Bilbransjepodden:      Alle episodene finner du her

Bilbransjepodden: 
Alle episodene finner du her


Her finner du alle episodene av Bilbransjepodden. Husk å abonnere på Bilbransjepodden i din favoritt-podcast-app.

Bare søk etter "Bilbransjepodden", eller trykk på en av disse linkene:

Apple Podcasts Spotify
Google Podcasts RSS-feed for manuell henting

Du kan også høre alle podcastene her:

For mer informasjon om hver episode, klikk på episodetitlene:

Episode 6: Det er når delen mangler den er dyr

  Foto: Odd Erik Skavold Lystad

- Man trenger ikke fem ulike rustløsere – man kan fokusere på én eller kanskje to.

Logistikk-teknologi kan løse mange utfordringer, mener Svein Oftedal. Han er administrerende direktør i Würth Norge.

Prosessoptimering gjør at verkstedene kan jobbe langt mer effektivt, men det handler ikke bare om det, sier Würth-sjefen. Blant annet er han overbevist om at kundebehandling er alfa og omega

Hør Oftedals tanker om nettopp dette, i tillegg til hvordan bilbransjen skiller seg fra bygg- og industri-bransjene Würth leverer til, hvorfor storsatsingen på kompetansesenteret ikke har vært vellykket, hva han mener når han sier «vi ikke må snakke oss inn i en større krise enn vi har» – og ikke minst hva han tenker om å starte egen verkstedkjede.

Episode 5: Derfor gjør merkeforhandlerne det bedre på kundebehandling

Forbrukerrådet behandler årlig rundt 10.000 tvistesaker, hvor en fjerdedel er knyttet opp til bil. Rundt 1800 er mellom forbruker og næringsdrivende.

Til tross for dette våger vi påstanden om at bilbransjen er relativt flinke til å håndtere tvister. Sett i lys av hvor mange nye og brukte biler som årlig selges er antall klagesaker forsvinnende få.

Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Det betyr likevel ikke at bransjen er feilfri. Bilbransje24 publiserte nylig en sak som viste at merkeforhandlerne gjennomgående er flinkere til å håndtere kundeklager knyttet til salgsprosessen rundt både nye og brukte biler enn de rene bruktbilforretningene.

Til å diskutere hvordan bransjen håndterer klager og tvister, har vi i denne episoden av Bilbransjepoddedn invitert juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. 

Episode 4: Det vil alltid være behov for flere mekanikere

Rekruttering til bilbransjen er et evigvarende tema. Hvordan kan bransjen lokke til seg de riktige ressursene for fremtiden? Hva kan gjøres for å løfte attraktiviteten til bilfagene på videregående skoler?

Vidar Strande, fagsjef rekruttering og kompetanse i NBF.
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Bilbransjepodden er denne uken gjestet av Vidar Strande. Han er fagsjef rekruttering og kompetanse i Norges Bilbransjeforbund, og er lidenskapelig opptatt av utdanningsløpene.

Hør Strandes tanker rundt overdrivelsene rundt forbrenningsmotorens død, det nye Bilpleiefaget i skolen, nye muligheter for mekanikere med kundebehandling, andelen jenter i bransjen og mye mer i fjerde episode av Bilbransjepodden.

Episode 3: - Det blir tøft for nykommere

- Den nye verkstedkjeden som har ambisjoner om å få et 100-talls medlemmer i løpet av noen år, skal jobbe knallhardt for å lykkes.

  Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Det tror administrerende direktør Morten Birkeland hos delegrossisten Sørensen og Balchen, som også eier verkstedkjeden Bilxtra.

Han mener konsolidering vil komme, men at det er flere årsaker til at det ennå ikke har skjedd i større utstrekning.

I denne episoden av Bilbransjepodden tar Birkeland også til orde for at norske kjedeverksteder må satse mye mer offensivt for å møte økt konkurranse fra merkeforhandlerne. Og deler noen tanker om hva de bør gjøre for å stå best mulig rustet

Episode 2: Har delesalg med god avanse blitt en sovepute for bilverkstedene?

Knut Martin Breivik i NBF
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Enn så lenge lever norske verksteder godt av å selge motorolje med høy margin og deler til jobbene som gjøres. Mye av verkstedets bunnlinje er bygget på avansen fra salg av deler.

Nå utfordres dette av stadig flere elbiler, med lavere servicebehov og færre deler å skifte ut.

Hør hvilke tanker Knut Martin Breivik, fagsjef forhandler- og verksteddrift i NBF, har om utfordringene det raske teknologiskiftet gir i servicemarkedet fremover.

Episode 1: - Merkeforhandlerne trenger hjelp

Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Tema i første episode av Bilbransjepodden er det lynraske skiftet i nybilmarkedet – og situasjonen norske merkeforhandlere nå står midt oppi.

Mange av dem sliter med lønnsomheten og kanskje er det på tide å rette blikket mot produsentene og importører for en løsning?

Hør hvilke tanker en tidligere bilimportør Bernt G. Jessen har om forhandlernes utfordringer - og hvilke tiltak han mener bør settes inn.

Til toppen