Fra 17. januar har daglig leder Frode Kittelsen full drift i det nye AutoStore-lageret, som er samlokalisert med hovedkontoret og butikken på Liertoppen.

Rigget for økt salg til verksteder

Slik skal Norsk Bildelsenter AS, som i fjor solgte deler for 230 millioner kroner, vokse i verkstedmarkedet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Denne uken starter en ny tidsregning i logistikk og distribusjon for oss.

Frode Kittelsen, Bildeler.no

I 2020 omsatte Norsk Bildelsenter AS (Bildeler.no) for 227 millioner, og satt igjen med drøyt 60 millioner før skatt.

- I fjor endte omsetningen på rundt 230 millioner, men vi nådde nok ikke helt EBITDA på 26 prosent som vi klarte året før, sier Frode Kittelsen.

Han overtok som daglig leder våren 2020, etter gründeren Arne Aasland som hadde drevet Norsk Bildelsenter siden oppstarten i 1990.

- Salg til verksteder utgjorde rundt 30 millioner i fjor. Ambisjonen er å vokse hvert år fremover, og vi mener vekstpotensialet innen B2B er minst like stort som i privatmarkedet.

- Med de investeringene vi nå har gjort innen logistikk og folk, er forutsetningene for å ta en større del av dette markedet veldig gode, sier han.

Om AutoStore-lageret

Totalt investeres det 80 millioner i det nye lagerbygget, hvorav 30 millioner i en AutoStore-løsning fra Element Logic. Systemet består av 31.500 kasser i 16 etasjer, som betjenes av 19 roboter.

Totalt håndterer lageret 27.000 unike deler. Skulle det vært bygget som tradisjonelt lager, ville det krevd et areal på 16.000 kvm. Har i dag åpnet 6 porter, men ifølge Kittelsen kan kapasiteten enkelt skaleres opp ved å øke antall roboter og porter.

AutoStore og direkte utkjøring

Norsk Bildelsenter har fram til i dag hatt ett hovedlager i Våle i tidligere Vestfold, og to butikklagre i Lier.

Denne uken samles alt på ett sted, i et helt nytt AutoStore-lageranlegg på 3.200 kvm rett bak dagens hovedkontor og butikk, i Lierskogen Næringspark.

- Det tar nå bare noen få minutter fra bestillingen legges inn i butikken til delen er tilgjengelig ved disken. Det samme gjelder om varen bestilles som «klikk og hent» på nett, sier Kittelsen.

Norsk Bildelsenter har inngått et samarbeid med PostNord for utgjøring i Stor-Oslo. Denne tjenesten blir lansert innen kort tid.

- Fra starten kommer vi nok ikke til å tilby flere leveranser om dagen, men dersom bestillingen legges inn før klokken 10, har verkstedet delene mellom klokken 12 og 16.

- Denne uken starter en ny tidsregning i logistikk og distribusjon for oss, og for våre kunder, slår Kittelsen fast.

Det vi ønsker er å være høyt opp på listen når verkstedenes primær-leverandør av en eller annen grunn ikke er leveringsdyktig.

En «god nummer to»

- Vi har aldri gjort noe aktivt mot merkeforhandlerne, men det er allerede mange kjedetilknyttede verksteder på vår kundeliste.

- Målet er ikke å bli en «nummer en-leverandør» til verkstedene. Det vi ønsker er å være høyt opp på listen når deres primærleverandør av en eller annen grunn ikke er leveringsdyktig.

- Vi bør ha alle forutsetninger til å være en god «second source», sier Kittelsen.

Riktig del – på første forsøk

Bildel-sjefen sier de forstår at verkstedene er avhengig av et høyt servicenivå hos sine leverandører. Det skal de også fortsatt oppleve hos Norsk Bildelsenter.

- Mot B2B-markedet er kvalitet og leveringsdyktighet helt avgjørende, men også at leveranser inneholder de riktige delene.

- Det er flere medarbeidere som utelukkende jobber med å «fintune» regnummersøket. Dette er uhyre viktig for å unngå feillevering og returer, sier han.

Mye av verkstedsalget skjer på nett, men en stor andel går også via kundesenteret.

Å erstatte kundesenteret med en «chatterobot» hvor man ikke snakker med mennesker, vil ikke skje i min tid.

- Vi har et svært kompetent kundesenter her på Liertoppen, med fem medarbeidere som responderer raskt og kan bil. Dette er en uhyre viktig funksjon, som vi vet verdsettes av verkstedene.

- Å «outsource» dette, eller erstatte det med en «chatterobot» hvor man ikke snakker med mennesker, vil ikke skje i min tid, lover Kittelsen.

Som en del av B2B-satsingen ansetter Norsk Bildelsenter nå en «salgsansvarlig verksteder».

- Vi starter med en stilling, men vil selvsagt raskt utvide dersom det viser seg å være behov for det, sier han.

- Skal vi drive i dette markedet må det «lyse grønt» i nettbutikken, sier Frode Kittelsen.

Større buffer

Bildeler.no har som de fleste leverandører hatt en utfordrende leveringssituasjon i 2021. Kittelsen frykter at det også vil fortsette i år.

- Vi har tatt noen konrekte grep. Blant annet bestilte vi tidlig mye deler, som vi får levert gjennom 1. kvartal.

- Vanligvis har vi en turnover på 2,5 og deler for rundt 40 millioner på lager. I en periode vil det nok bli mer, sier Kittelsen.

- Skal vi drive i dette markedet må det «lyse grønt» i nettbutikken. Gjør det ikke det, er det sjanseløst, slår han fast.

Spisset sortiment

I tillegg til definerte «kjerneområder» som bremser, for/bakstilling og servicedeler, har Norsk Bildelsenter tidligere levert noe karosserideler.

Våre eiere vil ha vekst og det mener jeg vi er godt rigget for nå.

- Er det aktuelt å utvide sortimentet i den retningen?
- Nei, det har vi prøvd før, og det kommer ikke til å skje igjen, svarer Kittelsen.

Lønnsom vekst

I fjor etablerte Norsk Bildelsenter Bildele.dk i Danmark.

- Konseptet fungerer, men sortimentet har foreløpig vært lite, sier Kittelsen.

Med det nye lageret i Lier og effektiv logistikk er ambisjonen i løpet av 1. kvartal å tilby hele sortimentet til det danske markedet. Deler som bestilles på mandag vil være i København-området tirsdag og resten av Danmark på onsdag.

Om Norsk Bildelsenter

Fra starten i 1990 solgte Norsk Bildelsenter kun brukte deler, men gikk i 2010 over til bare å importere nye deler, primært til Volkswagen. I 2011 solgte gründeren Arne Aasland majoriteten av Norsk Bildelsenter AS til Komplett AS, med blant andre Stein Erik Hagen på eiersiden, og sortimentet ble utvidet med 22 bilmerker.

I 2018 ble Komplett-konsernet delt, og flere av nettbutikkene, deriblant Norsk Bildelsenter, ble skilt ut i Canica E-Com. I 2019 kjøpte det private equity-fondet Verdane 50 % av Canica og sammen eier de nå 93 prosent av Norsk Bildelsenter AS.

Er i dag leveringsdyktige på 90-95 prosent av definerte produktområder (bremser, for/bakstilling, servicedeler) til 30 bilmerker. Kjøper mer enn 95 prosent av delene i Europa, litt fra USA men nesten ikke noe fra Østen. Det meste handles i euro.

Hvor mye volum det vil representere i år, er Kittelsen usikker på. Han bekrefter at tilsvarende også kan etableres i Sverige.

- Det foreligger ingen konkrete planer, men vi har i hvert fall sikret oss domenet Bildelar.se, sier han.

Siden 2019 har Norsk Bildelsenter AS vært eid av det private investeringsfondet Verdane.

Kittelsen sier det kunne være en besnærende tanke å bygge opp et større norsk bildelsenter. I den posisjonen de er i, er det også vanskelig å utelukke oppkjøp.

- Våre eiere vil ha vekst og det mener jeg vi er godt rigget for nå. Men den må være lønnsom, avslutter Frode Kittelsen.