Så gammel er bilkjøperen - disse bilmerkene har de yngste kundene
Bilkjøperen er kanskje eldre enn mange tror, men alderen varierer kraftig mellom bilmerkene. De yngste kundene har Seat, Tesla og MG. Se hele listen her.
Merk at denne artikkelen er over fire år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I gjennomsnitt er nybilkjøperen 54 år.
De yngste kundene har Seat (44 år), Tesla (44) og MG (47), mens Subaru (66), Suzuki (65) og Lexus (64) har de eldste. (Se tabell lenger ned i saken)
Det viser beregninger gjort av Bilbransje24, basert på data for privatkjøp av nye personbiler fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) i perioden januar til august i år. Biler kjøpt i næring samt privat- og firmaleasing er ikke inkludert.
Halvparten privatkjøp
Snaut halvparten (49 %) av alle nye personbiler er hittil i år registrert på en privatperson som selv kjøper og står som eier av bilen.
Bilmerkene med den laveste privatkjøp-andelen er Seat (13 %) og Volvo (18 %). Årsaken til at disse og andre merkers lave privatandel er et betydelig salg til leasing/privatleasing, som regnes som et næringskjøp sammen med salg til et firma (deriblant stat, kommune og bilutleie).
Bilmerkene med høyest privatkjøp-andel er Polestar (89 %), MG (87 %), Hyundai (81 %) og Tesla (78 %).
Store alders-sprik
Elbiler har tidligere hatt betydelig yngre kunder enn fossilbilene. Men med stadig flere elbilmodeller i markedet er dette nå i ferd med å jevnes ut. (Se tabell med de 20 mest solgte bilmodellene nederst i saken.)
Til tross for denne utviklingen er det ingen bil som tiltrekker seg flere yngre privatkunder enn Tesla Model 3 (43 år). Til sammenligning er snittalderen på en Audi e-tron-kunde 50 år og Hyundai Kona 54 år.
At MG er å finne blant merkene som har de yngste kundene, vil nok overraske flere.
I gjennomsnitt er MG-kjøperen 47 år. Det er 7 år lavere enn gjennomsnittet og vesentlig under Subaru-kunden som er 66 år.
Det er stor forskjell på aldersprofilen for MG-kundene og andre modeller av samme størrelse i markedet. Dette er her illustrert mot hybridbilen Toyota C-HR.
- Har truffet en ung målgruppe
- Vi er strålende fornøyd med å ha en så ung målgruppe, sier Dag Asbjørnsen hos MG-importør Norwegian Mobility Group.
- Vi ser det er veldig mange i etableringsfasen og småbarnsfamilier som kjøper MG, sier Asbjørnsen.
- Gunstig pris og at vi har vært leveringsdyktige er en kombinasjonen som har vist seg å fungere for disse målgruppene.
- Mange er førstegangskjøper av nybil. Samtidig som alderen er lavere enn gjennomsnittet, ser vi at de som kjøper bilen privat er høy. Interne statistikker viser at vi har en kvinneandel på 37 prosent, som også er ganske høyt, sier han.
- Har dere aktivt markedsført mot yngre målgrupper?
- Vi har vært aktive på sosiale medier som Facebook og Instagram, i tillegg til Google- og YouTube-annonsering. Det er der du når frem, sier han.
- Og så har forhandlerne vært flinke på sine lokale markedsføringer. Det er bra stemning ute i nettverket nå, legger Asbjørnsen til.
At MG har gjort noe med humøret hos forhandlerne, kan Frode Sande i Sande Gruppen i Bergen bekrefte.
- For oss er MG bare positivt. Denne bilen selger vi til alle grupper, men gjerne til barnefamilier som ellers ville ha kjøpt bruktbil, sier han.
- Vi har solgt rundt 400 MG. Det handler gjerne om pris og jeg opplever ikke at det går på bekostning av andre salg, men er et tilleggsvolum for oss på nye biler, sier Frode Sande.