F. v.: Petter Solerød, analyseansvarlig bank i Cicero Consulting og Petter Nybakk, analysesjef i Cicero Consulting.
Bør forsikringsbransjen frykte Tesla?
Tesla melder at de kan tilby mellom 20 og 60 prosent billigere forsikringspremie ved bruk av reelle kjøretøysdata i pris- og risikoberegning. På sikt kan dette dette bli den nye normalen, og bilprodusentene må velge om de skal eie dette produktet selv, skriver Petter Solerød og Petter Nybakk i Cicero Consulting i denne kommentaren.
Dette er en kommentar. Innholdet er forfatterens egne meninger.
Ryktene om Tesla Forsikring har svirret lenge. Selv om de
lanserte i USA for over fire år siden har den europeiske ekspansjonen latt
vente på seg. Når selskapet nå ansetter til sitt kontor i London virker det kun
å være et spørsmål om tid.
Bør forsikringsbransjen begynne å se seg over
skulderen?
Ikke bare Tesla
Det nærmer seg fem år siden Tesla lanserte sin egen satsing
på forsikring. Siden har det blitt bygget stein på stein, og bilforsikringen er
nå tilgjengelig i 12 amerikanske stater. Denne tilnærmingen har nok ført til at
Europa har måttet vente. For selv om selskapet var tidlig ute og delte
ambisjoner om internasjonal satsing, har de aldri offentliggjort noen planer
eller tidslinje for hvordan en ekspansjon til Europa vil se ut.
Bilfabrikker med egne forsikringer er nesten uprøvd i
Europa. Og selv om vi i Norge ofte setter søkelys på Tesla og deres
forsikringssatsing, så er de ikke alene. Både GM og Toyota har et tilsvarende
produkt i USA. Sammen med anerkjente og internasjonale forsikringsselskaper
tilbyr de skreddersydde forsikringer tilpasset kundene sine. Adopsjonen er
varierende, men ferske rapporter melder at 17 prosent av Tesla-eiere med
tilgang på forsikringen har tatt i bruk produktet.
Selv om vi ikke har troen på umiddelbar Tesla-suksess i det norske forsikringsmarkedet, betyr det ikke at etablerte aktører kan senke skuldrene.
Tillit, tillit og tillit
På tross av en mulighet til å drive ned forsikringsprisen
for å øke egen konkurranseevne, er det ikke gitt at Tesla lykkes dersom de
satser i Europa. Flere nord-europeiske land, deriblant Norge, har
forsikringsbransjer som nyter stor tillit blant forbrukerne – og der nye
aktører ikke gis noe gratis.
Selv om mange Tesla-eiere er glade i bilen sin, tror vi
langt færre er villige til å la Tesla forsikre bilen sin. Forsikringsmarkedet
handler om tillit, og de etablerte aktørene får igjen for å ha bygget trygghet
og lojalitet over flere tiår. Bilfabrikkens eksentriske CEO, Elon Musk, som
blant folket vil knyttes tett opp mot alt Tesla tilbyr, har ikke den samme
posisjonen blant gjennomsnittsnordmannen.
På toppen av dette kommer ønsket om å samle alle
forsikringene på ett sted, gjerne på samme sted som de har banktjenester. Gode
digitale løsninger forventes å bidra til at fremtidige forsikringskunder blir
mer tilbøyelige til å spre dette, men dette er en utvikling som vil ta tid, og
skje gradvis over mange år.
Et skrekkscenario for bransjen
På sikt kan dette dette bli den nye normalen, og bilprodusentene må velge om de skal eie dette produktet selv.
Selv om vi ikke har troen på umiddelbar Tesla-suksess i det
norske forsikringsmarkedet betyr det ikke at etablerte aktører kan senke
skuldrene. Et tenkelig scenario for fremtiden, og noe vi ser flere eksempler på
i USA, er at bilprodusentene samarbeider med store globale forsikringsselskap
for å tilby egne bilforsikringsprodukter.
Hovedårsaken bak bytte av forsikringsselskap er fremdeles
pris. Tesla melder at de kan tilby mellom 20 og 60 prosent billigere
forsikringspremie ved bruk av reelle kjøretøysdata i pris- og risikoberegning.
En slik uttalelse kan kun tolkes som et varsel til bransjen.
På sikt kan dette dette bli den nye normalen, og
bilprodusentene må velge om de skal eie dette produktet selv.
Det er ikke Tesla
som selskap man må frykte, men den utviklingen deres satsing signaliserer. 90
prosent av nye biler som selges i Norge produseres av 15 bilfabrikker, så det
er ingen tvil om bilforsikringen i dette scenarioet er svært utsatt.
Hadde 8 av 10 nye Volvo-eiere i Norge valgt forsikring fra Volvia, dersom Volvo hadde skiftet ut nordiske If med en global aktør som Zurich eller Allianz?
Hvor viktig er forsikringsselskapet?
Det store spørsmålet vi stiller oss er om norske
forsikringskunder stoler nok på bilprodusentene, gjerne i samarbeid med et
globalt selskap.
For mange er bilen en nødvendighet. Dersom en skade oppstår er
det en trygghet å kunne ringe til en kjent kundebehandler å få hjelpen som
trengs. Dette vil bli en av de største utfordringene som bilprodusentenes
forsikringer må adressere.
8 av 10 nye Volvo-eiere i Norge velger forsikring fra
Volvia, et samarbeidsinitiativ mellom bilfabrikken og If Skadeforsikring. Hadde
dette tallet vært like høyt dersom Volvo hadde skiftet ut nordiske If med en
global aktør som Zurich eller Allianz?
Hvis bransjen tror svaret på dette er
ja, må strategiske diskusjoner og fremtidsplaner ta høyde for en fremtid med et
helt annet konkurransebilde.