Kommentar

F. v.: Petter Solerød, analyseansvarlig bank i Cicero Consulting og Petter Nybakk, analysesjef i Cicero Consulting.

Bør forsikringsbransjen frykte Tesla?

Tesla melder at de kan tilby mellom 20 og 60 prosent billigere forsikringspremie ved bruk av reelle kjøretøysdata i pris- og risikoberegning. På sikt kan dette dette bli den nye normalen, og bilprodusentene må velge om de skal eie dette produktet selv, skriver Petter Solerød og Petter Nybakk i Cicero Consulting i denne kommentaren.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.

Ryktene om Tesla Forsikring har svirret lenge. Selv om de lanserte i USA for over fire år siden har den europeiske ekspansjonen latt vente på seg. Når selskapet nå ansetter til sitt kontor i London virker det kun å være et spørsmål om tid.

Bør forsikringsbransjen begynne å se seg over skulderen?

Ikke bare Tesla

Det nærmer seg fem år siden Tesla lanserte sin egen satsing på forsikring. Siden har det blitt bygget stein på stein, og bilforsikringen er nå tilgjengelig i 12 amerikanske stater. Denne tilnærmingen har nok ført til at Europa har måttet vente. For selv om selskapet var tidlig ute og delte ambisjoner om internasjonal satsing, har de aldri offentliggjort noen planer eller tidslinje for hvordan en ekspansjon til Europa vil se ut.

Bilfabrikker med egne forsikringer er nesten uprøvd i Europa. Og selv om vi i Norge ofte setter søkelys på Tesla og deres forsikringssatsing, så er de ikke alene. Både GM og Toyota har et tilsvarende produkt i USA. Sammen med anerkjente og internasjonale forsikringsselskaper tilbyr de skreddersydde forsikringer tilpasset kundene sine. Adopsjonen er varierende, men ferske rapporter melder at 17 prosent av Tesla-eiere med tilgang på forsikringen har tatt i bruk produktet.

Selv om vi ikke har troen på umiddelbar Tesla-suksess i det norske forsikringsmarkedet, betyr det ikke at etablerte aktører kan senke skuldrene.

Tillit, tillit og tillit

På tross av en mulighet til å drive ned forsikringsprisen for å øke egen konkurranseevne, er det ikke gitt at Tesla lykkes dersom de satser i Europa. Flere nord-europeiske land, deriblant Norge, har forsikringsbransjer som nyter stor tillit blant forbrukerne – og der nye aktører ikke gis noe gratis.

Selv om mange Tesla-eiere er glade i bilen sin, tror vi langt færre er villige til å la Tesla forsikre bilen sin. Forsikringsmarkedet handler om tillit, og de etablerte aktørene får igjen for å ha bygget trygghet og lojalitet over flere tiår. Bilfabrikkens eksentriske CEO, Elon Musk, som blant folket vil knyttes tett opp mot alt Tesla tilbyr, har ikke den samme posisjonen blant gjennomsnittsnordmannen.

På toppen av dette kommer ønsket om å samle alle forsikringene på ett sted, gjerne på samme sted som de har banktjenester. Gode digitale løsninger forventes å bidra til at fremtidige forsikringskunder blir mer tilbøyelige til å spre dette, men dette er en utvikling som vil ta tid, og skje gradvis over mange år.

Et skrekkscenario for bransjen

På sikt kan dette dette bli den nye normalen, og bilprodusentene må velge om de skal eie dette produktet selv.

Selv om vi ikke har troen på umiddelbar Tesla-suksess i det norske forsikringsmarkedet betyr det ikke at etablerte aktører kan senke skuldrene. Et tenkelig scenario for fremtiden, og noe vi ser flere eksempler på i USA, er at bilprodusentene samarbeider med store globale forsikringsselskap for å tilby egne bilforsikringsprodukter.

Hovedårsaken bak bytte av forsikringsselskap er fremdeles pris. Tesla melder at de kan tilby mellom 20 og 60 prosent billigere forsikringspremie ved bruk av reelle kjøretøysdata i pris- og risikoberegning. En slik uttalelse kan kun tolkes som et varsel til bransjen.

På sikt kan dette dette bli den nye normalen, og bilprodusentene må velge om de skal eie dette produktet selv.

Det er ikke Tesla som selskap man må frykte, men den utviklingen deres satsing signaliserer. 90 prosent av nye biler som selges i Norge produseres av 15 bilfabrikker, så det er ingen tvil om bilforsikringen i dette scenarioet er svært utsatt.

Hadde 8 av 10 nye Volvo-eiere i Norge valgt forsikring fra Volvia, dersom Volvo hadde skiftet ut nordiske If med en global aktør som Zurich eller Allianz?

Hvor viktig er forsikringsselskapet?

Det store spørsmålet vi stiller oss er om norske forsikringskunder stoler nok på bilprodusentene, gjerne i samarbeid med et globalt selskap.

For mange er bilen en nødvendighet. Dersom en skade oppstår er det en trygghet å kunne ringe til en kjent kundebehandler å få hjelpen som trengs. Dette vil bli en av de største utfordringene som bilprodusentenes forsikringer må adressere.

8 av 10 nye Volvo-eiere i Norge velger forsikring fra Volvia, et samarbeidsinitiativ mellom bilfabrikken og If Skadeforsikring. Hadde dette tallet vært like høyt dersom Volvo hadde skiftet ut nordiske If med en global aktør som Zurich eller Allianz?

Hvis bransjen tror svaret på dette er ja, må strategiske diskusjoner og fremtidsplaner ta høyde for en fremtid med et helt annet konkurransebilde.