Lexus topper igjen en AutoIndex-undersøkelse. Se alle resultatene nede i artikkelen.

Kjøperne av disse bilmerkene er mest - og minst - fornøyd med salgsprosessen

Et profilert bilmerke har den beste nettsiden, mener deres kunder. Likevel ender det nok en gang sist blant alle merkene på AutoIndex resultatliste med vurdering av salgsprosessen ved kjøp av ny bil.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvor tilfreds er bilkjøperen med salgsprosessen?

Svaret gir AutoIndex i den årlige undersøkelsen som gjennomføres blant bileiere i Norge, Sverige og Danmark.

Resultatene for 2023 som her presenteres er fra underkategorien «Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet», og basert på til sammen 29 spørsmål stilt om dette tema til bileiere i Norge.

Gjennomsnittscore for alle merkene i årets undersøkelse 869 poeng, mot 870 i 2022. 

Men selv om det samlet sett er tilnærmet «status quo» i år, er det store utslag for mange av bilmerkene.

Dette er resultatlisten med de 23 merkene som deltar i 2023, hvor Mini er med igjen etter fem års fravær.    

Lexus øker avstanden

Som for AutoIndex totalt går Lexus - med god margin - helt til topps i kategorien «Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet», foran Toyota.

Mazda har sterk poengmessig fremgang (+15) og gjentar 3. plassen fra i fjor. Avstanden opp til Toyota er kun på 3 poeng, mens det skiller hele 25 poeng ned til Volvo på fjerde.

Flere merker har påfallende stor tilbakegang i år. Subaru mister 31 poeng og faller fra 11. til 22. og nest siste plass. Peugeot går tilbake 24 poeng og lander på en 17. plass denne gangen - ned fra 8. plass i fjor.

Honda falt som stein vann og tapte 64 poeng i 2022, men flyter noe bedre i år (+16 poeng). Fremgangen til tross - det blir 21. plass på tabellen også i 2023.

Tesla scorer fortsatt dårlig på denne type undersøkelse rund salgsprosessen. I år som i fjor leverer Tesla svakest av alle merkene med 813 poeng på dette området, som er 7 knepp ned fra 2022.

- Flytt fokus

- Virksomheter har en tendens til å konsentrere seg om nye kunder man kan skaffe seg, og i altfor liten grad om de man allerede har, sier Mikkel Korntved til Bilbransje24.

Han er administrerende direktør i Loyalty Group, som i mer enn 20 år har gjennomført AutoIndex-undersøkelsen i de skandinaviske landene.

- De virksomhetene som har investert mye i lojalitet, har vesentlig bedre lønnsomhet i krisetider, sier Mikkel Korntved

- Arbeidet med å sikre kunden starter ofte først når hen komme inn i butikken, eller viser interesse for å kjøpe ny bil. Det er altfor sent, og oppdager man når markedet faller og kundene uteblir, sier Korntved.

Han understreker at jo tidligere forhandleren kommer i kundens bevissthet i prosessen med å kjøpe ny bil, jo bedre.

- I stedet for å vente på at kunden danner sin egen konklusjon, må forhandleren starte «bearbeidingen» lenge før. Det handler om å påvirke kundens innstilling til merke og forhandleren

Han sier at selgeren må bli en rådgiver, ikke bare en som er der når kunden allerede har gjort sitt valg.

- Det handler om å være proaktiv, ikke reaktiv.

- I dagens vanskelige bilmarked er det enda viktigere å ha investert i kunden over tid. Det nå man kan «høste» av det som er gjort tidligere.

- Internasjonale undersøkelser viser tydelig at de virksomhetene som har investert mye i lojalitet, har vesentlig bedre lønnsomhet i krisetider, sier Mikkel Korntved.

Om AutoIndex

Undersøkelsen, som gjennomføres av Loyalty Group i Sverige, Danmark og Norge, avdekker private bileieres opplevelse av og tilfredshet med sin bil, forhandler og verksted. Har vært gjennomført i Norge siden 2003. Den norske delen av 2023-undersøkelsen er basert på svarene fra i alt 4.690 eiere av inntil fire år gamle privatbiler (inkl. private leasingtakere).

Spørsmålene er delt inne i fire kategorier, som slås sammen til en hovedindex (totalresultater).

  • Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 %)
  • Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 %)
  • Lojalitet til merket (20 %)
  • Service på verkstedet (20 %)