Endringer i leasingmarkedet – ulik utvikling for finansierings-selskapene
Mens DNB og Toyota Financial Services fosser frem, er markedsandelen halvert for Volkswagen Møller Bilfinans. Her ser du hvilke finansieringsselskaper som presterer best på de 10 største bilmerkene så langt i år.
Merk at denne artikkelen er over tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Finansieringsselskapene har i perioden 1. januar til 17. oktober kjøpt og registrert 42.700 nye personbiler.
Det er 6.500 flere (+18 %) enn til samme tid i fjor, viser tall Bilbransje24 har fått utarbeidet av OFV Statistikk, hvor et finansieringsselskap står som eier av den nye bilen.
Etter at Finansieringsselskapenes Forening (FINFO) sluttet å publisere sine oversikter, er OFV Statistikk eneste leverandør av detaljerte data for billeasing.
Kort oppsummert:
- Det selges flere leasingbiler, men leasingandelen av totalsalget går ned
- Lavere leasingandel på både elbiler og ladbare hybrider
- Store endringer i markedsandelene for de største finansieringsselskapene – sterk fremgang for DNB og Toyota Financial Services, mens Volkswagen Møller Bilfinans går motsatt vei.
Flere biler - lavere andel
Fram til 17. oktober er totalmarkedet for nye personbiler 32 % høyere enn til samme tid i fjor.
Så til tross for at antall leasingbiler er økt med 6.500, har andelen de utgjør av personbilsalget gått ned fra 36 prosent i fjor til 32 prosent i år.
Nedgangen i leasingandelen henger sammen med at elbilandelen av personbilsalget har økt kraftig i denne perioden – fra 51 % av totalmarkedet i fjor til 63 % i år.
Utviklingen for de 10 største bilmerkene fremgår i tabell lenger ned i saken.
4 av 10 er ladbare hybrider
Av de 42.700 nye bilene som er registrert på et finansieringsselskap så langt i år er 17.700 ladbare hybrider. Det utgjør 42 % av alle biler solgt i leasing, mot 36 % til samme tid i fjor.
De største driverne her er Toyota RAV4, Volvo XC60, BMW X1 og Volvo XC40.
Selv om ladbare hybrider utgjør en større andel av leasingmarkedet i år, blir en lavere andel av alle nye ladbare hybrider solgt i leasing (flere kunder kjøper bilen).
Tilsvarende utvikling har det også vært for elbilene. I år er 32 % av leasingmarkedet elbiler, mot 28 % i fjor.
Selv med en tilbakegang i år er Audi e-tron er fortsatt størst blant elbilmodellene som selges i leasing, foran VW ID.4, VW ID.3, Nissan Leaf og Volvo XC40 som alle går markant frem.
Andelen av alle nye elbiler som selges til leasing er t.o.m. 17. oktober 17 %, mot 20 % til samme tid i fjor.
Lavere leasingandel på bilmerkene
Med unntak av for Volkswagen, Skoda, Audi og Mitsubishi har alle de største bilmerkene solgt flere biler til leasingselskaper i år.
Men totalmarkedet har økt enda kraftigere, og Hyundai er det eneste merket som har vekst i andelen leasingbiler.
Mye av forklaringen på denne utviklingen handler om økt salg av elbiler og høyere elbilandel hos mange av merkene. Dette er spesielt tydelig for Ford, Volvo og Skoda.
«Tommelfinger-regelen» om at høyere elbilsalg gir lavere leasingandel gjelder likevel ikke alle.
På de fire merkene fra Harald A. Møller har elbilandelen økt fra 67 % i fjor til 78 % i år, mens leasingandelen har falt fra 38 % til 30 %. Antall leasede biler har samlet gått tilbake med 22 %.
Men «tommelfinger-regelen» om at høyere elbilsalg gir lavere leasingandel, gjelder ikke alle.
For eksempel hos Peugeot. Der er elbilandelen økt fra 57 % i fjor til 68 % i år, samtidig som leasingandelen vokser fra 25 % til 28 %. For Peugeot kan høyere leasingandel heller ikke forklares i flere ladbare hybrider (hvor leasingandelen vanligvis er høy), da Peugeot har solgt færre av denne biltypen i år.
Tabellen under viser antall nye biler totalt for de 10 største merkene, antall og andel elbiler, hvor mange av bilene som er registrert på et finansieringsselskap og andelen salg til leasing.
Toyota Finans størst – DNB øker mest
Med unntak av Volkswagen Møller Bilfinans har samtlige finansieringsselskaper på «topp 10-listen» kjøpt flere biler i år.
For ett år siden tronet Volkswagen Møller Bilfinans suverent på toppen av OFV-listen over de største aktørene på leasing av nye biler.
Toyota Financial Services (Toyota Finans) var nummer to, mens DNB (inkl. Autolease) og Nordea Finans knivet om tredje plassen. DNB var da så vidt foran, med 40 biler.
I år er styrkeforholdet mellom de fire største kraftig endret.
Toyota Finans er med en markedsandel på 18,1 % nå det største selskapet på leasing av nye personbiler i Norge.
Deretter føler DNB, som har økt volumet med hele 66 % i år. Med unntak av på Mitsubishi (som utgjør under 3 % av selskapets leasingsalg) vokser DNB i antall på alle bilmerker. Fortsatt er det Volvo som dominerer, og utgjør rundt 40 % av de til sammen nær 7.500 nye personbilene DNB har kjøpt så langt i år.
Nordea øker med drøyt 1.000 biler (+23 %) og rykker dermed opp som det tredje største selskapet på leasing av personbiler. Volvo står for 46 % av volumet (i antall biler) hos Nordea, men selskapet har også hatt sterk vekst på merker som Opel, Renault, Citroën, Mazda og Hyundai.
Santander har økt med 1.200 biler (+30 %) og styrker markedsandelen fra 11 % i fjor til 12 % i år. Etter oppkjøpet av Forso Nordic (Ford Credit) er Ford det største merket hos Santander og står nå for 28 % av selskapets volum på leasing av nye personbiler.
Volkswagen Møller Bilfinans har kjøpt nær 3.200 færre personbiler i leasing i år. Det tilsvarer en nedgang på drøyt 40 % fra i fjor. I et leasingmarkedet som har økt med 18 %, betyr det at selskapets andel har gått ned fra drøyt 21 % i fjor til snaut 11 % i år og Volkswagen Møller Bilfinans er nå nummer fem på tabellen.
De ti største finansieringsselskapene har til sammen 94 prosent av markedet på nye leasingbiler.
Kampen om bilmerkene
Toyota Finans har et jerngrep på leasingbilene fra eget konsern. Andelen på 93 prosent av leasede Toyota (90 prosent i fjor) er den høyeste et finansieringsselskap har på et bilmerke i statistikken fra OFV. Toyota er også det største personbilmerket på leasing.
Mens Toyota Finans fester grepet på både Toyota og Lexus, glipper det litt for Volkswagen Møller Bilfinans på deres fire «konsernmerker». Samlet har selskapets markedsandel på disse falt fra 70 % i fjor til 53 % i år.
På både Volkswagen og Skoda er det DNB som har fanget mye av «avskallingen», mens LeasePlan øker andelen mest på Audi. ALD har den nest største fremgangen på Skoda.
Santander styrker seg på Ford og har nå 68 % andel av merkets leasingbiler, men taper noe terreng på BOS-merkene. Selskapet har likevel et godt grep på leasingbilene fra Mercedes-Benz, med en andel på 69 % (76 % i fjor).
DNB og Nordea har til sammen 92 prosent av leasingbilene fra Volvo – nå med DNB som den største av de to.
På Suzuki har er DNBs dominerende posisjon litt svekket, men de står fortsatt bak 54 % av merkets leasingbiler (59 % i fjor).