Exlantix ES skal ta opp kampen med Audi, Tesla og Porsche, ifølge produsenten. Bilen skal være her i løpet av første halvår neste år.
Flere kinesiske merker nærmer seg Norge
- Vi går nå i forhandlinger med 3-4 potensielle importører, sier lederen for det nylanserte merket Exlantix. Slik ser Chery-konsernet for seg en «to-trinns-lansering» av tre nye merker på nyåret.
Når vi snakker om Chery er heller ikke RSA veldig usannsynlig.
RSA fikk agenturet for Chery i 2019, men lanseringen ble året etter lagt på is – og kom aldri i gang.
Importøren har vist at de kan levere med kinesiske merker; det er registrert over 1.600 BYD hittil i år. Samtidig har BYD vist at de «røsker opp» i representasjonen i Europa.
Flere private importører har fått oppsigelse – kanskje ønsker RSA flere ben å stå på dersom BYD vil gjøre egen inntreden også i Norge?
En tredje aktør kan være Pongo (Gill Gruppen/Sojitz).
Ingen importør har hatt like stor suksess med kinesiske biler som selskapet Norwegian Mobility Group – drøyt 18.700 MG har funnet veien til Norge de siste fem årene, mer enn 4.300 av dem bare i år.
Gill/Sojitz-selskapet Autoindustri har fortsatt Geely-agenturet, hvor modellene lar vente på seg. Pongo har signalisert at de ønsker ekspansjon. Kan tre Chery-merker være aktuelt?
Tidligere i år sa den norske Bilia-sjefen at de prioriterer å bygge kompetanse på bilimport – og forhandleren har lang erfaring med premium-segmentet Exlantix sikter mot.
Chery-konsernet utelukker ikke at de kan gjøre avtaler med to forskjellige importører - fasiten får vi etter planen senere i år.
Chery-konsernet planlegger for lansering av hele tre nye
merker i Norge i løpet av kort tid.
Omoda, Jaecoo og Exlantix skal alle være på plass i løpet av første
halvår neste år.
Det sier produsenten selv til Bilbransje24.
- Omoda skal lanseres først – ganske tidlig på året. Så
kommer Exlantix i løpet av første halvår, sier Bruno Su.
Han er merkesjef for Exlantix i Norden – et elbilmerke
etablert i fjor.
Omoda gjorde sin inntreden i Europa tidligere i år, i syv av de største markedene. Her har de også etablert egne
salgsorganisasjoner.
- Kommer dere til å sette opp en egen norsk organisasjon?
- Nei, i marked som Norge vil vi samarbeide med lokale
importører som igjen har sitt distribusjonsnettverk, sier Su.
Skal skille merkene
Ifølge Su har produsenten vært i dialog med en rekke norske
importører om mulig representasjon, og har kommet langt i sonderingene.
- Nå er det 3-4 importører vi går inn i forhandlinger med,
sier han.
- Vi håper å kunne lande dette i løpet av fjerde kvartal i
år.
- Er det snakk om å ha én felles importør for begge
merker?
- Ikke nødvendigvis, det kommer an på hva de kan tilby oss,
sier Su.
- Omoda og Exlantix skal ikke stå sammen i showroomene – det
skal være merkeseparasjon, sier han.
Der Omoda i første rekke skal konkurrere mot merker som
Hyundai, Kia og Volkswagen, sikter de langt høyere med Exlantix-merket.
- Exlantix er et premium-merke, og vi ønsker å sammenligne
oss med merker som Audi, Tesla og Porsche, sier Su.
Salgsmål avhenger av importøren
I de øvrige europeiske markedene selger Omoda først og
fremst biler med forbrenningsmotor. Det er ikke på kartet for Norge.
Omoda 5 EV er en kompakt-SUV, som produsenten selv mener
skal konkurrere godt med Hyundai Kona.
- Vi ser at Kona selger bra i Norge, og har tro på at Omoda
5 skal kunne gjøre det samme, sier Su.
Bilen kommer med et 61 kilowattimer stort batteri, 430 kilometer WLTP-rekkevidde, 204 hestekrefter
og forhjulsdrift.
For Exlantix’ del er det to modeller på trappene: Sedanen ES
og SUV-en ET.
- Har dere noen salgsmål for neste år?
- Det kommer helt an på samarbeidet med importøren, og hva
de sier om markedet i Norge, sier Su.
- For alle de tre merkene kommer det mye spennende fremover,
og Norge er et spennende marked, sier han.