Hans Geir Guthus er konsernsjef i Bauda, Norges største Toyota- og Lexus-forhandler.

Bauda: Historiens beste forhandler-resultat

Fjoråret ble nok et rekordår for Norges største Toyota- og Lexus-forhandler, både på topp- og bunnlinjen.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Baudas forhandlere økte omsetningen med nær 1,4 milliarder kroner, til 5,35 milliarder i fjor (+34 %).

Samlet resultat før skatt ble 255 millioner, som var 75 millioner bedre enn i 2020.

Det ga en resultatmargin på 4,8 %, mot 4,4 % året før.

- Økt nybilsalg, høyt volum med enda litt bedre marginer brukt og større fart i servicemarkedet.

Slik oppsummerer konsernsjef Hans Geir Guthus fjoråret for Norges største Toyota- og Lexusforhandler.

33 % vekst for nybil

Til sammen solgte Bauda-forhandlerne 8.737 nye og 8.946 brukte biler i 2021. For nybilene var veksten på 33 prosent, mens volumet på bruktbilene var på nivå med året før.

Salget av varebiler økte med 70 prosent.

- Fjoråret ble et «gjennombrudd» for varebilene, etter at vi mistet Hiace, sier konsernsjefen.

- Som for mange andre var bruktbilene en viktig faktor for de gode resultatene i 2021, legger han til.

Guthus viser også til en vekst på 12 prosent i servicemarkedet, med gode marginer på linje med året før.

God integrasjon av nye forhandlere

Bauda kjøpte i fjor to Funnemark-lokasjoner, Hokksund og Kongsberg. Til sammen sto disse to for rundt 240 millioner av konsernets omsetning i 2021 og bidro med 16 millioner til resultatet.

- De kom inn fra mai og integrasjonen har gått smertefritt. De to lokasjonene leverte svært gode resultater i de åtte månedene de har vært en del av Bauda, sier Guthus.

Konsernsjefen peker også på at flere selskaper inn i konsernet gjør at de oppnår enda større stordriftsfordeler.

- En ting er produkter og tjenester, men for meg handler det vi driver med om god samhandling med våre partnere, sier Guthus og peker spesielt på importøren og Toyota Financial Services.

- Og ikke minst handler det om en resultatorientert organisasjon som leverer og stadig utvikler seg, sier Hans Geir Guthus.