Fv: Robert Martinsen, daglig leder i Fragus Group Norge og Kristoffer Due-Sørensen, managing director i Gire Mobility Norge.

Gire «inn i» Billink

- Dette vil gi bilforhandlerne en effektiv og landsdekkende tilgang til transporttjenester, sier Kristoffer Due-Sørensen i Gire Mobility Norge

Publisert

Biltransport-plattformen Gire har inngått et samarbeid med Fragus Group, som står bak innkjøpsorganisasjonen Mobility Pool og Billink, en IT-løsning for bilforhandlere.

- Samarbeidet betyr at fra 1. mai vil Gire Mobilitys transportløsninger være integrert i Billinks plattform, sier Robert Martinsen til Bilbransje24.

Han er daglig leder (CEO) i Fragus Group Norge.

Målet er å forbedre logistikkprosessene og øke effektiviteten for Billinks kunder.

- Integrasjonen av Gire Mobilitys tjenester i vår plattform er et viktig skritt fremover i vårt arbeid med å tilby gode løsninger til moderne bilforhandlere.

- Dette partnerskapet vil ikke bare utvide funksjonaliteten i vår plattform, men også styrke Billinks posisjon som en foretrukket leverandør i norsk bilbransje, sier Martinsen.

Om Gire

Gire ble etablert i 2019, da under navnet Svipps. Gire-navnet kom på plass i 2020, og fikk i 2022 Møller Mobility Group og den danske bilgiganten Semler Group inn på eiersiden.

Selskapet leverer logistikk-tjenester gjennom bilfrakt på hjul, og hadde rundt 35.000 oppdrag i 2023.

Møller Mobility Group og Semler Group eier 11,6 prosent hver av aksjene i Gire AS, mens 65 prosent fortsatt eies av gründerne og de opprinnelige eierne ved etableringen.

Petter Hodne Steensland er største enkelteier, med 24 prosent av aksjene gjennom Jæderen AS, mens medgründer Stian Bødtker Berentsen sitter på snaut 17 prosent, gjennom Kula Capital AS.

- En fantastisk mulighet for oss

Managing director i Gire Mobility Norge, Kristoffer Due-Sørensen, sier bilforhandlerne nå får en sømløs, effektiv og landsdekkende tilgang til transporttjenester.

Biltransport-plattformen, som ble etablert i 2019, hadde i fjor rundt 35.000 oppdrag og omsatte for nær 24 millioner kroner samlet for virksomhetene i Norge, Sverige og Danmark.

Det er en dobling fra året før.

Regnskapene for 2023 er ikke klare, men i 2022 tapte selskapet drøyt 3,4 millioner kroner i Norge.

- Billink representerer bilforretninger som står for over halvparten av forhandler-annonsene på Finn.no.

- Å bli integrert i denne plattformen representerer en fantastisk mulighet for oss til å nå et bredere publikum, sier Kristoffer Due-Sørensen.