Forbrukerrådet: - Kan se ut som Fisker bryter loven - Selskapet trenger ikke selge bil med garanti, men reklamasjonsretten kan de ikke avtale seg bort ifra, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
- Har ikke sett en slik klausul i bilmarkedet Dersom kunden vil avhende den nye pickupen i løpet av det første året, krever Ford at den selges til en av deres forhandlere. - Det skal bli interessant å se hva Ford gjør hvis noen velger å selge bilen i strid med denne klausulen, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Undersøkelse: En av tre fikk ikke tilstandsrapport - Kvinner bruker i større grad enn menn både tilstandsrapport og kontrakt ved kjøp av bruktbil. Det gjør at de også er mer fornøyde med kjøpet, sier Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet om debitorskifte: Bilforhandleren kan ikke ta seg betalt Bilforhandleren har ikke grunnlag for å kreve betaling for jobben som gjøres ved skifte av leietager på en leasingbil, mener Forbrukerrådet.
NBF om debitorskifte: En selvfølge at forhandleren får betalt for jobben - Det er helt urimelig hvis en bilforhandler er avskåret fra å ta seg betalt for en tjeneste som en tredjepart kan tjene penger på, mener NBF.
Leasing: Unikt samarbeid om ny bransjestandard Hva er normal – og hva er unormal – slitasje ved tilbakelevering av en leasingbil? Det er NBF og flere bransjeorganisasjoner nå nær ved å enes om. Med på laget er også Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet: - Vær skeptisk til bruktbilbutikker Flere bilkjøpere har dårligere erfaringer hos en bruktbilforretning enn hos både merkeforhandler og ved privatkjøp. Det viser en fersk undersøkelse fra Forbrukerrådet.
Bilbransjepodden:Derfor gjør merkeforhandlerne det bedre på kundebehandling Hver fjerde tvistesak i Forbrukerrådet dreier seg om bil. Thomas Iversen i Forbrukerrådet har blant annet gode tips til hvordan unngå at saker havner på hans bord.
Syv saker i Forbrukerrådet: - Vi har ikke vært raske nok Autogrande AS er blant bruktbilforretningene med mange klager hos Forbrukerrådet i år. - Målet vårt er null saker, men av og til blir man ikke enig, sier daglig leder Magnus Melfald.
Bruktbilforhandlere på klagetoppen - her er listen med "verstingene" Merkeforhandlere er mye flinkere til å håndtere kundene enn hva tilfellet er for rene bruktbilaktører. Det viser denne listen over bedriftene med flest klagesaker hos Forbrukerrådet.