Sjur Idsøe er seniorrådgiver for strategi og forretningsutvikling i Finn.no, og står i spissen for Honk-satsingen.
Sjur Idsøe er seniorrådgiver for strategi og forretningsutvikling i Finn.no, og står i spissen for Honk-satsingen.

Finn.no med stor-satsing i bilabonnement: Dette er «Honk»

Finn.no forventer at markedet for bilabonnement vil utgjøre 20 prosent av nybilsalget om tre til fem år. - Vi skal være den klart ledende aktøren i å få disse bilene dit, sier Sjur Idsø.

Publisert

Våren 2021 åpnet Finn.no, som er eid av Schibsted, en portal under «bilparaplyen» for tilbydere av bilabonnementstjenester.

Nå inviterer Norges største markedsplass bilbransjen til å delta i den videre satsingen.

- Pilotfasen er over og nå lanserer vi dette konseptet i full skala, under navnet «Honk», sier Sjur Idsøe til Bilbransje24.

Han er seniorrådgiver for strategi og forretningsutvikling i Finn.no.

<span class="font-weight-bold italic" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold" data-lab-italic_desktop="italic">Slik profilerer Finn.no sin nye bilabonnements-plattform, Honk.</span>
Slik profilerer Finn.no sin nye bilabonnements-plattform, Honk.

- Vi starter i Norge, og neste land ut blir Sverige. Planen er å lansere Honk i resten av Norden i løpet. av 2023.

- Hvorfor «Honk»?
- Vi ønsker å bygge opp dette konseptet som en egen merkevare. Finn er et godt og innarbeidet navn i Norge, men ikke i Norden, sier Idsøe.

Med et eget «brand» kan Schibsted dra nytte av sine markedsplasser som Finn, Blocket og Bytbil (Sverige), Bilbasen og DBA (Danmark) og Tori (Finland).

- Hvilke ambisjoner har dere for volum?
- Vi har tro på at det innen tre til fem år vil være 150.000 biler på abonnement i Norden, hvorav 30.000 i Norge. Det tilsvarer 20 prosent av årlig nybilsalg, sier han.

- Det betyr mellom 6 og 8 milliarder kroner i brutto omsetning for abonnementene.

- Vi skal være den klart ledende aktøren i å få disse bilene på abonnement, sier Idsøe, men understreker at Finn.no er en markedsplass og at de ikke skal drive med bilabonnement.

- Vi er en tilrettelegger, og målet er å ha det beste tjenestetilbudet for både tilbydere og kunder. Vi tror den riktige måten å bygge dette på er å gjøre det sammen med bransjen.

- Lavterskel

- Vår rolle er ikke å utvikle løsninger selv. Vi er avhengig av partnere for å kunne tilby de beste tjenestene, sier Idsøe.

En av disse er Casi, tidligere Imove Tech, som leverer teknologiplattformen for bilutleierne i Honk.

Vi ønsker å bidra til å senke terskelen for aktører som vil gjøre seg erfaringer med bilabonnement

Ane Furu, Casi

- Den heldigitale løsningen er optimalisert for å håndtere bilabonnement, med alt fra kredittsjekk av kunden til flåtestyring, sier operativ sjef (COO) i Casi, Ane Furu.

Hun har tidligere vært direktør for nye mobilitetstjenester i Møller Mobility Group og jobbet som forretningsutvikler hos Bertel O. Steen.

- Vi ønsker å bidra til å senke terskelen for aktører som vil gjøre seg erfaringer med bilabonnement. Her får de en digital butikk fra dag én, på Norges største markedsplass for bil.

- Det er ingen etableringskostnader, kun en månedspris på 2.000 kroner så lenge de ønsker å benytte løsningen, sier Furu.

Idsø legger til at de gjerne søker partnerskap med aktører som til sammen kan levere relevante tjenester. Det kan være innen finansiering, forsikring eller annet innenfor dette «økosystemet», sier han.

Prismodell

Idsøe sier det ikke er noen oppstartskostnad for aktører som vil tilby sin abonnementstjeneste gjennom Honk.

- Det koster heller ikke noe å legge ut biler, men de betaler en prosentsats av den månedlige utleieprisen når bilen går i et abonnement.

- Det gjør vi har et felles mål med tilbyderne, og det er å få flest mulig til å abonnere. Denne prismodellen er et uttrykk for at vi er veldig sikre på å få det til, sier han.

Ingen forskjell på liten og stor

Ifølge Idsøe likestilles alle aktørene når det gjelder eksponering på siden. Det er ingen mulighet til å kjøpe seg til en plass høyt opp på listen med tilbydere.

- Hvilke alternativer som kommer opp styres av algoritmer og avhenger av brukerens preferanser og valg, sier han.

Det er i dag rundt 20 tilbydere av bilabonnement hos Finn.no, men når tjenesten nå «gires opp» tror Idsøe at antallet har økt til 30 innen utgangen av året. Han ønsker alle nye aktører velkommen.

- Det er ikke en fare for at man drukner i mengden tilbydere?
- Nei, som en markedsplass tror vi tvert imot på «jo flere jo bedre».

- Dette er egentlig kjøpesenter-prinsippet, hvor folk tiltrekkes fordi at det er der tilbudet er størst.

- Hvordan tror dere bilbransjen vil se på denne «utfordreren»?
- Vi opplever at det er stor interesse for å følge med på utviklingen i bilabonnements-løsninger. De vi har hatt møte med er nysgjerrige og vil, på samme måte som vi selv, lære mest mulig om dette markedet, sier han.

- Vi mener det ligger gode forretningsmuligheter i bilabonnement fremover, sier Idsø, og minner samtidig om at de som er med tidlig, ofte er de som tar ut den største gevinsten.

Forretningsutvikleren tror også at bilforhandlere ser på bilabonnement som en måte å beholde kontrollen i verdikjeden.

- Dette kan være en av flere kanaler for alle de bilene forhandleren håndterer. Og ikke minst er det en spennende måte å «produsere» fleksible bruktbiler på, sier Sjur Idsøe.