grunner til.

Når arbeidstakere ser at bedrifter i bransjen håver inn millioner av kroner, men tilbys små generelle tillegg og heller lovnader om bonus, tøyer bransjen strikken til den er i ferd med å ryke

Jeg tror at det kommer av at det er lite skolerte tillitsvalgte i bransjen, som rett og slett ikke vet hvilke virkemidler vi har, og tror en må ta til takke med det tilbudet som ligger på bordet.

Etter å ha vært del av det såkalte frontfaget, har jeg lært at dynamikken er litt annerledes rundt det sentrale forhandlingsbordet, enn det de lokale tillitsvalgte møter lokalt på arbeidsplassen.

Jeg er enig med Hagland i at dagsing koster mer enn det smaker. Men når arbeidstakere ser at bedrifter i bransjen håver inn millioner av kroner, men tilbys små generelle tillegg og heller lovnader om bonus, tøyer bransjen strikken til den er i ferd med å ryke.

Eller slik jeg ser det hos Bertel O. Steen; at det er de pengene en kan gå i banken med som betyr noe. For det er soleklart at bilbransjen har noen av de mest hardtarbeidende arbeidstakerne jeg har møtt på. Det er rart å se hvor høyt tempo og hvor mye en klarer å produsere i løpet av dagen. Jeg har til gode å se en bilmekaniker som faktisk er lat, selv om jeg vet de finnes.

Det er surrealistisk å se lønnssystemer som har så stort fokus på bonuser fremfor hva man konkret har i timen og kan gå i banken med

Derfor er det surrealistisk å se lønnssystemer som har så stort fokus på bonuser fremfor hva man konkret har i timen og kan gå i banken med. Min spådom er at det vil ikke la seg stå i fremtiden, for når gulrot får en bismak av pisk, blir den mindre attraktiv.

Jeg er sterkt uenig med Haglands refleksjoner om bransjens utvikling av lønn, og som en sikkert kan lese er jeg ikke særlig fan av bonusordningene.

Det er soleklart at bransjen som håndverksfag henger etter, og jeg er ekstremt stolt av mine medlemmer som nå står opp for sitt og tar kampen her i Bergen.

Det er for mye overtid, hvor jeg tror store deler av den gjemmes bak såkalte sesongbaserte svingninger, som ikke er så store svingninger fordi en vet at for eksempel skal det byttes til vinterdekk når vinteren kommer og det motsatte om sommeren. Da går det an og bemanne annerledes, lønne høyere og få en mer glad, produktiv arbeidsstokk.

Hadde leverandør-industrien vår hatt samme turnover, hadde vi trykket på den store røde knappen for lenge siden

At Hagland dysser ned turnoveren i bransjen slik han gjør, skremmer meg. Håper dette ikke gjenspeiler bransjens eller NBFs holdning. Turnoveren er altfor høy, hadde leverandørindustrien vår hatt samme turnover, hadde vi trykket på den store røde knappen for lenge siden.

Det er på tide at en stikker hodet ut av sanden og er med de tillitsvalgte over det ganske land i å utvikle bransjen til en bærekraftig bransje, hvor folk kan jobbe hele livet om det er det de ønsker. Så slipper de å gjøre som meg, se til andre bransjer for det rett og slett ikke er så attraktiv.

Jeg vet mine tillitsvalgte er klar til å bidra, men etter å ha lest intervjuet med Hagland lurer jeg på; er bilbransjens næringsliv klar?