- Dette er en konkret løsning på en av utfordringene vi så i piloten vi gjennomførte, sier bærekraftansvarlig Karoline Weidemann i Gjensidige.

Gjensidige struper salg av kondemnerte biler til oppbygging – vil tilføre flere deler til skadereparasjoner

Norges største forsikringsselskap tar nye grep for å tilføre flere likeverdige deler til markedet. - Vi ønsker flere reparasjoner hos våre avtaleverksteder, i stedet for kondemnasjon, sier Karoline Weidemann i Gjensidige.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi ønsker ikke bare å stille krav til bransjen, men være en del av selve løsningen.

Det sier Karoline Weidemann, som er bærekraftsansvarlig i Gjensidige til Bilbransje24.

- Vi ønsker å understøtte sirkulærøkonomien ved å tilføre flere deler til ordinære skadereparasjoner.

- Derfor vil vi slutte å selge kondemnerte til oppbygging.

Ved å selge mer til demontering unngår vi mye av problematikken rundt sikre bilskadereparasjoner,

Disse bilene vil i stedet bli demontert og føre til et betydelig større volum av bildeler til gjenbruk.

- Dette er en konkret løsning på en av utfordringene vi så i piloten vi gjennomførte, nemlig at det er mangel på likeverdige deler. Bilbransjen har også påpekt denne utfordringen, sier hun.

- Det er et viktig tiltak for å bidra til flere likeverdige deler i markedet og et naturlig steg for oss etter at vi hevet kondemnasjonsgrensen fra 60 til 80 prosent..

Gjensidige ønsker flere reparasjoner hos sine avtaleverksteder, i stedet for kondemnasjon.

- Da må vi ta i bruk større andel likeverdige deler fremfor nye deler, som er med på å dra reparasjonskostnaden opp, sier Weidemann.

- Titusener av bildeler kan gjenbrukes

I praksis betyr dette at gjenbruk av bildeler kan øke betydelig

- Hver bil som demonteres inneholder i gjennomsnitt 40 bildeler som kan brukes på nytt, sier hun.

- Eksempelvis hadde vi i fjor 670 biler som gikk til oppbygging, med det nye initiativet vil de aller fleste av disse bli demontert, som innebærer nær 25.000 brukte bildeler som kan brukes på nytt.

Weidemann sier at hovedregelen er at de aller fleste bilene vil bli solgt til demontering. Unntaksvis vil det være tilfeller der det er mer bærekraftig med oppbygging.

- Ved å selge mer til demontering unngår vi mye av problematikken rundt sikre bilskadereparasjoner, sier hun, men legger til:

- Vi skal likevel sikre oss at i de tilfellene der det er mer bærekraftig å selge et kjøretøy til oppbygging, vil vi gjøre det.

- Det er et stort behov for likeverdige deler på fem til ti år gamle biler, og mye av de bilen vi selger til oppbygging ligger i akkurat dettet segmentet, sier hun.

Vi har sammen med Norges Biloppsamlers Forening (NBF) jobbet frem og sikret krav til kvalitet, merking og sporbarhet.

Avtale med bildemontører

Gjensidige kommer til å etablere avtaler med et begrenset antall profesjonelle bildemontører.

- Dette er bildemontører som kan tilfredsstille både krav til kvalitet og service, sier Weidemann.

- Vi har sammen med Norges Biloppsamlers Forening (NBF) jobbet frem og sikret krav til kvalitet, merking og sporbarhet. Samtidig har vi system for søk etter likeverdige deler tilgjengelig i DBS.

- Dette er konkrete løsninger på en del av utfordringene vi avdekket i piloten, og som vil være et kontinuerlig arbeid man må samhandle om, sier Karoline Weidemann.