Kenneth Vestergaard er salgssjef i det danske selskapet Autoproff, som nå gjør seg klar for Norges-lansering.

Dansk bruktbilgigant etablerer seg i Norge

Autoproff, som i fjor formidlet salg av 70.000 biler i Danmark, er på vei inn i det norske markedet. I ledelsen sitter en tidligere sjef for en bilimportør i Norge.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi verken kjøper eller selger biler, men er en handelsplattform for effektiv og rimelig formidling, sier Kenneth Vestergaard til Bilbransje24.

Han er nordisk kommersiell direktør i danske Autoproff, og ansvarlig for å etablere organisasjonen de nå er i ferd med å bygge opp i Norge.

- Autoproff er et abonnementsbasert heldigtalt konsept som knytter sammen selger og kjøper i B2B-markedet. De handler direkte i vår plattform, sier Vestergaard.

- Dette er en innkjøpskanal for bilbransjen, hvor aktørene også handler med hverandre. De får tilgang til vårt store nettverk flere land, med gode transportløsninger for rask levering av bilene.

Autoproff ble etablert i 2013 og har i tillegg til Danmark nå virksomhet i Tyskland, Sverige, Nederland, Polen og Østerrike - og snart i Norge.

Selskapet formidlet i fjor salg av rundt 100.000 biler og hadde i 2020 en omsetning på over 400 millioner DKK.

Dette er ikke første gang norsk bilbransje blir kjent med Autoproff. Gjennom medlemsskap i Autogruppen fikk merkeforhandlere, bruktbilaktører og oppkjøpere allerede i fjor muligheten til å kjøpe biler gjennom den internasjonale tjenesten.

Tidligere importsjef for Norge i ledelsen

Per Temmesen var i mange år adm. direktør i British Car Import AS, som inngår i det danske bilkonsernet Nic. Christiansen Gruppen. Selskapet eier Jaguar- og Land Rover-importøren i Norge, BC Norway AS, som Temmesen også var øverste leder for.

Temmesen har siden 2016 vært ansatt i Autoproff International og er i dag visepresident i selskapet.

Han sier til Bilbransje24 at de har store ambisjoner for satsingen i Norge, et marked han har fulgt godt med på også etter han sluttet hos importøren i 2015.

I fjor formidlet vi 70.000 salg i Danmark og det danske bruktbilmarkedet er rundt 25 % større enn det norske. Vi har ikke konkrete mål for Norge ennå, men dette forteller vel litt om mulighetene

Kenneth Vestergaard

Partnere og volum

Ifølge Vestergaard er plattformen nå gjort klar for lansering i det norske markedet. Det skal etter planen skje i oktober.

- Vår filosofi er å knytte til oss partnere lokalt. Det vil typisk omfatte funksjoner som inspeksjon og transport. Dette jobber vi nå for å få på plass, sier han.

- Hvilke ambisjoner har Autoproff for volum i Norge?
- I fjor formidlet vi 70.000 salg i Danmark og det danske bruktbilmarkedet er rundt 25 prosent større enn det norske. Vi har ikke konkrete mål for Norge ennå, men dette forteller vel litt om mulighetene, sier Vestergaard.

Norsk organisasjon - med Henrik Mohn på topp

- Vi er i full gang med å finne dyktige folk som kjenner bilbransjen og aktørene i det norske markedet, sier Vestergaard.

- Som salgsdirektør har vi nå ansatt Henrik Mohn til å lede vår satsing fra Norge. Han starter i jobben i oktober.

Henrik Mohn får jobben med å lede Norges-satsingen til Autoproff.

Mohn har tidligere vært bilforhandler, blant annet med Bilsentergruppen på Hvam og Kongsvinger, og ble i 2019 daglig leder for det internasjonale bilauksjonsfirmaet BCA i Norge.

Autoproff skal ha «en håndfull» ansatte i Norge, deriblant to regionale salgssjefer samt en garantipris- og auksjonsspesialist.

Ifølge Vestergaard har de vært og sett på flere aktuelle lokasjoner for etablering av en avdeling i Oslo-området.

- Vi har ingen kontakt med bilene, alt skjer digitalt. Så det vi ser etter er sentrale kontorlokaler, sier han.

Konseptet

- Andre formidlere har som regel høye kjøpsgebyrer for hver bil, gjerne med utgangspunkt i bilens pris. Vår formidlingsløsning fungerer på en helt annen måte, sier Vestergaard.

- Den kommersielle modellen er abonnementsbasert, og bygget opp rundt fire nivåer. For selgeren fungerer det som en auksjon uten salær.

Abonnementene har ulike funksjoner inkludert, hvor nivået «Professional» ikke utløser noen transaksjonspris, verken på kjøp eller salg av en bil. Det eneste som tilkommer er eventuelle transportkostnader og et lite gebyr for «sikker betaling».

Han sier at Autoproff har investert mye i et egenutviklet sikkert betalingskonsept.

- Når man handler over avstander, er betaling ofte en utfordring. Det har vi løst med «sikker betaling», hvor kjøperen deponerer avtalt kjøpesum på en konto som er låst inntil bilen er overlevert og godkjent av kjøperen.

Vestergaard viser også til «Garantipris», hvor abonnentene ved å oppgi noen data på bilen innen 20 minutter får en garantert pris på bilen. Oppnås lavere pris dekker Autoproff mellomlegget, men blir prisen høyere må selger dele 70 prosent av «overskuddet».

- Våre folk er spesialister på dette. I sum mener vi at Autoproff-konseptet gir en betydelig merverdi til bilforhandleren, sier han.

Vi har flere «moduler» og tjenester på trappene, som også kommer til Norge. Blant disse kan jeg for eksempel nevne et verktøy utviklet spesielt for forsikringsselskaper

Kenneth Vestergaard

Prisene

- I Sverige koster et abonnement fra 400 til 9.000 kroner pr. måned. Hva blir prisene i Norge?
- Vårt utgangspunkt er at det ikke skal bli dyrere i Norge, svarer Vestergaard.

Plattformen er nå klar for lansering i det norske markedet, men Vestergaard presiserer at konseptet hele tiden vil være i utvikling.

- Vi har flere «moduler» og tjenester på trappene, som også kommer til Norge. Blant disse kan jeg for eksempel nevne et verktøy utviklet spesielt for forsikringsselskaper, sier Kenneth Vestergaard.