På importør-jakt:

Exlantix ES skal ta opp kampen med Audi, Tesla og Porsche, ifølge produsenten. Bilen skal være her i løpet av første halvår neste år.

Flere kinesiske merker nærmer seg Norge

- Vi går nå i forhandlinger med 3-4 potensielle importører, sier lederen for det nylanserte merket Exlantix. Slik ser Chery-konsernet for seg en «to-trinns-lansering» av tre nye merker på nyåret.

Publisert

Disse kan være aktuelle importør-kandidater

KOMMENTAR: Odd Erik Skavold Lystad


Når Chery er på importør-jakt i Norge, er det noen kandidater som peker seg ut.

Motor Gruppen er én av dem.

Fra nyttår forsvinner Renault og Dacia fra porteføljen. Det betyr at den tradisjonsrike importøren står igjen med Mitsubishi og Hongqi fra 1. januar 2025.

Mitsubishi har ingen elbiler i porteføljen, og det er så langt i år registrert 85 biler fra merket.

Hongqi venter på den forløsende «folke-SUV-en» EHS7, og merket står med 43 registreringer i år.

Motor Gruppen har tidligere i år bekreftet at de ser på muligheten for å bli importør av merket Forthing, og har noen biler på norske skilter som brukes av importøren.

Når vi snakker om Chery er heller ikke RSA veldig usannsynlig.

RSA fikk agenturet for Chery i 2019, men lanseringen ble året etter lagt på is – og kom aldri i gang.

Importøren har vist at de kan levere med kinesiske merker; det er registrert over 1.600 BYD hittil i år. Samtidig har BYD vist at de «røsker opp» i representasjonen i Europa.

Flere private importører har fått oppsigelse – kanskje ønsker RSA flere ben å stå på dersom BYD vil gjøre egen inntreden også i Norge?

En tredje aktør kan være Pongo (Gill Gruppen/Sojitz).

Ingen importør har hatt like stor suksess med kinesiske biler som selskapet Norwegian Mobility Group – drøyt 18.700 MG har funnet veien til Norge de siste fem årene, mer enn 4.300 av dem bare i år.

Gill/Sojitz-selskapet Autoindustri har fortsatt Geely-agenturet, hvor modellene lar vente på seg. Pongo har signalisert at de ønsker ekspansjon. Kan tre Chery-merker være aktuelt?

En fjerde aktør kan være Bilia.

Forhandler-konsernet ble også importør i Norge da de fikk Ora-agenturet. Det gikk i vasken grunnet Ora-eier Great Wall Motors aktiviteter i Russland. Bilia ble likevel importør da de kjøpte den norske og svenske Jaguar/Land Rover-importøren.

Tidligere i år sa den norske Bilia-sjefen at de prioriterer å bygge kompetanse på bilimport – og forhandleren har lang erfaring med premium-segmentet Exlantix sikter mot.

Chery-konsernet utelukker ikke at de kan gjøre avtaler med to forskjellige importører - fasiten får vi etter planen senere i år.

Chery-konsernet planlegger for lansering av hele tre nye merker i Norge i løpet av kort tid.

Omoda, Jaecoo og Exlantix skal alle være på plass i løpet av første halvår neste år.

Det sier produsenten selv til Bilbransje24.

- Omoda skal lanseres først – ganske tidlig på året. Så kommer Exlantix i løpet av første halvår, sier Bruno Su.

Han er merkesjef for Exlantix i Norden – et elbilmerke etablert i fjor.

Omoda gjorde sin inntreden i Europa tidligere i år, i syv av de største markedene. Her har de også etablert egne salgsorganisasjoner.

- Kommer dere til å sette opp en egen norsk organisasjon?

- Nei, i marked som Norge vil vi samarbeide med lokale importører som igjen har sitt distribusjonsnettverk, sier Su.

Skal skille merkene

Ifølge Su har produsenten vært i dialog med en rekke norske importører om mulig representasjon, og har kommet langt i sonderingene.

- Nå er det 3-4 importører vi går inn i forhandlinger med, sier han.

- Vi håper å kunne lande dette i løpet av fjerde kvartal i år.

- Er det snakk om å ha én felles importør for begge merker?

- Ikke nødvendigvis, det kommer an på hva de kan tilby oss, sier Su.

- Omoda og Exlantix skal ikke stå sammen i showroomene – det skal være merkeseparasjon, sier han.

Der Omoda i første rekke skal konkurrere mot merker som Hyundai, Kia og Volkswagen, sikter de langt høyere med Exlantix-merket.

- Exlantix er et premium-merke, og vi ønsker å sammenligne oss med merker som Audi, Tesla og Porsche, sier Su.

Salgsmål avhenger av importøren

I de øvrige europeiske markedene selger Omoda først og fremst biler med forbrenningsmotor. Det er ikke på kartet for Norge.

Omoda 5 EV er en kompakt-SUV, som produsenten selv mener skal konkurrere godt med Hyundai Kona.

- Vi ser at Kona selger bra i Norge, og har tro på at Omoda 5 skal kunne gjøre det samme, sier Su.

Bilen kommer med et 61 kilowattimer stort batteri, 430 kilometer WLTP-rekkevidde, 204 hestekrefter og forhjulsdrift.

For Exlantix’ del er det to modeller på trappene: Sedanen ES og SUV-en ET.

- Har dere noen salgsmål for neste år?

- Det kommer helt an på samarbeidet med importøren, og hva de sier om markedet i Norge, sier Su.

- For alle de tre merkene kommer det mye spennende fremover, og Norge er et spennende marked, sier han.

Elbilen Omoda E5 blir første modell ut i lanseringskabalen til Omoda, Jaecoo og Exlantix neste år. Merket har Hyundai Kona som «benchmark».