- Vi har hatt mange fra forskjellige forsikringsselskap innom her for å vise hva vi driver med, sier Espen Ekornrud, som er leder for EV Services-avdelingen på Billingstad.Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr
Det Frydenbø-eide selskapet EV Services har fått solid fotfeste i Norge. - Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Joar Tenfjord, en av gründerne i selskapet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Vi reparerer høyteknologiske produkter på den «gamle måten».
Slik oppsummerer Kjetil Langsæter, daglig leder i EV Services AS, virksomheten til elbil-verkstedkjeden etablert i Bergen i 2018. I dag har de avdelinger i Blomsterdalen i Bergen og på Billingstad i Asker.
På Billingstad skrus batterier ut av Tesla Model S, før de dissekeres og overhales.
Med elektroingeniører på laget utvikler de nye reparasjons- og diagnosemetoder for elbil-batterier – ned på et nivå merkene selv ikke tilbyr en gang i Norge.
Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler
Joar Tenfjord
- En mentalitet vi ikke kan stå inne for
- Vi ser at kompetansenivået generelt på akkurat dette ikke er godt nok i Norge per i dag, sier Joar Tenfjord.
Han er en av gründerne i selskapet, og har fortsatt en eierandel i EV Services.
- Bilbransjen har generelt en bruk-og-kast-mentalitet vi ikke kan stå inne for, sier han.
- Det er jo en strategi som kommer fra bilprodusentene; at deler skal byttes, ikke repareres, legger Langsæter til.
Blant løsningene EV Services har kommet frem til er en metode for å reparere fuktskadede ladekontakter på Volkswagen e-Golf.
Slike tiltak har vekket nysgjerrigheten hos flere aktører, blant annet forsikringsselskapene.
Berger biler fra kondemnasjon
- Vi har hatt mange fra forskjellige forsikringsselskap innom her for å vise hva vi driver med, sier Espen Ekornrud, som er leder for avdelingen på Billingstad.
- Vi har berget flere biler fra kondemnering på bakgrunn av reparasjonsmetoder vi har etablert her, sier han.
Det er dette Langsæter mener med «den gamle måten».
- Mye av det vi driver med er «root cause analysis», altså undersøkelser for å finne ut hva som har ført til en feil eller et problem, sier han.
- I en del som koster 100.000 kroner kan det være noe smått, som en sensor eller en diode som har feilet, sier Langsæter.
- Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Tenfjord.
På batterier som overhales gir de to år/50.000 kilometer garanti.
Startet i «en garasje på Kokstad»
Fra selskapet ble startet i 2018, i det Tenfjord omtaler som «en garasje på Kokstad, med én løftebukk» har virksomheten vokst kraftig. I fjor omsatte de for rundt 3,8 millioner kroner.
I år ligger de an til å ende på rundt 10 millioner i omsetning.
Regnskapene viser minusresultat både for fjoråret og året før, men selskapet har Frydenbø i ryggen og solide vekstplaner.
- Vi har en tydelig skaleringsstrategi, sier Langsæter.
- Dette skal være starten på et norsk industrieventyr, sier han.
Ser mot Europa
Planene er å etablere seg i de største norske byene – før de ser nedover mot kontinentet.
Norges elbil-posisjon sammenlignet med andre land gjør at EV Services er nysgjerrig på det som foregår utenfor landegrensene også.
- Vi ligger jo 5-7 år foran mye av Europa, sier Tenfjord.
- Vi har tenkt tanken om å ta med EV Services til andre steder i Europa, innrømmer han.
- Ønsker dere da å knytte dere til lokale partnere slik dere nå har gjort i Norge – utenlandske «Frydenbø-selskap? - Vi vil jo helst være vår egen greie, men man vet jo aldri hvordan det ser ut fremover, sier Tenfjord.
- Men vi har noen spennende møter om dagen, smiler Langsæter.
Sammenligner seg med Tesla
Selskapet har behov for å bemanne opp flere typer roller – hvor bilteknisk kompetanse kanskje ikke er det viktigste.