Lotus-showroomet til Frydenbø Bil åpnet i forbindelse med det nye forhandler-anlegget høsten 2023.

Antall Lotus-showroom halvert - Frydenbø og Autostrada har sluttet

Frydenbø Bil og Autostrada har avsluttet sitt salgs-engasjement for Lotus. Dette sier Lotus om endringene.

Publisert

Lotus Technology

Lotus Car Norge AS ble etablert i 2022 og eies av Lotus Cars Europe Bv. Produsenten Lotus Technology Inc er registrert på Cayman Islands med kinesiske Geely som hovedaksjonær.

Lotus Technology omsatte i 2023 for 537 millioner pund (rundt 7,6 milliarder norske kroner) og leverte totalt leverte totalt 6.970 nye biler globalt.

Regnskapene for 3. kvartal i 2024 viser at selskapets omsetning har falt med 7 prosent fra samme kvartal i fjor. Resultatet for kvartalet var på i overkant av minus 160 millioner pund (rundt 2,2 millioner norske kroner). I følge Automotive News er salgsmålene for 2024 kraftig redusert og selskapet peker nå mot 12.000 biler på årsbasis.

I mai 2023 ble det kjent at Lotus hadde gjort avtale med Frydenbø Bil, Nardo Bil og Autostrada – for representasjon av merket som agenter i henholdsvis Bergen, Trondheim og Grenland.

På disse stedene ble det etablert både salgslokaler og sertifiserte verksteder for Lotus.

Nå har både Frydenbø Bil og Autostrada avsluttet sine salgs-engasjementer for merket.

Det får Bilbransje24 bekreftet i dag.

Frydenbø har frem til nå hatt Lotus-showroom i forhandleranlegget som åpnet på Kokstad i Bergen høsten 2023, mens Autostrada har hatt salgslokaler for merket i Skien.

Kilder i Frydenbø forteller til Bilbransje24 at de egentlig aldri kom skikkelig i gang med Lotus i Bergen - men de fortsetter som servicepunkt for merket.

De er nå i ferd med å etablere Zeekr i lokalene som var avsatt til Lotus på Kokstad.

Det betyr at det engelsk-kinesiske bilmerket har to showroom igjen: Nardo Bil i Trondheim, samt det egeneide lokalet i Nedre Slottsgate midt i Oslo sentrum.

I tillegg har Premium Cars Stor-Oslo (søsterselskapet til Volvo Car Stor-Oslo) servicerepresentasjon for merket på Økern i Oslo.

Autostrada: - En «reality check»

- Autostrada er ute av Lotus, sier Gisle Valen til Bilbransje24.

- Vi har valgt satse på Volvo, Bertel O. Steen-merkene Mercedes-Benz, Peugeot og Kia samt Xpeng, Porsche og Polestar.

I fjor la Autostrada ned sitt anlegg i Skien, og det var i denne forbindelse at forhandlerkonsernet valgte å legge ned sitt Lotus-engasjement både på salg og service.

- Hva er årsaken til at dere la ned satsingen på Lotus?

- Det er en blanding av virkelighetsoppfatning og en forretningsmodell som vi kan forankre i fremtiden.

- Jeg var på et tidspunkt veldig keen på Lotus, men det har kommet en «reality check» i hele bilbransjen. Alle investeringer i dag krever volum, sier Gisle Valen.

Ingen endring hos Nardo

På Ranheim utenfor Trondheim er Nardo Bil i ferd med å sette opp et nytt bygg på samme tomt som dagens Jaguar/Land Rover-anlegg.

Det nye bygget er et samarbeid med Adserø Bil, som også skal inn her.

Planen er at både Lotus og Zeekr skal inn i anlegget som er under oppføring på Ranheim

Rune Wang-Henrichsen, Nardo Bil

- Det foreligger ingen planer om endringer for Lotus hos oss, sier Rune Wang-Henrichsen til Bilbransje24.

Han er administrerende direktør og eier av Nardo Bil.

- Planen er at både Lotus og Zeekr skal inn i anlegget som er under oppføring på Ranheim, sier Wang-Henrichsen.

Lotus: - Jobber med «2.0-versjonen»

- Det har helt klart skjedd endringer i markedet siden vi startet Lotus-etableringen i Norge.

Det sier Martin Ödman til Bilbransje24. Han er markeds- og kommunikasjonssjef for Lotus i Norden.

- Det er ikke noe dramatikk i det som har skjedd. Vi har vært nødt å tilpasse oss markedet, men vi har langsiktige planer i Norge, sier han.

- Nå jobber vi med en «2.0-versjon» av Lotus Norge, hvor vi skal ha på plass et nettverk av partnere, sier Ödman.

Vi har langsiktige planer i Norge

Martin Ödman, Lotus

Biler på lager

Hittil i år har merket registrert 29 biler, ifølge OFV. Det ble registrert 28 biler i fjor.

Ifølge Lotus nettsider har de til sammen 13 biler klare for levering i Norge, hvorav 3 er oppgitt å være tilgjengelig i Trondheim (Nardo Bil).

De skriver: «Få din nye Lotus allerede innen 2 uker. Bla gjennom beholdningen vår av forhåndskonfigurerte biler, som nå sendes raskere enn noen gang»

Prisene på disse bilene er fra drøyt 1,1 til nær 2,2 millioner kroner.