Kommentar: Per Morten Merg, BB24

Bilbransjen tar makta tilbake

KOMMENTAR: Eierskap til data og kontroll på datastrømmen er det nye gullet - også i bilbransjen. Med etableringen av Drive flytter NBF maktbalansen i norsk bilhandel, skriver Per Morten Merg i denne kommentaren.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.

- Etableringen av Drive er kanskje den viktigste strategiske beslutningen på mange tiår, sa NBF-sjef Stig Morgen Nilsen da han etter lang tids planlegging kunne slippe katta ut av sekken i dag.

Han kunne gjerne ha droppet «kanskje».

Sett fra vår plass i «helikopteret» er det ikke mulig å se hva som skulle være viktigere for NBF og deres medlemmer enn å ta tilbake og sikre kontrollen med egen bilhandel.

For det er i første rekke dette etableringen av Drive handler om - kontroll.

Da det første toget gikk ved årtusenskiftet valgte bilbransjen stå igjen på perrongen

Dette grepet kunne faktisk vært tatt for lenge siden. Men da det første toget gikk ved årtusenskiftet valgte bilbransjen stå igjen på perrongen. Sentrale aktører så ulikt på mulighetene en felles plattform for håndtering av brukte biler ville kunne gi bilbransjen, og klarte ikke å enes om en vei videre under samme paraply.

Noen var nok mer frempå i skoa enn andre, kan man sikkert si - i etterpåklokskapens lys.

Med en «splittet» bilbransje var grunnen beredt for andre aktører som så dette mulighetsrommet tydeligere. Det er i dag åpenbart at Schibsteds beslutning om å «ta» det digitale bilmarkedet var både ety strategisk og økonomisk sjakktrekk.

En av suksessfaktorene på denne reisen har vært Carweb, utviklet av en liten, men fremsynt gründerbedrift med røtter i Trondheim. Fra den spede begynnelse i 1997 bygget Sentinel, med Eljar Ness i spissen, opp software-løsninger rundt bruktbilprosessen som både i struktur og funksjonalitet etter hvert ble en «bransje-standard» for merkeforhandlerne.

... dette har utvilsomt vært en «katalysator» for sentrale aktører i bilbransjen til å gå i tenkeboksen

Utviklingen skjedde i tett dialog med bilforhandlere, og at Carweb gjennom årene har tilført norsk bilbransje bevissthet og profesjonalitet rundt hele bruktbilprosessen, er det liten tvil om.

I 2017 skjedde det noe som ble oppfattet å endre «maktbalansen» i bruktbilhandel.

Da kjøpte Schibsted, gjennom Finn.no AS, alle aksjene i Sentinel Software. Dermed hadde mediekonsernet ikke bare full kontroll på annonsering i siste ledd, men også datastrømmen fra norske bilforhandlere på veien dit.

Betydningen varierer nok med hvem man spør, men dette har utvilsomt vært en «katalysator» for sentrale aktører i bilbransjen til å gå i tenkeboksen.

Uansett hvor initiativet kom fra, havnet i hvert fall problemstillingen sommeren 2021 på bordet hos forbundsstyret i NBF. De ba administrasjonen om å utrede etableringen av en helt ny digital bransjeplattform, eid av bilbransjen selv, uten avhengighet til eksterne aktører.

Det har til tider sikkert vært krevende, for det er ingen enkel oppgave å samle staur til en håndterbar bunt. Men denne gangen har det ligget en klar erkjennelse i bunn:

Eierskap til data og kontroll på datastrømmen er det nye gullet - også i bilbransjen.

Etter mange måneder med arbeid under radaren, har NBF i dag lagt fram resultatet. Det heter Drive.

Allerede har 22 av de største forhandler-grupperingene bekreftet sin tilslutning på eiersiden og garanterer for kapitalbehovet, i første omgang minst 18 millioner kroner. Det er vanskelig å se at det er tatt noen stor risiko her. Samlet representerer disse 300 bilforhandlere et volum på rundt 100.000 brukbiler i året.

Selv om Finn.no fortsatt vil være «place to be» for annonsering, har etableringen av Drive flyttet maktbalansen i norsk bilhandel.

Så om noen skulle være i tvil:

Den nye bransjeplattformen er utvilsomt det viktigste strategiske grepet som et tatt for å trygge denne delen av verdikjeden for bilforhandlerne - på mange tiår.