Profilerte stillinger fra BilbransjeJOBBER

Kristian Kvam er fagsjef og opplæringsansvarlig i Lakkspesialisten AS.

Helt nytt kurs- og kompetanse-senter for skade/lakk på plass — slik jobber de med lærlinger

Leverandøren av blant annet PPG og Spanesi har nå det nye kurs- og kompetansesenteret i full drift. 

Publisert

Lakkspesialisten AS omsetter for rundt 160 millioner kroner årlig, og er en av Norges største leverandører til lakk- og karosseriverksteder. 

For ganske nøyaktig to år siden flyttet de inn i helt nye lokaler i Blomsterdalen, like ved Flesland flyplass i Bergen.

- Logistikk og drift fungerer veldig bra her, sier daglig leder og medeier Ole Petter Mortensen.

Han driver selskapet sammen med Andreas Mortensen og Tommy Knudsen.

Det det nye hovedkvarteret i Bergen huser 27 ansatte. I tillegg kommer syv ansatte i Sandnes, fem i Trondheim og to i Haugesund.

I dag er rundt 60-70 prosent av selskapets virksomhet til bilbransjen – resten til øvrig industri langs hele den norske vestkysten.

- Blant annet har vi hovedansvaret for all levering til Werksta og MPS i Norge, sier Mortensen.

- Godt booket på kurs

Under planleggingen av det nye anlegget uttalte Mortensen til Bilbransje24 at målet var å bli et nasjonalt kompetansesenter for skade og lakk.

- Har dere klart det?

Lakkspesialisten disponerer 3.300 kvadratmeter av det totalt 4.900 kvm. store anlegget.

- Vel, det får andre kanskje vurdere, men vi tilbyr nå kurs på alle de produktområdene vi leverer på, sier Mortensen.

- Det er ganske godt booket på kompetansesenteret vårt nå, sier han.

Mye av kursvirksomheten her er leverandørkurs, men de lager også egne opplegg.

- Nytt av året er at vi kan lage kurs på bestilling, sier Kristian Kvam.

Han er fagsjef og opplæringsansvarlig hos Lakkspesialisten.

- Da kan vi skreddersy et kurs som kan holdes rett etter arbeidstid på arbeidsplassen, som er en veldig effektiv måte å gjøre det på, sier han.

- Siden dette er helt nytt får vi se hvordan det går. Men det virker som det er interesse for å tilpasse kurs til verkstedene, helt etter konkrete problemstillinger de opplever.

Fokus på lærlinger

Selv syns Kvam jobben med lærlinger er noe av det viktigste de gjør.

- Vi er veldig fornøyde med å ha et godt samarbeid med det lokale opplæringskontoret, sier han.

Lakkspesialisten tilbyr fem lærlingekurs i løpet av den toårige læretiden.

- Her får de anledning til å prøve ting de kanskje ikke får gjort på verkstedet, og vi merker at lærlingene tør å stille oss spørsmål de kanskje ikke gjør på jobb, sier Kvam.

Han har selv vært sensor for fagprøven i åtte år, og et av kursene er en detaljert gjennomgang av læreplanen noen måneder før fagprøven skal gjennomføres.

- Bransjen sliter med å få tak i folk. For oss handler det om å vekke interessen i dem, slik at de får trygghet til å ha lyst på denne jobben videre, sier Kvam.

Utfordringer med nykommere – må gjøre jobben selv

Et bilmarked som nærmest «flommer over» av nye merker er en utfordring på mange fronter – også for skade- og lakkbransjen.

Samarbeidet mellom Lakkspesialisten og Spanesi er tett.

Lakkspesialisten har sett seg nødt til å ta egne grep for å «dekke opp» for mangler ved enkelte nykommere.

- Tilbakemeldingen var våre kunder er at flere av de kinesiske merkene mangler reparasjonsmanualer og målebrev. Da er det lite å jobbe med på jiggen, for eksempel, sier Mortensen.

- Så her har vi sammen med Spanesi demontert helt nye biler og laget egne målebrev for enkelte modeller, sier han.

Samarbeidet med Spanesi, som Lakkspesialisten er importør for i Norge, gjør at andre Spanesi-kunder også får tilgang til dokumentasjonen som lages på disse modellene.