- Vi har hatt mange fra forskjellige forsikringsselskap innom her for å vise hva vi driver med, sier Espen Ekornrud, som er leder for EV Services-avdelingen på Billingstad.

Frydenbø-selskap i vekst: - Vi er i starten på et norsk industri-eventyr

Det Frydenbø-eide selskapet EV Services har fått solid fotfeste i Norge. - Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Joar Tenfjord, en av gründerne i selskapet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi reparerer høyteknologiske produkter på den «gamle måten».

Slik oppsummerer Kjetil Langsæter, daglig leder i EV Services AS, virksomheten til elbil-verkstedkjeden etablert i Bergen i 2018. I dag har de avdelinger i Blomsterdalen i Bergen og på Billingstad i Asker.

I fjor kom Frydenbø-konsernet inn på eiersiden, og ble majoritetsaksjonær i selskapet.

På Billingstad skrus batterier ut av Tesla Model S, før de dissekeres og overhales.

Med elektroingeniører på laget utvikler de nye reparasjons- og diagnosemetoder for elbil-batterier – ned på et nivå merkene selv ikke tilbyr en gang i Norge.

Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler

Joar Tenfjord

- En mentalitet vi ikke kan stå inne for

- Vi ser at kompetansenivået generelt på akkurat dette ikke er godt nok i Norge per i dag, sier Joar Tenfjord.

Han er en av gründerne i selskapet, og har fortsatt en eierandel i EV Services.

- Bilbransjen har generelt en bruk-og-kast-mentalitet vi ikke kan stå inne for, sier han.

- Det er jo en strategi som kommer fra bilprodusentene; at deler skal byttes, ikke repareres, legger Langsæter til.

Blant løsningene EV Services har kommet frem til er en metode for å reparere fuktskadede ladekontakter på Volkswagen e-Golf.

Slike tiltak har vekket nysgjerrigheten hos flere aktører, blant annet forsikringsselskapene.

Berger biler fra kondemnasjon

- Vi har hatt mange fra forskjellige forsikringsselskap innom her for å vise hva vi driver med, sier Espen Ekornrud, som er leder for avdelingen på Billingstad.

- Vi har berget flere biler fra kondemnering på bakgrunn av reparasjonsmetoder vi har etablert her, sier han.

Frydenbø kom inn på eiersiden i fjor, og har 70 prosent eierandel.

Det er dette Langsæter mener med «den gamle måten».

- Mye av det vi driver med er «root cause analysis», altså undersøkelser for å finne ut hva som har ført til en feil eller et problem, sier han.

- I en del som koster 100.000 kroner kan det være noe smått, som en sensor eller en diode som har feilet, sier Langsæter.

- Målet vårt er å endre totalt hvordan vi tradisjonelt tenker på service på biler, sier Tenfjord.

På batterier som overhales gir de to år/50.000 kilometer garanti.

Startet i «en garasje på Kokstad»

Fra selskapet ble startet i 2018, i det Tenfjord omtaler som «en garasje på Kokstad, med én løftebukk» har virksomheten vokst kraftig. I fjor omsatte de for rundt 3,8 millioner kroner.

I år ligger de an til å ende på rundt 10 millioner i omsetning.

Regnskapene viser minusresultat både for fjoråret og året før, men selskapet har Frydenbø i ryggen og solide vekstplaner.

- Vi har en tydelig skaleringsstrategi, sier Langsæter.

- Dette skal være starten på et norsk industrieventyr, sier han.

Det er ikke bare bilmekanikere ansatt hos EV Services. Her er også elektroingeniører og andre med elektro-kompetanse.

Ser mot Europa

Planene er å etablere seg i de største norske byene – før de ser nedover mot kontinentet.

Norges elbil-posisjon sammenlignet med andre land gjør at EV Services er nysgjerrig på det som foregår utenfor landegrensene også.

Tesla-batterier plukkes helt fra hverandre før de overhales og monteres sammen igjen - med to års garanti på arbeidet.

- Vi ligger jo 5-7 år foran mye av Europa, sier Tenfjord.

- Vi har tenkt tanken om å ta med EV Services til andre steder i Europa, innrømmer han.

- Ønsker dere da å knytte dere til lokale partnere slik dere nå har gjort i Norge – utenlandske «Frydenbø-selskap?
- Vi vil jo helst være vår egen greie, men man vet jo aldri hvordan det ser ut fremover, sier Tenfjord.

- Men vi har noen spennende møter om dagen, smiler Langsæter.

Sammenligner seg med Tesla

Selskapet har behov for å bemanne opp flere typer roller – hvor bilteknisk kompetanse kanskje ikke er det viktigste.

- Vi er på jakt etter en kundemottaker, samt en i produksjonen som har batterikompetanse, sier Ekornrud.

- Dette trenger ikke være en bilmekaniker, men kan like gjerne være en elektriker, sier han.

Når denne typen virksomhet får bedre fotfeste, tror driverne at de vil merke langt større pågang på stillingsutlysningene.

- Vi så at det var vanskelig også for Tesla å få tak i folk i begynnelsen, sier Tenfjord, som begynte hos elbil-produsenten allerede i 2012.

- Nå vet alle hvem de er, legger han til.