Gustaf Leijonhufvud, partner i Kapatens.
Gustaf Leijonhufvud, partner i Kapatens.

Beklager etter brev om gruppesøksmål til Polestar-kunder

Selskapet som planla gruppesøksmål mot Polestar, legger seg flate etter reaksjon fra Forbrukertilsynet. Dette er status for søksmålet.

Publisert

I april ble det kjent at selskapet Kapatens hadde sendt brev til flere tusen norske Polestar-kunder med «invitasjon» til å delta i et mulig gruppesøksmål mot bilmerket grunnet påstander om rekkevidde.

I sommer mottok Kapatens Norge AS brev fra Forbrukertilsynet, hvor det konkluderes med brudd på Markedsføringsloven.

Det skjer etter at to Polestar-kunder sendte klage til Forbrukertilsynet. Begge disse hadde reservert seg mot markedsføring i Reservasjonsregisteret.

«Basert på klagernes fremstilling konkluderer Forbrukertilsynet med at deres markedsføringstiltak var i strid med forbudet i mfl. § 13 mot å rette markedsføring til fysiske personer som har reservert seg i Reservasjonsregisteret.»

Det skrev Forbrukertilsynet i et brev datert 8. juli til Kapatens Norge AS.

Pliktig å undersøke registeret

Dette sier Brønnøysundregistrene om Reservasjonsregisteret:

Alle som sender ut reklame retta mot privatpersonar som kundar, pliktar å oppdatere listene sine mot Reservasjonsregisteret minst ein gang i månaden.

- Ble ikke tatt hensyn til Reservasjonsregisteret

Nå har Kapatens beklaget at de ikke gjorde en grundig nok jobb i å undersøke hvorvidt kunder hadde reservert seg mot markedsføring gjennom Reservasjonsregisteret.

- Selv om brevene i stor grad var av konsumentopplysende karakter, skulle det selvsagt ha blitt gjort en slik avstemming. Kapatens beklager at dette ikke skjedde, og takker Forbrukertilsynet for å ha blitt gjort oppmerksomme på dette forholdet.

Det sier Kapatens-partner Gustaf Leijonhufvud i en kommentar til Bilbransje24.

Kapatens bruker den samme formuleringen i sitt svarbrev til Forbrukertilsynet. Brevet er signert de to partnerne Gustaf Leijonhufvud og Johan Skog i selskapet.

De legger også til at tidsfaktoren var avgjørende for utsendelsen av brevene til Polestar-kunder:

Av de Kapatens har kontaktet er det kun en håndfull som har rettet kritikk mot Kapatens

Gustaf Leijonhufvud

«Da Kapatens ble gjort oppmerksomme på den feilaktige markedsføringen fra bilprodusentens side, stod det umiddelbart klart at det forelå en risiko i å vente på grunn av reklamasjonsfristen. (…) Derfor ble brevene sendt ut umiddelbart for å informere eierne så raskt som mulig og gjøre det mulig for dem å reklamere i tide. Ettersom saken hastet veldig, ble det ikke tatt hensyn til at noen av bileierne kunne være oppført i Reservasjonsregisteret».

- Har dere fått direkte reaksjoner fra Polestar-eiere på utsendelsen av brevene, eller via andre kanaler enn brevet fra Forbrukertilsynet?
- Av de Kapatens har kontaktet er det kun en håndfull som har rettet kritikk mot Kapatens for å ha mottatt informasjonsbrevet med mulighet for å få hjelp til et erstatningskrav, sier Leijonufvud.

Lover skjerpede rutiner

Som en følge av reaksjonen fra Forbrukertilsynet lover nå Kapatens at dette ikke skal gjenta seg.

- Etter at Kapatens ble gjort oppmerksomme på at utsendelsen utilsiktet kunne være et lovbrudd har selskapet forsikret seg om at noe tilsvarende ikke skal gjentas, gjennom å opprette nye interne retningslinjer for eventuelt fremtidige brevutsendelser, sier Leijonhufvud til Bilbransje24.

I de nye retningslinjene lover blant annet Kapatens at uoppfordrede adresserte utsendelser til en eller flere privatpersoner «må skje i samsvar med gjeldende lovgiving i Norge og overholde god markedsføringsskikk».

De legger også til at de i fremtiden vil avstemme sine adresselister med Reservasjonsregisteret.

Hva med søksmålet?

Foreløpig er det fortsatt bare knapt 300 personer som har meldt sin interesse til Kapatens for å være med på et eventuelt gruppesøksmål mot Polestar.

- Dette er ikke tilstrekkelig for at saken enda skal være kommersielt interessant, sier Leijonhufvud.

- Det kommer dog fortsatt nye påmeldinger, og vi kommer til å ta en ny avgjørelse om situasjonen i løpet av høsten, sier Kapatens-partneren.