Lexus topper igjen en AutoIndex-undersøkelse. Se alle resultatene nede i artikkelen.Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Kjøperne av disse bilmerkene er mest - og minst - fornøyd med salgsprosessen
Et profilert bilmerke har den beste nettsiden, mener deres kunder. Likevel ender det nok en gang sist blant alle merkene på AutoIndex resultatliste med vurdering av salgsprosessen ved kjøp av ny bil.
Svaret gir AutoIndex i den årlige undersøkelsen som gjennomføres blant bileiere i Norge, Sverige og Danmark.
Resultatene for 2023 som her presenteres er fra underkategorien «Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet», og basert på til sammen 29 spørsmål stilt om dette tema til bileiere i Norge.
Gjennomsnittscore for alle merkene i årets undersøkelse 869 poeng, mot 870 i 2022.
Men selv om det samlet sett er tilnærmet «status quo» i år, er det store utslag for mange av bilmerkene.
Dette er resultatlisten med de 23 merkene som deltar i 2023, hvor Mini er med igjen etter fem års fravær.
Som for AutoIndex totalt går Lexus - med god margin - helt til topps i kategorien «Forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet», foran Toyota.
Mazda har sterk poengmessig fremgang (+15) og gjentar 3. plassen fra i fjor. Avstanden opp til Toyota er kun på 3 poeng, mens det skiller hele 25 poeng ned til Volvo på fjerde.
Flere merker har påfallende stor tilbakegang i år. Subaru mister 31 poeng og faller fra 11. til 22. og nest siste plass. Peugeot går tilbake 24 poeng og lander på en 17. plass denne gangen - ned fra 8. plass i fjor.
Honda falt som stein vann og tapte 64 poeng i 2022, men flyter noe bedre i år (+16 poeng). Fremgangen til tross - det blir 21. plass på tabellen også i 2023.
Tesla scorer fortsatt dårlig på denne type undersøkelse rund salgsprosessen. I år som i fjor leverer Tesla svakest av alle merkene med 813 poeng på dette området, som er 7 knepp ned fra 2022.
- Flytt
fokus
- Virksomheter har en tendens til å konsentrere seg om nye
kunder man kan skaffe seg, og i altfor liten grad om de man allerede har, sier
Mikkel Korntved til Bilbransje24.
Han er administrerende direktør i Loyalty Group, som i mer
enn 20 år har gjennomført AutoIndex-undersøkelsen i de skandinaviske landene.
- Arbeidet med å sikre kunden starter ofte først når hen
komme inn i butikken, eller viser interesse for å kjøpe ny bil. Det er altfor sent, og oppdager man når markedet faller
og kundene uteblir, sier Korntved.
Han understreker at jo tidligere forhandleren kommer i
kundens bevissthet i prosessen med å kjøpe ny bil, jo bedre.
- I stedet for å vente på at kunden danner sin egen konklusjon,
må forhandleren starte «bearbeidingen» lenge før. Det handler om å påvirke kundens
innstilling til merke og forhandleren
Han sier at selgeren må bli en rådgiver, ikke bare en som er
der når kunden allerede har gjort sitt valg.
- Det handler om å være proaktiv, ikke reaktiv.
- I dagens vanskelige bilmarked er det enda viktigere å ha
investert i kunden over tid. Det nå man kan «høste» av det som er gjort
tidligere.
- Internasjonale undersøkelser viser tydelig at de
virksomhetene som har investert mye i lojalitet, har vesentlig bedre lønnsomhet
i krisetider, sier Mikkel Korntved.
Om AutoIndex
Undersøkelsen, som gjennomføres av Loyalty Group i Sverige, Danmark og Norge, avdekker private bileieres opplevelse av og tilfredshet med sin bil, forhandler og verksted. Har vært gjennomført i Norge siden 2003. Den norske delen av 2023-undersøkelsen er basert på svarene fra i alt 4.690 eiere av inntil fire år gamle privatbiler (inkl. private leasingtakere).
Spørsmålene er delt inne i fire kategorier, som slås sammen til en hovedindex (totalresultater).