Hongqi E-HS9 øker mellom 50.000 og 100.000 kroner neste år, dersom det foreslåtte statsbudsjettet vedtas.

Moms på elbiler: Ny vektavgift «utvider» 500.000-kroners grensen

Dette er hva som skjer med momsen når kjøpesummen - inkludert den nye vektavgiften - passerer en halv million.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da Støre-regjeringen la fram sitt statsbudsjett for 2023, inneholdt det som forventet et forslag om innføring av moms på elbiler.

I forbindelse med fremleggingen ble det vist til at regjeringen (sitat):

«vil innføre mva. for elektriske personbiler på den delen av kjøpesummen som er over 500.000 kroner.» (vår understreking)

I proposisjonen (Prop. 1 LS) som skal danne grunnlaget for vedtaket skriver regjeringen (sitat):

«For å følge opp Stortingets anmodning foreslår regjeringen at dagens merverdiavgiftsfritak begrenses til kjøpsbeløp opp til 500 000 kroner. Beløp over denne verdien skal faktureres med merverdiavgiftens generelle sats på 25 pst.» (vår understreking)

Med eller uten ny vektavgift?

Siden elbiler pr. i dag ikke har noen form for avgifter (med unntak av vrakpant), er denne formuleringen uproblematisk. «Kjøpesummen» eller «kjøpsbeløp» er den prisen bilkjøperen betaler fra en forhandler.

Men samtidig foreslår regjeringen fra 2023 å innføre en ny vektavgift på alle personbiler - inkludert elbiler. Det vil gi en engangsavgift, og dermed prisøkning, på rundt 17.500 kroner for en elbil med gjennomsnittlig vekt på 1.900 kg.

Hva blir da «kjøpesummen» eller «kjøpspris» - er det prisen til kunde med eller uten denne avgiften inkludert?

Bilbransje24 har stilt følgende spørsmål til Finansdepartementet:

- Skal «kjøpesummen» forstås som summen før eller etter vektavgiften er lagt på?

- Det skal ikke beregnes merverdiavgift av den nye vektkomponenten i engangsavgiften, svarer Cecilie Skjennald.

Hun er seniorrådgiver i kommunikasjonsenheten i Finansdepartementet.

- Engangsavgiften inngår ikke i grunnlaget for beregning av merverdiavgift, så engangsavgiften skal heller ikke inngå i beregning av denne grensen på 500.000, sier Skjennald til Bilbransje24.

Da synes det i det minste avklart at den nye vektavgiften som foreslås vil komme «på toppen» av beløpsgrensen på 500.000 av bilprisen til kunden.

Det samme gjelder for vrakpanten på kr. 2.400, som heller ikke skal inngå i momsgrunnlaget.

Men det er fortsatt like usikkert om det er slik dette forslaget blir stående, etter forhandlingsrundene med «budsjettpartner» SV.