Glass-skader i 3. kvartal: - Nå må merkeforhandlerne «opp i ringene» Merkeforhandlerne leverer gjennomgående lavere reparasjonsandeler enn bilglass-kjedene. De må også vurdere sin strategi på prisingen, om de ønsker å bli konkurransedyktige på dette forretningsområdet, mener et av de største forsikringsselskapene.
Disse selskapene vokser mest på bilforsikring Bilbestanden har endret seg lite, men styrkeforholdet mellom forsikringsselskapene er i stadig utvikling. Dette har skjedd det siste året.
Bilforsikring: Nybil-marked på 11.500 - opptur med Møller-merkene Møller leverte mer enn hver fjerde personbil, mens Tesla trådte noe tilbake. Merkenes prestasjoner preger også forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler i oktober.
Nok en Tesla-måned løftet Tryg/Enter - og nybil-markedet til nær 13.000 i september Over 4.200 nye Tesla satt tydelig preg på forsikringsselskapenes markedsandeler på nye biler.
Flere glass-skader i 2. kvartal - så stor andel repareres Reparasjonsandelen øker og glasskjedene leder an, ifølge forsikringsselskapene. - Kostnadene på ruteskift har økt vel mye siste året, og da spesielt hos merkeverkstedene, sier en av de største.
Toyota og Volkswagen trekker opp Gjensidige - ett mindre selskap med boost i mai Med Tesla nede på 4. plass ble det en tøffere måned for Tryg/Enter, mens spesielt ett merke satt fart på Protector.
Færre ruteskader - men flere skiftes Alle de fem store forsikrings-selskapene hadde nedgang i antall ruteskader, men bare ett av dem kunne notere en bedring i reparasjonsandelen i 1. kvartal.
Sier nei til å kaskoforsikre Fisker - «sperrer» for billån Forsikringsselskaper er bekymret og trekker i bremsen. Det får også konsekvenser for lånemulighetene på nye Fisker.
Så mye «blir igjen» av nybil-andelen Merkeavtaler gir forsikringsselskapene førstelinje-tilgang til stort volum og mulighet for høy markedsandel på nye biler. Men selskapene klarer i ulik grad å holde på sine nybilkunder, viser denne analysen. Her ser du også bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Nybil-forsikring i mars: Halvering fra i fjor - Tesla trekker lasset for Tryg/Enter Hver fjerde nybil ble forsikret hos Gjensidige i mars. If ble nummer to, mens Tryg/Enter dominerte på Tesla.
Kraftig økning i ruteskader: - Flere burde repareres Reparasjonsgraden økte markant hos alle de fem største forsikringsselskapene i 4. kvartal. - Men det kunne ha vært reparert betraktelig mer, sier Vidar Brustad i If og forklarer her hvorfor.
Toyota-spurt ga Gjensidige-løft i desember - If passerte Enter «på målstreken» i 2023 Gjensidige ble med god margin «Norges største på forsikring av nye biler i 2023», men det ble en tett kamp om sølvet. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
Forsikring: Høy nybilandel - men hvor mange «blir igjen»? Merkeavtaler og gratismåned gir høy markedsandel på nye biler for flere av forsikringsselskapene. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over? Her ser du bevegelsene på de 12 største bilmerkene siste år.
Glass-skader: Vanskelig å løfte reparasjonsandelen Antall glass-skader øker og ambisjonen er at andelen som repareres også skal opp. Dette er utviklingen hos de største forsikringsselskapene så langt i år.
Enter «holder grepet» på Tesla - Volvo og Ford løfter Volvia/If Tryg/Enter har så langt i år 62 prosent markedsandel på nye Tesla, mens Gjensidige har grepet om Toyota-kundene og 8 av 10 Volvo-kjøpere forsikres hos If/Volvia. Slik fordelte selskapene markedet i september.
Gjensidige fester grepet på Møller-merkene - Tesla trekker opp Enter I fjor var det If, men nå er Enter det nærmeste selskapet til å utfordre Gjensidige om å være «Norges største forsikringsselskap på nye biler». På brukte biler er det flere om beinet, men ingen som truer markedslederen.
Flere biler til demontering - bare ett forsikrings-selskap prioriterer oppbygging Trenden hos de de største forsikringsselskapene er tydelig. Andelen av innløste biler som går til demontering fortsetter å øke. Ett selskap har valgt å tenke annerledes.
Forsikring: Høy andel på nybil – så mye «blir igjen» Med merkeavtaler og gratismåned løftes markedsandelen på flere av forsikringsselskapene ved kjøp av ny bil. Men hvor mange blir igjen, når «lokkeperioden» er over?
Bilforsikring: Gjensidige størst i mai - If fortsatt foran hittil i år Det drar seg til i kampen om å bli Norges største på forsikring av nye biler i 2022.
Gjensidige gjør comeback på toppen og Volvo gir Volvia-løft i april Etter 11 strake måneder som Norges største forsikringsselskap på nye biler, måtte If «abdisere» for Gjensidige i april. Med Volvo som største personbilmerke denne måneden ble det også sterke tall for Volvia.
Så mange biler går til oppbygging – oppsiktsvekkende store forskjeller mellom forsikringsselskapene De største forsikringsselskapene vil selge færre kondemnerte biler til oppbygging – men utgangspunktet er høyst ulikt. Hos ett selskap gikk nær 40 prosent av de innløste bilene til oppbygging i fjor, hos et annet var andelen kun 5 prosent.
If ble «Norges største på forsikring av nye biler i 2021» - Gjensidige klar nummer 1 på brukte If og Gjensidige er desidert størst, men det var Codan som økte mest i forsikring av nye biler i fjor. Ingen vokste mer enn Storebrand på brukte. Slik fordelte de 20 største forsikringsselskapene bilmarkedet i fjor.
Bilforsikring: Storebrand-boost i bestanden - Fremtind krymper Selv med høy andel på nye biler tar forsikringsselskapene ulik del i veksten i bestanden på de største bilmerkene. På flere, deriblant Møller-merkene, har det vært store forflytninger det siste året.
If holdt unna for Gjensidiges sluttspurt - Enter med skrell i desember Gjensidige leverte sterkt i desember, men If ble likevel Norges største forsikringsselskap på nye biler i 2020. Selv med en svak avslutning hadde Enter mest fremgang på årsbasis. Blant de mindre selskapene var det Volvia, Codan og Storebrand som avsluttet 2020 best.
Gjensidige størst på nybil - årsbeste for If på brukte Det drar seg til i kampen om å bli «Norges største forsikringsselskap på nye biler» i 2020. Avstanden mellom If og utfordrer Gjensidige fortsetter å krympe. Her er status for de 20 største selskapene på forsikring av både nye og brukte biler så langt i år.
KLP vokste mest i 4. kvartal - skal bli enda større på bilforsikring Forsikret bilbestand krympet, men hos de mindre selskapene KLP og Storebrand vokste porteføljen betydelig i siste kvartal i fjor. Bare Fremtind holdt stand av de store.