De nye Tesla-prisene: Kan være villedende markedsføring

Oppgir priser uten moms og avgift. - Vil lett anses villedende, sier Forbrukertilsynet.

Publisert
<span class="italic font-weight-bold" data-lab-italic_desktop="italic" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">Slik markedsføres Tesla Model Y-prisene på merkets norske nettsider.</span>
Slik markedsføres Tesla Model Y-prisene på merkets norske nettsider.

Teslas store priskutt på enkelte modellvarianter tidligere denne uken har skapt mye oppmerksomhet.

Blant annet ble det i mange medier referert til et priskutt på 120.000 kroner for den rimeligste varianten av Tesla Model Y, og at den fikk en startpris på 399.990 kroner.

Dette er dog uten den nylig innførte vektavgiften, som pålegges alle biler - også elbiler.

Likevel annonserer Tesla med fra-priser på 399.990 kroner på sine egne nettsider.

Umulige priser

I Teslas online-konfigurator kan man velge mellom tre Model Y-varianter: Grunnmodellen, Long Range og Performance.

Alle står oppgitt med en pris, og en stjerne bak prisen.

Stjerna indikerer at prisene er uten mva.

I henhold til norsk lov skal alle priser rettet mot privatkunder oppgis inkludert merverdiavgift og offentlige avgifter (Lovdata.no, ekstern lenke).

Etter flere steg i konfiguratoren, og først når man blir bedt om betaling, oppgis det at det også må betales mva, vektavgift, vrakpant og destinasjons- og dokumentavgift på bilen.

For grunnmodellen av Model Y er vektavgiften oppgitt å være 17.612,50 kroner.

Det er med andre ord ikke mulig å bestille en Model Y billigere enn 431.845 kroner, når alle avgifter legges på - en merkostnad på 31.855 kroner (+ 8 %).

For en Model Y Performance, som er oppgitt med en pris på 544.990 kroner er den reelle minsteprisen 592.153 - inkludert drøyt 14.000 kroner i mva.

Det gir en merkostnad på 47.163 kroner (+ 9 %).

Gjelder alle modeller

Denne måten å stille opp priser på gjelder alle Teslas modeller.

For Model X Plaid, merkets tyngste og dyreste modell-variant, er fra-prisen oppgitt til 1.225.990 kroner.

Den øker til 1.449.240 kroner mot slutten av bestillingsløpet. Det er 223.250 kroner mer enn Tesla opprinnelig sier den koster - et påslag på 18 prosent.

<span class="font-weight-bold italic" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold" data-lab-italic_desktop="italic">Underdirektør i Forbrukertilsynet, Marit Evensen.</span>
Underdirektør i Forbrukertilsynet, Marit Evensen.

- Vil lett anses villedende

- Det vil lett anses villedende dersom næringsdrivende presenterer priselementer i sin markedsføring som av forbrukerne kan oppfattes som varens totalpris.

Det sier underdirektør Marit Evensen i Forbrukertilsynet til Bilbransje24.

Hun uttaler seg på generelt grunnlag, og vil ikke svare spesifikt på Tesla-eksempelet.

- Videre vil det også lett anses villedende dersom det i markedsføringen opplyses om ett eller flere priselementer, men uten at den totale prisen angis, sier Evensen.

- Moms og andre avgifter skal være inkludert i totalprisen i all markedsføring som rettes mot forbrukere, sier hun.

Tesla har ikke besvart Bilbransje24s spørsmål om saken.