F. v.: Joachim Haug og Øivind Buer i Norcar AS.

Bruktbil-formidler: Fra null til 1,2 milliarder på tre år

Norcar AS nærmest doblet omsetning og resultat før skatt i fjor. De ser flere utfordringer fremover – men økt prisnivå hos sine leverandører er ikke en av dem.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I sitt første driftsår i 2019 solgte Norcar over 1.000 biler, omsatte for 264 millioner og fikk et resultat før skatt på 11,4 millioner.

I 2020 mer enn doblet selskapet salget til 655 millioner. og tallene for 2021 viser at den eventyrlige veksten bare har fortsatt.

Omsetningen økte med over 500 millioner, til 1,16 milliarder.

Resultat før skatt ble mer enn doblet, fra 25,6 millioner i 2020 til nær 58,6 millioner i fjor.

Resultatmarginen ble 5,0 prosent, mot 3,9 prosent i 2020.

Norcar er etablert ved den gamle kontroll- og vektstasjonen til Statens Vegvesen på Svinesund. Ifølge regnskapene hadde selskapet ved utgangen av 2021 totalt seks ansatte, med en samlet lønnskostnad for året på 5,8 millioner kroner.

Dreier mot elbiler

- Vi er i likhet med veldig mange i bilbransjen fornøyde med et meget godt bilmarked i 2021.

Det sier Øivind Buer, styreleder og medeier i Norcar, til Bilbransje24.

Han etablerte selskapet ved inngangen til 2019 sammen med Joachim Haug. De to eier Norcar AS 50/50.

Norcar har siden oppstarten formidlet bruktbiler – i all hovedsak fra utlandet – til norske bruktbilaktører.

Selskapet fokuserer på elbiler og ladbare hybrider, men vil fremover dreie driften i større grad mot elbiler. Det begrunner de med ny avgiftspolitikk for ladbare hybrider.

- Vi ser et godt marked videre i 2022 og 2023, men samtidig skal man følge med i timen for raske endringer, sier Buer.

Ikke bekymret for prisnivå

I selskapets årsberetning skriver de at markedsutviklingen fremover er usikker.

«Etterspørselen er økende, men tilgangen kan bli noe begrenset i årene som kommer. Dette har sammenheng med globale leveringsproblemer i hele bilindustrien» skriver de i årsberetningen.

At presset på nybilmarkedet betyr økte priser for bruktbiler også ellers i Europa er derimot ikke en stor bekymring for Buer og Haug:

«Økte priser fra våre utenlandske leverandører gjenspeiles i det norske markedet og vil således ikke innebære redusert lønnsomhet for selskapet»

«På kort sikt er det inngått avtaler som sikrer gode ordrereserver», skriver de.

- Vi er ydmyke og takknemlig for den tilliten alle våre kunder i inn- og utland har vist oss.

- Vår ambisjon er å bygge sten på sten videre med beina godt plantet på jorda, sier Øivind Buer.