Santander: Økte på leasing - tjente 1,3 milliarder i fjor

Lånefinansiering på både nye og brukte biler gikk noe tilbake, men leasing fikk et godt løft hos Santander Norge i fjor. - Historisk er dette vårt tredje beste år, oppsummerer kommersiell direktør Trond Brakken.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Santander Norge finansierte til sammen 71.751 nye og brukte biler i 2023. Det var 4.113 biler, eller 5 prosent færre enn året før. 

Det største segmentet i bilfinansiering hos Santander er lån til brukte biler. I fjor lånefinansierte selskapet 48.843 brukte person- og varebiler, som var en nedgang på 8 prosent fra 2022.

Lån til nye person- og varebiler biler gikk tilbake med 5 prosent, til 14.671 i fjor.   

Leasing økte derimot en kraftig og endte på 8.237 biler i fjor. Det var 13 prosent flere enn året før.

Til sammenligning var det ifølge tall fra OFV en nedgang i registreringene av nye person- og varebiler i leasing på 7 prosent i 2023.

Det indikerer at Santander økte markedsandelen på leasing i fjor.

- Mer dreining mot leasing

- Fram til og med tredje kvartal lå vi godt foran det vi leverte i 2022, sier Trond Brakken til Bilbransje24.

Han er kommersiell direktør i Santander Norge.

Brakken sier det var en nedgang i fjerde kvartal, men minner om at det sammenlignes med «all time high-perioden» i 2022. 

- Vi er uansett godt fornøyd med 2023 og historisk er dette vårt tredje beste år.

- Fjoråret ble bare slått av 2021 og 2022, hvor bilmarkedet var vesentlig høyere enn det vi så i 2023, sier Brakken.

Han sier at innføring av låneforskriften som forventet har medført flere avslag, og at det treffer enkelte kundesegmenter ganske hardt.

Leasingmarkedet er i stor grad er kampanjedrevet, og med det markedet vi ser nå vil nok denne trenden fortsette

Trond Brakken

- For brukte biler har vi en nedgang på drøyt 4.000 biler i 2023. Dette er et resultat av låneforskriften og konkurranse mot bil i boliglån, som blir en større konkurrent når rentene er høye.

- Hva tror dere om fordelingen mellom lån/leasing på nye biler – vil den endre seg fremover? 

- Det har vært en dreining mot leasing over tid. Vi opplever at det i stor grad er kampanjedrevet og med det markedet vi ser nå vil nok denne trenden fortsette.

- Samtidig er næringsmarkedet mer stabilt. I urolige tider og det er primært leasing som blir valgt som produkt og forsterker det bildet vi ser.

- Vi forventer at dette fortsetter i 2024, sier Trond Brakken.

Resultat: Ned 6 prosent i 2023

Santanders virksomhet i Norge hadde netto renteinntekter på 2,7 milliarder kroner i 2023, mot 2,5 milliarder året før (+13 %).

Resultat før skatt endte på 1,343 milliarder. Det var 87 millioner lavere enn i 2022 (-6 %).

I 4. kvartal isolert var netto renteinntekter 700 millioner, som var 50 millioner mer enn i 4. kvartal 2022. (Se utvikling pr. kvartal fra 2019 i grafen over).

Resultat før skatt i 4. kvartal isolert ble 303 millioner., som var 175 millioner svakere enn i 4. kvartal året før (-37 %).