I disse dager ruller BMW ut en større oppdatering for over en halv million biler på verdensbasis:
Nå aktiveres trådløse oppdateringer for en rekke modeller, noe som betyr at bilene ikke trenger innom et verksted for å oppgradere programvaren.
Ifølge BMW kan hver eneste kodelinje i bilens programvare justeres trådløst, i det som også er kjent som OTA-oppdateringer (over-the-air-oppdateringer).
Det er lite kundeorientert å «tvinge» kundene til et verksted for en jobb som tar under 20 minutter
- Behovet for oppdateringer vil øke
- Ja, det utfordrer det etablerte forholdet til forhandler, men det vil også være å gå baklengs inn i fremtiden hvis vi ikke omfavner ny teknologi som nye muligheter, sier Marius Tegneby til Bilbransje24.
Han er informasjonsdirektør i BMW Norge.
- Vi tror at kombinasjonen av OTA og fysiske verkstedbesøk vil leve fint sammen fremover, mener Tegneby.
- Grunnet stadig flere egenskaper i bilens software vil behovet for oppdateringer øke i tiden fremover – spesielt rundt autonom kjøring, sier han.
BMW mener at det er lite kundeorientert å «tvinge» kundene til et verksted for en jobb som tar under 20 minutter.
Kan selge ekstrafunksjoner
I den nye løsningen ligger det også en mulighet for BMW å tilby ekstra funksjoner og tjenester til bilen, som kundene kan aktivere selv.
Blant annet kan dette være matriselys-funksjon, forskjellige nivå av selvkjøring og digitale tjenester i bilens multimediesystem – på samme måte som man kjøper og laster ned apper til en mobiltelefon.
Disse kan få OTA-oppdateringer
Ifølge BMW er det biler med BMW Operating System 7 som kan oppgraderes trådløst. BMW OS7 ble introdusert i 2018, og oppgraderingene kan gjøres på følgende modeller fra 2018 og nyere:
1-serie | 2-serie Gran Coupé |
3-serie | 7-serie |
8-serie | |
X6 | X5 |
Z4 | X7 |
5-serie fra ny modell juli 2020 | |
X3/X4 fra ny modell juli 2021 |
Bilene må være utstyrt med BMW Live Cockpit Professional for å kunne oppgraderes trådløst.
Les også: Når app blir den nye olja
Men hvordan pengene fordeles når kundene kjøper en «app» i bilen er fortsatt usikkert.
- Hvor mye vil eksempelvis en forhandler sitte igjen med av et «app»-kjøp i bilen?
- Akkurat hvordan vi løser - og vil løse dette fremover - kan jeg dessverre ikke dele noe rundt, sier Tegneby.
- Det jeg kan si er at fabrikken vurderer ulike tilnærminger, sier han.
Tegneby legger til at BMW har «lang og god erfaring med å tilrettelegge for forhandlernes interaksjon med kundene», og peker på BMW Teleservices som et eksempel på det.
Teleservices-tjenesten er automatisk tilknyttet den BMW-forhandleren som solgte bilen og gir forhandleren beskjed når bilen har servicebehov. Bruktimporterte biler må manuelt knyttes til en forhandler/autorisert BMW-verksted.
Vil frigjøre kapasitet
- Tror du slike løsninger kan spare tid som på verkstedet er bedre brukt på andre ting?
- Det er flere gode eksempler på hvordan OTA-oppgraderinger kan frigjøre kapasitet som det tidvis er behov for, sier Tegneby.

Blant eksemplene er muligheten for raske sikkerhetsoppdateringer dersom man finner feil i den eksisterende programvaren. På den måten kan produsenten unngå store, fysiske innkallinger av biler.
- Vi er ikke den første bilprodusenten som tilbyr trådløs oppdatering av bilens programvare, men vi er blant de få som allerede kan tilby dette til et stort antall biler, sier Tegneby.
- Slik teknologi utfordrer både produsent, importør og forhandler på å finne nye forretningsmodeller.