Kommentar: Per Morten Merg, BB24

Over 64.000 Tesla Model 3 og Model Y er registrert i Norge siden de første Model 3-bilene kom i januar 2019.

- Er det blitt risikosport å eie en Tesla?

KOMMENTAR: Dagens «gladmelding» om kraftig priskutt på bestselgerne bør være et tankekors for alle som vurderer å bli eier av en Tesla, skriver Per Morten Merg i denne kommentaren.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.

Tesla melder i dag at de setter ned prisene på de to bestselgerne, Model Y og Model 3.

Det er ikke en «prisjustering» det her er snakk om. I Norge settes prisen på innstegsvarianten av Model Y med 120.000 kroner, fra nær 520.000 til snaut 400.000, mens Model 3 over natten har blitt 40.000 billigere.

Kompensert for ny vektavgift og moms på elbiler er den praktiske prisreduksjonen fra 2022 til i dag på rundt 100.000 for standard range Model Y og i underkant av 20.000 for long range Model 3.

Man behøver ikke være forsker av noe som helst for å forstå hva kraftige priskutt vanligvis gjør med bruktbilprisene

Dette blir sikkert mottatt som en gladmelding av noen, men for de som eier en Tesla - og spesielt de som nylig har blitt eier av en - er dette dårlig nytt.

Samtidig slår dette beina under de som spekulerte i å selge med profitt på nyåret - «bil-flipperne», om du vil - både private og profesjonelle bruktbilaktører.

For man behøver ikke være forsker av noe som helst for å forstå hva kraftige priskutt vanligvis gjør med bruktbilprisene.

Et raskt søk på Finn.no viser at det nå står over 3.000 brukte Tesla til salgs i Norge, hvorav nær 1.800 er en Model Y eller Model 3. Eierne av disse har neppe noen god dag i dag.

Det er kanskje å ta hardt i å påstå at dette over natten vil redusere verdien på de snart 100.000 Teslaene som ruller på norske veier.

Men det er samtidig naivt å tro at stadige priskutt og usikkerhet rundt fremtidig prising ikke vil påvirke tilliten til Tesla i bruktmarkedet.

Dersom det etterlatte inntrykket er at Tesla faller i pris, skal man heller ikke undervurdere smitte-effekten til andre Tesla-modeller enn de priskuttene i utgangspunktet gjelder.

Tesla-prisene har i perioder vært i mer bevegelse enn en berg- og dalbane i en fornøyelsespark.

Det er også greit på minne om at risikoen for verditap i all hovedsak ligger hos privatpersoner.

Tall fra OFV viser at under 4 prosent av Teslaene er kjøpt i leasing, og mange av bilene har i perioder vært lånefinansiert med lange løpetider og liten egenkapital.

Det er langt fra første gang Tesla gjør store endringer i prisene - og trolig ikke siste. De har i perioder vært i mer bevegelse enn en berg- og dalbane i en fornøyelsespark.

Høy etterspørsel og i utgangspunktet lavere marginer har gjort «rabatt» til et fremmedord i nybilhandel de siste årene. Og om det er «priskutt», så blir det som regel pakket inn som mer utstyr eller tjenester inkludert i prisen.

Ingen merkevare - og spesielt ikke de som ønsker å bli oppfattet som «premium» - har spesielt godt av å bli solgt «på billigsalg».

Denne prisstrategien bør derfor være et tankekors for alle som vurderer å bli eier av en Tesla.

Siden det amerikanske bilmerket inntok Norge i 2014 har de vært et annerledesmerke i norsk bilhandel - på godt og vondt for både bileiere og bilbransjen.

Med dagens priskutt setter de uansett - og nok en gang - press på konkurrentene.

Og de har det etter hvert blitt mange av.