AutoIndex: Lexus best på servicemarkedet - Audi-kundene reagerer på pris

Volvo klatrer opp på pallen, mens to Møller-merker har falt som en stein på servicemarkeds-undersøkelsen til AutoIndex de siste fem årene.

Publisert

Lexus troner igjen øverst i servicemarkeds-undersøkelsen til AutoIndex. Selv om merket går ni poeng tilbake sammenlignet med i fjor, er avstanden ned til andreplassen fortsatt «komfortabel».

Andreplassen går - som i fjor - til Toyota, mens Volvo tar siste pallplass.

Volvo rykker dermed opp en plassering, mens fjorårets bronsevinner, Ford, har falt til en 7.-plass.

Helt siden Tesla ble med i undersøkelsen i 2020 har de endt sist på servicemarkeds-undersøkelsen. Det gjør de også i år, og avstanden til nest siste plass øker litt.

Servicemarkedet er en av fire kategorier som til sammen danner grunnlaget for AutoIndex. Servicemarkedet teller 20 prosent av totalscore i undersøkelsen.

Se også: AutoIndex 2022: Slik gikk det i årets total-undersøkelse

Servicegraden faller for nesten alle

Tilfredsheten med service på verksted er generelt noe lavere i år enn i fjor.

I gjennomsnitt har den falt med 15 poeng det siste året.

Verst går det ut over Honda. 43 poeng svakere enn i 2021 gjør at de faller fra 11. til 19. plass i år.

Selv topplasserte Lexus faller noe, mens andreplasserte Toyota er ett av bare fire merker som kan skilte med fremgang i år. Citroën, Kia og Mitsubishi er de øvrige.

Også her tar Volvo tredjeplassen - en plass opp sammenlignet med i fjor.

Renault mest frem siden 2018

Ser vi litt historisk på tallene, i et femårs-perspektiv, går alle de syv beste 2022-plasseringene frem. Her er det faktisk Lexus som har den minste fremgangen, men med rundt 950 poeng av 1.000 mulige er det kanskje ikke overraskende.

BMW har økt med 27 poeng i løpet av perioden. Det er nok til å løfte merket fra en 14.-plass i 2018 til en 5.-plass i år.

Det eneste merket som har gått mer frem enn BMW er Renault. Det franske merket har økt med 32 poeng, og klatrer med det fra en sisteplass i 2018 til 11.-plass i år. Dette til tross for kraftig poengfall fra 2021 til 2022.

Motsatt vei har det gått for to av Møllers merker. Audi har den kraftigste nedgangen de siste fem år, med 24 poeng svakere resultat i 2022 enn i 2018. Skoda har falt 23 poeng, det samme som Hyundai.

Et lite lyspunkt på Frysja er kanskje Volkswagen, som i perioden har klatret 17 poeng. Hadde Volkswagen opprettholdt poengscoren fra i fjor hadde de sett 37 poeng fremgang, men fallet fra i fjor til i år hindrer det.

«Prisskrell» for Audi - fornøyde Mazda-kunder

Audi får virkelig gjennomgå på ett område i undersøkelsen: Pris.

På spørsmål om «verkstedets prisnivå på deler og tilbehør» og «forholdet mellom pris og kvalitet på verkstedets tjenester» kommer Audi desidert dårligst ut av alle merker.

Med 605 poeng er Audi 157 poeng dårligere enn snittet på spørsmålet om prisnivå på deler og tilbehør, og 99 poeng dårligere enn nest laveste poengscore (Mercedes-Benz).

Mest fornøyd med prisnivået på deler og tilbehør er for øvrig Mazda-kunden, som gir merket 841 poeng på dette feltet.

Om forholdet mellom pris og kvalitet på verkstedets tjenester scorer Audi 765 poeng, 54 poeng svakere enn Mitsubishi på nest siste plass, og 87 poeng svakere enn snittet.

Når det gjelder «fleksibilitet med garantiarbeid, service og imøtekommenhet» havner Audi «bare» på nest siste plass, ett enkelt poeng foran Tesla.

Flere må tilbake på verkstedet

Den norske bilkunden opplever at de i større grad må tilbake på verkstedet for å få korrigert feil gjort i løpet av verkstedbesøket.

Der 6,7 prosent av kundene i 2021 svarte at dette var nødvendig, svarer 8,2 prosent det samme i år.

Størst negativ utvikling har Honda, som i fjor hadde veldig lav feilrate. Den har gått fra 2,6 prosent til 9,5 prosent.

Det kan også være verdt å merke seg Lexus igjen, som i fjor opplevde at ingen kunder kom tilbake for å få korrigert feil etter verkstedbesøket. I år er det 4 prosent som har sett seg nødt til dette.

I år er det faktisk Suzuki-kundene som i minst grad har opplevd feil ved verkstedbesøket. 2,2 prosent er en forbedring fra 4,5 prosent i fjor, og viser at gode rutiner på verkstedet ikke bare er forbeholdt «dyre» bilmerker.

Stor forbedring har også Opel hatt, hvor de halverer tilfellene av korrigeringer.

Også på dette punktet kommer Tesla dårligst ut: Her må hver sjette bil tilbake på verkstedet for å gjøre korrigeringer.

Om AutoIndex

Undersøkelsen, som gjennomføres av Loyalty Group i Sverige, Danmark og Norge, avdekker private bileieres opplevelse av og tilfredshet med sin bil, forhandler og verksted. Har vært gjennomført i Norge siden 2003. Den norske delen av 2022-undersøkelsen er basert på svarene fra i alt 5.042 eiere av inntil fire år gamle privatbiler (inkl. private leasingtakere).

Spørsmålene er delt inne i fire kategorier, som slås sammen til en hovedindex (totalresultater).

  • Bilen og kjøreopplevelsen (Teller 40 %)
  • Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 %)
  • Lojalitet til merket (20 %)
  • Service på verkstedet (20 %)

.