Den europeiske PR-sjefen til Lucid drømmer om prøvekjøring av bilen på Vestlandet. Det håper han å få til i løpet av året.

Lucid bekrefter: Vil levere biler til Norge i år

Norge er tidlig i lanserings-planene for Lucid i Europa. Dette sier de om tidsrammen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Artikkelen ble oppdatert tirsdag 18. januar, kl. 22.26

Norge står tidlig på listen når Lucid i løpet av året starter lanseringen i Europa.

Som første marked i Skandinavia har det amerikanske elbilmerket planer om å levere biler i Norge i 2022.

- Biler vil bli levert i år, men vi kan ikke spesifisere akkurat når ennå, sier Kayvan Nikjou, PR- og kommunikasjonssjef for Lucid i Europa, til Bilbransje24.

Kayvan Nikjou er PR- og kommunikasjonssjef for Lucid i Europa.

- Vi planlegger å åpne Studio i München til våren – deretter Zürich, Amsterdam og så Oslo, sier Nikjou.

Studio er betegnelsen Lucid bruker på sentrumsnære butikklokaler.

- Går alt etter planen vil Studioet i Oslo åpne medio neste år, sier Nikjou.

Etter Oslo skal produsenten åpne i Paris - men Nikjou påpeker at dette foreløpig er på et tidlig stadie, og at rekkefølgen kan endre seg.

- Oslo er vårt prioriterte marked i Skandinavia – av åpenbare grunner, sier han.

Og PR-sjefen ser gjerne at det ikke bare blir med Oslo.

- Ideelt sett ønsker vi å ha flere Studio i Norge, men vi får se an etterspørselen, sier han.

Nettsalg og Studio-representasjon

For tiden sonderer merket de forskjellige markedene, blant annet ved hjelp av lokale byråer.

- Vi vet ikke helt hvordan vi kommer til å organisere oss i hvert enkelt marked, sier Nikjou.

PR-sjefen kan foreløpig ikke si så mye om hvordan den norske import- og salgsorganisasjonen vil se ut, ettersom de ikke har landet hvordan de vil organisere seg her.

Men han legger til at Lucid har en overordnet strategi for alle markeder, som baserer seg på nettsalg og Studio-representasjon.

- Planlegger dere å knytte dere til eksisterende aktører i markedet for å bidra med service, utlevering og så videre?
- Rent generelt er vi et selskap som ønsker å gjøre alt selv. Vi rekrutterer folk fra Norge for å hjelpe til med dette nå, sier han.

- Men vi er åpne for flere løsninger, og prøver å finne ut av hva som er det beste for oss i hvert enkelt marked, sier PR-sjefen.

Fire stillinger i Norge - foreløpig

I skrivende stund har Lucid fire stillingsannonser ute på egne nettsider, som alle har base i Oslo:

  • Regional Enterprise Sales Manager, Nordics
  • Regional Corporate Sales Manager, Nordics
  • Service Manager, Oslo
  • Master Field Technician, Oslo

I tillegg hadde Lucid en stillingsutlysning tidligere i vinter hvor de søkte etter salgsspesialist for det norske markedet, med base i Amsterdam.

Har vært i Norge

Selv om et Studio ikke åpner før neste år vil det altså være muligheter for å se Lucid på norske veier allerede i år, dersom utleveringene går som planlagt.

- Har dere selv vært her og sett på forholdene i Norge, med tanke på det norske markedet?
- Ja, det har vi, bekrefter PR-sjef Kayvan Nikjou.

Dette er Lucid

Lucid Motors er et amerikansk merke som startet sitt liv under navnet Atieva i 2007. I 2013 kom Peter Rawlinson inn som teknologidirektør i selskapet, og i 2019 tok han også rollen som administrerende direktør. Han har bakgrunn som sjefingeniør i Jaguar og Lotus, og gikk til Lucid fra stillingen som ansvarlig for utviklingen av Model S hos Tesla.

Lucid har hovedkvarter i California, mens eierstrukturen består blant annet av kinesiske, amerikanske og japanske selskaper og investeringsfond.

Den store premium-sedanen Air er føreløpig merkets eneste modell. Den har så vidt begynt serieproduksjon, og de første bilene er utlevert til kunder i USA. På hjemmemarkedet har bilen en startpris på 77.400 dollar. Til sammenligning starter Tesla Model S 95.000 dollar.