Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er streik på verkstedene ved alle de ni
Tesla-anleggene i Sverige.
Dette er bakgrunnen for streiken i Sverige
Ifølge IF Metall er det flere ting de ansatte mener er ufordelaktige i ansettelses-vilkårene til Tesla.
De ønsker komplett forsikrings-pakke hos Fora
De ønsker omstillingsstipendet som er i hovedavtalen mellom partene i arbeidsmarkedet
Lønningene er lavere enn gjennomsnittet i Motorbranschavtalet
Ingen garanterte årlige lønnsjusteringer uten kollektivavtale
Ingen mulighet til deltidspensjon
Ingen arbeidstidsforkortning
Fagforeningen IF Metall tok fra og med 27. oktober sine medlemmer ansatte hos Tesla ut i streik. Bakgrunnen er at Tesla
ikke ønsker å tegne kollektivavtale med foreningen.
- At vi tvinges til å bruke streikevåpenet er ytterst uvanlig,
sier IF Metalls avtalesekretær Veli-Pekka Säikkälä til fagforeningens egne
nettsider.
Säikkälä er en kjent figur i svensk fagforeningsmiljø. Fra
karrierestarten hos Saab-fabrikken har han blitt en av landets mektigste stemmer om
lønns- og ansettelsesvilkår.
- Ettersom ledelsen i Tesla har gjort det klart at det ikke
er aktuelt å tegne kollektivavtale, ser vi nå ingen annen utvei, sier han.
Varsler stor opptrapping
Ikke-organiserte ansatte jobber fortsatt ved Tesla-avdelingene, men merkets aktiviteter kan få en ytterligere «knekk» i løpet av uken.
Fra og med fredag 3. november vil nemlig bilmekanikere i IF Metall få beskjed om ikke å jobbe på Tesla-biler på en rekke steder i landet:
De ansatte her vil kunne jobbe som normalt med alle andre bilmerker enn Tesla.
Fra 7. november varsles ytterligere opptrapping:
Organiserte arbeidere hos Axess Logistics, Werksta og det Tesla-sertifiserte skadeverkstedet til Holmgrens
Bil AB i Jönköping kommer til å tas ut dersom ikke partene kommer til enighet.
Det svenske Transportarbetarförbundet varsler også sympatistreik fra og med 7. november, hvor havnearbeidere ikke kommer til å losse Tesla-biler av båtene i Malmö, Södertälje, Göteborg og Trelleborg.
Ingen tariff i Norge
- Vi har visst om at dette kom til å skje gjennom våre
internasjonale kontakter.
Det sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet
til Bilbransje24.
- Vi har heller ikke noen landsomfattende tariffavtale med
Tesla i Norge, men vi har fått til trekkavtale på ni Tesla-lokasjoner, sier
han.
Trekkavtale vil si at kontingenten trekkes direkte på
lønnsslippen.
Ifølge Sivertsens opplysninger er rundt 44 Tesla-ansatte organisert
i Fellesforbundet.
- Dette er av drøyt 500 potensielle ansatte i Tesla, så vi
har en vei å gå, sier han.
I Norge er det slik at dersom arbeidsgiver er medlem i en
arbeidsgiverorganisasjon, og minst 10 prosent av de ansatte er organisert, kan
det reises krav om tariffavtale.
Tesla er derimot ikke medlem av noen organisasjon.
- Da er det slik at vi jobber ut ifra minst 50 prosent
organiseringsgrad før vi legger press på bedriftene, sier Sivertsen.
Tesla er som kjent motstander av organisert arbeidsliv, og
diktatet fra øverste hold – det vil si Elon Musk – er at Tesla ikke skal inngå
kollektivavtaler noe sted.
- Det vil si at dere må øke organiseringsgraden for å
kunne utfordre Tesla på dette?
- Ja, og dette er de mekanismene vi ellers bruker i Norge
for å få på plass avtaler, sier han.
- Det er godt organiseringsarbeid som gjelder, og da hjelper
det lite hva de måtte mene i Tesla om inngåelse av tariffavtaler, sier
Sivertsen.