Ingunn Handagard er pressesjef i NAF

- Må ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler

- På tre år har avgiftene på flere vanlige elbiler økt med mellom 12.000 og 110.000 kroner og i tillegg har de blitt dyrere å eie, sier Ingunn Handagard i NAF. Hun har en klar oppfordring til regjeringspartiene og SV.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- De siste tre årene har avgiftene kommet raskt både på å kjøpe og eie elbil.

Det er uheldig, skriver NAFs pressesjef Ingunn Handegard i en melding i dag.

- I 2022 var det avgiftsfritt å kjøpe elbil, mens 2020 var det siste avgiftsfrie året for å eie en elbil. Fra nyttår i år ble det innført kjøpsavgifter og moms på elbiler.

Dette har gjort elbilene flere titalls tusen kroner dyrere, påpeker NAF.

- Selv en moderat elbil har gått opp 12.000 kroner på grunn av vektavgiften, sier hun og viser til eksempler NAF har laget.

Her har NAF plukket ut en Peugeot e-208, som har fått vektavgift på nær 12.000 kroner i år. Norges mest solgte bilmodell, Tesla Model Y med en nypris så vidt over 500.000 kroner, har fått vektavgift og moms på nær 23.000 kroner.

Audi Q8 e-tron og BMW iX xDrive50 har gått opp henholdsvis 71.457 kroner og 116.677 kroner.

Handagard mener at avgiftsøkningene, kombinert med prisstigning og renteøkninger, har ført til at utskiftningen av bilparken til elbiler går tregere.

Hun viser til at bilsalget har gått kraftig ned det siste året og peker på at både husholdningenes økonomiske situasjon og de økte avgiftene kan spille inn.

- Derfor mener NAF det er viktig å ikke skru opp avgiftene på elbiler nå. I forslaget til statsbudsjett vil regjeringen holde vektavgiften på elbil på dagens nivå.

- Når regjeringen skal komme til enighet med SV om budsjettet, må de ikke finne på å øke vektavgiften på nye biler, sier Handagard.

Dyrere å eie elbil

For tre år siden betalte elbiler ingenting i trafikkforsikringsavgift (årsavgift). Siden da har denne avgiften blitt innført raskt.

- Får regjeringen det som den vil, kommer bileieren til å betale mer i årsavgift for en elbil enn en bensin- eller dieselbil i 2024, sier Handagard

- Regjeringen har nå i to statsbudsjett stukket store kjepper i hjulene for å nå målet om å kun selge elbiler som nye biler fra 2025.

- Vi mener avgiften på å eie elbil ikke burde være høyere enn avgiften på å eie en bensin- eller dieselbil, sier hun.

Hun viser til at det også har blitt dyrere å kjøpe brukt elbil.

- Tidligere var det ingen omregistreringsavgift. Så kom en rask innføring med delvis omregistreringsavgift i mai 2022, før det ble full omregistreringsavgift for brukte elbiler fra 2023, sier Ingunn Handagard.