Ingunn Handagard er pressesjef i NAF
Foto: NAF
- Må ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler
- På tre år har avgiftene på flere vanlige elbiler økt med mellom 12.000 og 110.000 kroner og i tillegg har de blitt dyrere å eie, sier Ingunn Handagard i NAF. Hun har en klar oppfordring til regjeringspartiene og SV.
- De siste tre årene har avgiftene kommet raskt både på å
kjøpe og eie elbil.
Det er uheldig, skriver NAFs pressesjef Ingunn Handegard i en melding i
dag.
- I 2022 var det avgiftsfritt å kjøpe elbil, mens 2020 var
det siste avgiftsfrie året for å eie en elbil. Fra nyttår i år ble det innført
kjøpsavgifter og moms på elbiler.
Dette har gjort elbilene flere titalls tusen kroner
dyrere, påpeker NAF.
- Selv en moderat elbil har gått opp 12.000 kroner på grunn
av vektavgiften, sier hun og viser til eksempler NAF har laget.
Her har NAF plukket ut en Peugeot e-208, som har fått vektavgift på nær 12.000 kroner i år. Norges mest solgte bilmodell, Tesla Model Y med en nypris så
vidt over 500.000 kroner, har fått vektavgift og moms på nær 23.000
kroner.
Audi Q8 e-tron og BMW iX xDrive50 har gått opp henholdsvis
71.457 kroner og 116.677 kroner.
Handagard mener at avgiftsøkningene, kombinert med
prisstigning og renteøkninger, har ført til at utskiftningen av bilparken til
elbiler går tregere.
Hun viser til at bilsalget har gått kraftig ned det siste
året og peker på at både husholdningenes økonomiske situasjon og de økte avgiftene kan spille
inn.
- Derfor mener NAF det er viktig å ikke skru opp avgiftene
på elbiler nå. I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen holde vektavgiften
på elbil på dagens nivå.
- Når regjeringen skal komme til enighet med SV om
budsjettet, må de ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler, sier
Handagard.
Dyrere å eie elbil
For tre år siden betalte elbiler ingenting i
trafikkforsikringsavgift (årsavgift). Siden da har denne avgiften blitt innført
raskt.
- Får regjeringen det som den vil, kommer bileieren til å
betale mer i årsavgift for en elbil enn en bensin- eller dieselbil i 2024, sier
Handagard
- Regjeringen har nå i to statsbudsjett stukket store
kjepper i hjulene for å nå målet om å kun selge elbiler som nye biler fra 2025.
- Vi mener avgiften på å eie elbil ikke burde være høyere
enn avgiften på å eie en bensin- eller dieselbil, sier hun.
Hun viser til at det også har blitt dyrere å kjøpe brukt
elbil.
- Tidligere var det ingen omregistreringsavgift. Så kom en
rask innføring med delvis omregistreringsavgift i mai 2022, før det ble full
omregistreringsavgift for brukte elbiler fra 2023, sier Ingunn Handagard.