Investerer en milliard i bilvask - ønsker samarbeid med bilbransjen
Danske Wash World skal investere tungt i det norske bilpleiemarkedet de neste årene. Country manager for Norge, Michael Rask, inviterer både bilforhandlere og verksteder med på reisen.
Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Etterspørselen etter bilvask vokser, og dette markedet vil vi utfordre, sier Michael Rask.
Han er ansvarlig for Wash Worlds satsing i Sverige og Norge.
- Vårt mål er om fem år å ha 20 prosent av markedet for bilvask i Norge, slik vi nå har i Danmark, sier Michael Rask.
Målet innen fem år å ha etablert 50 anlegg med til sammen 100 vaskehaller i Norge.
- Vårt konsept er enkelt, vi utfordrer på pris. Billigste vask koster 69 kroner og med et abonnement fra 119 kroner måneden får kunden tilgang til ubegrenset antall vask, sier han.
Wash World har i dag 75.000 abonnenter i Danmark. Planen er minst 50.000 innen fem år i Norge.
- Vi har allokert 1 milliard danske kroner til satsingen i det skandinaviske markedet de neste årene. Danmark er tilnærmet ferdig, så det meste vil investeres i Sverige og Norge, sier Rask.
Den første vaskehallen i Norge kom på plass mai 2020 og Wash World har i dag seks maskiner i drift, fordelt på fire steder i Sør-Norge. Allerede om et halvår skal antallet være doblet.
Med 30.000 biler årlig gjennom vaskehallen bør vi være en relevant nabo for en bilforhandler eller et verksted
- Målet innen fem år å ha etablert 50 anlegg med til sammen 100 vaskehaller i Norge.
På denne reisen ønsker landsjefen å ha med aktører i bilbransjen.
Vinn-vinn med bilforhandlere
- Den største utfordringen når det gjelder å innfri våre mål er å finne riktige lokasjoner, sier Rask.
Et vaskeanlegg opptar fra 150-250 m2, avhengig av antall maskiner. I tillegg er det behov for utearealer rundt anlegget.
- Det handler om riktig beliggenhet, både i form av kundegrunnlag og tilgjengelighet, sier han.
Wash World-sjefen sier de ønsker å komme i kontakt med aktører i bilbransjen med tanke på å leie egnede arealer, gjerne med et perspektiv på 10 til 20 år.
- Vi tenker samlokalisering med andre aktører, som vi har god erfaring med fra i Danmark. Med 30.000 biler årlig gjennom vaskehallen bør vi være en relevant nabo for en bilforhandler eller et verksted.
- Denne trafikken av bileiere kan forhandleren få nærmest «inn døren».
- Med enkel tilgang til vaskefasiliteter er det også kort vei til å levere en ren bil etter verkstedbesøket. Det bidrar til å øke kundeopplevelsen og kvaliteten på egne tjenester, sier Rask.
Han mener at det her ligger et betydelig potensial, uten investeringer for forhandleren.
- Wash World investerer mellom 6 og 12 millioner i hvert anlegg. Vi tar alle kostandene ved etableringene, sier Michael Rask.